جستجو در سایت توسط گوگل

نمایش نتایج 1 تا 2 از 2 مجموع

موضوع: مزایای مصرف غذاهای حاوی فیبر(اخبار)

  1. #1
    دکتر نادر آفلاین است مدیر کل انجمن ها
    تاریخ عضویت
    Nov 2004
    موقعیت
    آمریکا
    ارسالها
    38,906

    پیشفرض مزایای مصرف غذاهای حاوی فیبر(اخبار)

    فيبر بخوريد حتي اگر از سرطان پيشگيري نكند



    اگر چه يك مطالعه ادعا مي كند فيبر از سرطان روده پيش گيري نمي كند اما اثرات مفيدفيبرها بسيار بيش از اين هستند.
    دكتر سيد محمد ابوترابي
    دانشگاه هاروارد بر سر فيبر موجود در ميوه و سبزي به راه انداخته‌اند. تا پيش از اين (و احتمالا حتي بعد از اين) دانشمندان گمان مي‌كردند كه فيبرها از ابتلا به بسياري از بيماري‌ها جلوگيري مي‌كنند؛ بيماري‌هايي مثل سرطان روده، ديابت و بيماري‌هاي قلبي. اما نتايج تحقيقات اخير دانشمندان اين دانشگاه اثرات فيبر در پيشگيري از سرطان روده را زير سوال برده است.
    بر اساس نتايج تحقيقات دانشمندان دانشگاه هاروارد، مداركي دال بر اثر مطلوب فيبر در پيشگيري از سرطان روده وجود ندارد. اين دانشمندان با بررسي اطلاعات 31 تحقيق انجام شده بر روي مجموع حدود 527 هزار نفر، ابتدا دريافتند كه خوردن فيبر، احتمال سرطان روده را 61 درصد كاهش مي‌دهد، ‌ولي وقتي به عواملي مثل ساير مواد غذايي مورد مصرف افراد دقت كردند متوجه شدند كه فيبر در كاهش خطر ابتلا به سرطان روده احتمالا‌ دخالتي ندارد و شايد خوردن ساير غذا ها در كنار مواد غذايي فيبردار باعث كمتر شدن خطر ابتلا به سرطان روده شود.
    نتايج اين بررسي همچنين نشان مي دهد كه منبع اصلي فيبر مردم آمريكا، ميوه و سبزيجات بوده و منبع اصلي فيبر مردم اروپا غلات و حبوبات است.
    با وجودي كه نتايج اين تحقيق اثرات فيبر را بر سرطان روده نفي مي‌كند ولي كماكان آن‌را براي بدن مفيد مي داند.
    دكتر پارك از دانشگاه هاروارد در اين باره مي‌گويد: <اگر چه فيبر خوراكي بر سرطان روده اثر ندارد ولي وجود آن به عنوان قسمتي از رژيم غذايي روزانه لازم است چرا كه خطرات بيماري هاي مزمني مثل ديابت و بيماري هاي قلبي‌را‌كم مي كند.>
    در حالي كه دانشمندن دانشگاه هاروارد چنين ادعايي دارند، دانشمندان بسياري در ساير نقاط جهان هنوز فيبر را در كاهش احتمال ابتلا به سرطان روده دخيل دانسته وبه نتايج اين تحقيق شك دارند.
    دكتر جان بارئن ، استاد دانشگاه بارتموس در نيوهامپ شاير دراين باره مي‌گويد: <به نظر مي رسد كه مطالعات كوتاه مدت نشان داده اند كه خوردن فيبر بر خطر ابتلا به سرطان روده هيچ اثري ندارد ولي درك اثرات مطلوب فيبر بر اين بيماري به تحقيقات طولاني تر نياز دارد.>
    اين تحقيق حتي موجب عصبانيت مسئولان سرطان را نيز شده است، چنانكه سخنگوي انجمن سرطان روده انگلستان در اين باره مي‌گويد: <ما هنوز هم باور داريم كه مقادير زياد فيبر در رژيم خوراكي روزانه مي‌تواند از ابتلا به سرطان روده جلوگيري كند. چرا كه پيش از اين دو تحقيق بين المللي بسيار بزرگ كه يكي در سال 3002 بر روي بيش از 005هزار نفر انجام شده، مفيد بودن فيبر روي سرطان روده را نشان داده اند. در اين تحقيقات ثابت شد كه روزانه مصرف 53 گرم فيبر مي تواند تا 04 درصد احتمال ابتلا به سرطان روده را كم كند.>
    اين جنجال در حالي بر پا شده است كه سالانه صدها هزار نفر به سرطان روده مبتلا مي شوند و ده ها هزار نفر بر اثر ابتلا به آن جان خود را از دست مي‌دهند.
    www.salamat.ir
    عضو تحریریه علمی ایران سلامت

  2. #2
    دکتر نادر آفلاین است مدیر کل انجمن ها
    تاریخ عضویت
    Nov 2004
    موقعیت
    آمریکا
    ارسالها
    38,906

    پیشفرض

    فيبر


    فيبر در مواد غذايي گياهي يافت مي‌شود و دستگاه گوارش انسان قادر به هضم آن نيست.

    به گزارش ايسنا، اين قبيل تركيبات چون فاقد هر گونه كالري هستند بدن قادر به جذب آنها نيست.

    فيبر خوراكي احساس كاملي از سيري در مصرف‌كننده ايجاد مي‌كند و حجم زيادي را در رژيم غذايي افراد تشكيل مي‌دهد. فيبر عمل گوارش و دفاع مواد غذايي را در بدن تسهيل مي‌كند. افزودن مواد غذايي حاوي فيبر به رژيم غذايي روزانه از بروز بسياري از مشكلات و ناراحتي‌ها جلوگيري كرده و مزاياي بسيار زيادي به همراه دارد. فيبر براي كنترل وزن به دليل اين كه به سرعت احساس سيري را در فرد ايجاد مي‌كند بسيار مؤثرست.

    فيبر مانع از بروز يبوست مي‌شود. فيبر همچنين به پيشگيري و درمان ديابت و بيماري‌هاي قلبي كمك مي‌كند.

    به طور كلي فيبرها به دو دسته محلول و نامحلول تقسيم مي‌شوند. فيبر‌هاي محلول در طول عمر گوارش آب جذب مي‌كنند و به ژن تبديل مي‌شوند. اين واكنش عمل گوارش و ميزان جذب اين ماده را از طريق معده و روده نشان مي‌دهد. فيبر محلول در مواد غذايي از جمله سبوس، جو، ميوه‌هاي مغزدار، دانه‌هاي لوبيا، عدس، نخود و برخي ديگر از ميوه‌ها سبزي‌ها يافت مي‌شود. فيبر نامحلول نيز در سبوس گندم، سبزيجات و تمام غلات وجود دارد. به نظر مي‌رسد كه فيبر نامحلول عبور مواد غذايي را از معده و روده‌ها تسريع مي‌كند و حجم مدفوع را افزايش مي‌دهد.

    در حال حاضر به طور متوسط هر آمريكايي در روز 10 تا 15 گرم فيبر مصرف مي‌كنند. توصيه براي كودكان بزرگتر و نوجوانان و جوانان مصرف 20 تا 35 گرم فيبر در روز است. اطفال و خردسالان نمي‌توانند كالري كافي براي رسيدن به اين ميزان تجويز مصرف كنند اما مصرف تمام غلات ميوه‌هاي تازه و ساير مواد غذايي سرشار از فيبر در اين رده‌ سني توصيه مي‌شود.

    متخصصان توصيه مي‌كنند كه براي دريافت مقادير كافي فيبر حتما بايد تنوع غذايي شامل ميوه‌ها و سبزيجات بيشتر، تمام غله‌ها و دانه‌ها و دانه‌هاي خشك و نخودها در رژيم غذايي افراد وجود داشته باشد. براي جلوگيري از ناراحتي‌هاي شكمي بايد فيبر را در يك دوره چند هفته‌اي به تدريج به رژيم غذايي اضافه كرد. به علاوه آب به عبور فيبر از دستگاه گوارش كمك مي‌كند. محققان توصيه مي‌كنند كه مقادير زيادي مايعات بنوشيم كه به طور متوسط تقريبا 8 ليوان آب يا مايعات غير كالريك در طول روز است.

    پوست كندن ميوه‌ها از مقدار فيبر آنها مي‌كاهد. از طرفي پختن در واقع مقدار دريافت فيبر را از طريق كاهش حجم غذاي آماده شده، افزايش مي‌دهد، از اين رو خوردن غذاهاي حاوي فيبر چه به صورت خام و چه به صورت پخته سودمند و مفيد است.

    مصرف مقادير زيادي فيبر در كوتاه مدت مي‌تواند موجب توليد گاز در روده‌ها، نفخ و گرفتگي‌هاي شكمي شود. از اين رو افزودن تدريجي فيبر به رژيم غذايي مي‌تواند حالت نفخ و اسهال را كاهش دهد.
    عضو تحریریه علمی ایران سلامت

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

علاقه مندي ها (Bookmarks)

علاقه مندي ها (Bookmarks)

قوانین ارسال

  • نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
  • نمی توانید به موضوعات پاسخ دهید
  • نمی توانید فایل پیوست ضمیمه کنید
  • نمی توانید نوشته خود را ویرایش کنید
  •  
تبلیغات متنی
گیفت کارت
تبلیغات در ایران سلامت