دانشمندان اخيرا به اين نتيجه رسيده‌اند كه با وجود افزايش تمايل افراد به خوابيدن در دوران كهنسالي، در واقع سالمندان به خواب كمتري نياز دارند.
به گفته آنها، احساس خواب‌آلودگي در بين كهنسالان بيشتر به ضعف تاثير دارو‌هايي بازمي‌گردد كه اين افراد مصرف مي‌كنند و سالمندان بايد سعي كنند به جاي خواب زياد فعاليت ذهني و بدني داشته باشند و از بي‌تحركي بپرهيزند.

البته پزشكان اين نكته را نيز خاطرنشان مي‌كنند كه برخي سالمندان به دلايل گوناگون دچار بي‌خوابي مي‌شوند و بي‌خوابي نيز به اندازه پرخوابي براي آنها زيان‌آور است.

آنها توصيه مي‌كنند كه سالمندان در هنگام خواب، نور و صداي اضافي را قطع كرده و سعي كنند هر شب راس ساعت معيني به رختخواب بروند.

خوردن كافئين، غذا هاي تند و دارو‌هايي كه به حفظ هوشياري كمك مي كند هم در فاصله 6 ساعت قبل از خواب توصيه نمي‌شود.

سالمندان توجه داشته باشند كه 7 ساعت خواب شبانه براي آنها لازم است و در صورتي كه به آساني به خواب نمي‌روند، مطالعه مي‌تواند به خواب آرام آنها كمك كند.

البته به خواب رفتن در حال تماشاي تلويزيون يا گوش كردن راديو نه تنها براي سالمندان بلكه براي ديگر گروه‌هاي سني هم سودمند نيست.