خواب كافی و راحت از اركان اساسی سلامت در دوره سالمندی است. در طی خواب، بدن ما انرژی از دست رفته‌اش را دوباره تمدید می‌كند و برای فعالیت‌های جدید فكری و جسمی آماده می‌شود.
متاسفانه یكی از مراجعان پروپاقرص مطب پزشكان اعصاب و روان یا مغز و اعصاب، سالمندان هستند و علت مراجعه هم بی‌خوابی است. بسیاری از سالمندان می‌خواهند مانند دوران جوانی و میانسالی با رفتن به رختخواب و پس از حدود ۲۰ دقیقه به خواب روند و ۸ ساعت خواب معمول را داشته باشند. به طور طبیعی در سنین بالای ۶۰ سال نیاز به خواب كاهش می‌یابد. حتما توجه كنید كه میزان خواب شما در شبانه‌روز كمتر از میزان خواب در جوانی و میانسالی است و هرگز توقع نداشته باشید مثل سابق بخوابید. رعایت چند نكته زیر می‌تواند به شما در تنظیم بهتر خواب كمك كند:
ـ در طول روز از فراهم شدن شرایطی كه سبب چرت زدن شما می‌شود پرهیز كنید و حتما سعی كنید در محیط‌های بدون سر و صدا و آرام كه خواب را تحریك می‌كنند، بخوابید.
ـ سعی كنید هر شب برنامه خواب شما از ساعت معینی شروع شود و خود را مقید به خوابیدن و بیدار شدن در ساعت خاصی بكنید.
ـ حتما هر روز پیاده‌روی كنید و به طور منظم از ورزش‌های ساده‌ای كه نیاز به هیچ‌گونه امكانات ندارند مثل حركت دادن دست‌ها در حین پیاده‌روی استفاده كنید.
ـ دوساعت قبل از خواب، تمرینات ورزشی و فعالیت خود را كم كنید.
ـ فقط وقتی واقعا احساس می‌كنید خواب‌تان می‌آید، به بستر بروید و در غیر این صورت اوقات خود را داخل بستر نگذرانید. اگر به هنگام رفتن به بستر، خواب‌تان نبرد، پس از خروج از بستر، خودتان را با مطالعه یا صحبت با دیگران سرگرم كنید.
ـ حتما از تماشای تلویزیون یا مطالعه در بستر، پرهیز كنید.
ـ برای شام، غذای سبك و یك لیوان شیر گرم بخورید.
ـ قبل از خواب در صورت امكان دوش آب گرم بگیرید.
ـ در ساعات بعد از ظهر از خوردن مایعات زیاد (نوشابه، چای) یا میوه‌هایی كه موجب افزایش ادرار می‌شوند (هندوانه، پرتقال) خودداری كنید.
ـ خوردن چای یا قهوه را چند ساعت قبل از خواب، قطع كنید.
ـ برخی داروها ممكن است خواب شما را دچار اختلال كنند. حتما قبل از شروع مصرف این داروها به پزشك خود یادآوری كنید كه برای خوابیدن شما مشكل ایجاد نشود، تا یا مقدار یا نحوه مصرف یا زمان مصرف داروها به‌وسیله پزشك تغییر پیدا كند..
بنابراین اگر از خواب زیاد یا خواب كم در این دوران گله‌مند هستید، قبل از مراجعه به پزشك سعی كنید نكات فوق را رعایت كنید. در صورتی كه پس از رعایت این نكات ساده، مدت خواب شما تنظیم نشد می‌توانید از راهنمایی پزشك خود بهره‌مند گردید.‌

روزنامه سلامت