گلزاری، محمود - رنج آور است نمایاندن گوشه ای از کژکاری های رو به افزایش مردان به ظاهر توانمندی که موقعیت اجتماعی خود را ناجوانمردانه، به کار میگیرند تا زنان پاکدامنی را که در دایره قدرت آنها هستند، وادار به رابطه ای غیراخلاقی کنند.
این سوءاستفاده از قدرت، «مزاحمت جنسی» یا به تعبیر «اوفیر» تجاوز کوچک نام دارد. بدین معنی که مرد صاحب جاه، طرف مقابل خود را ضمنی یا مستقیم مجبور می‌کند تا به خواهشهای نفسانی او تن دردهد وگرنه استخدام، ادامه کار یا ارتقایش دچار توقف و مشکل میشود!
غم انگیز، انسانی که به قول خواجه اهل راز، هر بامداد و شام او را از عرش الهی ندا میدهند و ذکر خویش در عالم قدس، حاصل تسبیح فرشتگان است و میتواند به دلیل کرامت ذاتی خود دردانه هستی و جانشین خداوند در ناسوت و ملکوت شود، اینگونه در چاه طبیعت فرو افتد، صفای جانش را با خاشاک هوس تیره و آلوده سازد و این عتاب سازنده را به دل نسپارد‌‌:
که‌ای بلند نظر شـاهباز ســـدره نشین
نشیمن تو، نه این کنج محنت آبادست

ترا زکنگره عرش میزنند صفیر
ندانمت که در این دامگه چه افتادست
اما رنج آورتر این است که در جامعه انسانی و به ویژه در نظام اسلامی، هرزهپویان بداندیش دارای موقعیت و مقام شوند و به همکار، مُراجع و دانشجوی خود، نه به عنوان امانت که همچون طعمه و ابزار بنگرند.
قرآن که کاملترین نسخه وحیانی و آخرین منشور یزدانی است، برای کارگزاران اجتماع دو شرط اساسی قائل است‌‌: «توانایی» و «امانتداری». «اِنَّ خَیرَ مَنْ اسْتَأْجْرتَ القوی أمین‌‌؛ بهترین کسی که میتوانی به او مسئولیت بسپاری امینِ توانمند است.» (قصص‌‌: 26)
روشن است که منظور کلام خدا از توانایی، تنها قدرت جسمی نیست، بلکه مراد کارآمدی علمی و تجربی و قوت بر انجام وظیفه است. مدیر توانا کسی است که حوزه مأموریت خود را به خوبی بشناسد، در برنامه ریزی بصیر و چیره باشد و بتواند با شکیبایی و مهارت، همکارانش را به سوی هدفهایی روشن هدایت کند. علاوه براین شایستگی ها که در دانش مدیریت تفصیل آنها را میبینیم، قرآن بر ویژگی مهم« امین» بودن نیز تأکید می‌کند.
امین، انسانی خیرخواه و درستکار و پاکدامن است. نمونهای است از حاملان بار امانت الهی که وجودشان سرشار از فروغ ایمان و گرمای امنیت است و به همین‌رو به دیگران و بهویژه به کسانی که با آنها پیوندی نزدیک دارند، امان و ایمنی می‌دهد.
اگر مدیری که وظیفه دارد با برنامه ریزی درست و سازنده و ساماندهی مناسب، افراد مجموعه خود را در مسیر نوآوری و شکوفایی ارتقا دهد و مؤسسه اش را به بالاترین میزان بهره وری برساند، سر به اطاعت نفس فروآورد‌‌؛
اگر معلمی که باید زلال گوارای حکمت را در کام جان شاگردانش بریزد و آنها را به سوی چکاد آزادگی و پارسایی رهنمون کند، تیر مسموم نگاه خود را به آنها بدوزد و فریبکارانه روزنه ای برای تصاحب جسمشان بیابد‌‌؛
اگر درمانگری که انتظار میرود با کلام و دانش و رفتارش، شفابخش آلام دردمندان آسیب دیده شود، از زخم جسمی و روانی مراجعان خود برای رسیدن به خواسته‌های نفسانی بهره گیرد، فروغ معنویت و شادابی از جامعه دور می‌شود و ابر تیره بدبینی و نومیدی بر فضای زندگی مردم سایه می افکند.
مدیران، استادان، پزشکان، روانشناسان، وکیلان و همه دارندگان مقام و موقعیت را نمیتوان با تذکرهای اخلاقی و بدون پشتوانه قانونی، از نادرستی و خیانت بازداشت. این عالمان گستاخ، بهتر از ساده دلان کم دانش کلام رسای پیامبر والایی ها را که فرمود‌‌: «بدترین دشمنان تو نفس سرکشی است که درون تو جای دارد.» بارها خوانده اند و حتی آن را تدریس کرده اند! اینان خوب به‌خاطر دارند که سعدی بزرگ فرموده است‌‌:
کند مرد را نفس اماره خوار
اگر هوشمندی عزیزش مدار
اما مگر خداوند نفرموده است که دانش بدون عمل نجاتبخش و راهگشای انسان هوشمند مختار نیست؟ اضله‌الله علی علم (جاثیه‌‌: 23)
متأسفانه سی و سه سال پس از استقرار جمهوری اسلامی عده ای از مسئولان، گزینش دینی و اخلاقی کارکنان دولتی را جدی نمیگیرند و روشهای علمی و دقیق و منصفانه ای برای این کار ندارند. بااین حال هیچکس نیست که منکر نظارت دقیق و قانونی عملکرد مدیران و قدرتمندان جامعه باشد.
نخستین مرحله برای نظارت و ارزیابی، وجود قانونی جدی در مورد مزاحمت های جنسی است. قانونی که همه مصادیق این انحراف رنج آور اخلاقی را مشخص کند و با رعایت آبرو و حرمت طرفین دعوا، مانع سوءاستفاده مزاحمان و اغواگران و شایعه سازان شود.
هرچه هست اگر این مسئله را کوچک بپنداریم و نقاب از چهره گرگانی که در پوستین شبان در کمین دختران و زنان جوان هستند، برنداریم، تولید و بهره برداری مادی و اقتصادی کشور رو به کاهش میگذارد و مهمترین رکن سرمایه اجتماعی، یعنی اعتماد، آرام آرام، از فضای جامعه رخت برمی بندد و چنین مباد!

http://www.khabaronline.ir/detail/228392/weblog/golzari

آزار جنسی در محیط کار
آزار جنسی در محیط کار