در هر شماره و در اين ستون، درباره غذاهايي كه متداول‌تر بوده و در ميان خانواده‌هاي ايراني طرفداران بيشتري دارند اما در هنگام تهيه‌شان، از روش‌هاي پخت نامناسبي استفاده مي‌شود كه ارزش غذايي آنها را به شدت كاهش مي‌دهد، صحبت مي‌شود تا با اصلاح اين نكات، غذا مغذي‌تر از هميشه پخته شود. همان طور كه بارها و بارها گفته‌ايم برنج‌هاي مخلوط يكي از پرطرفدارترين غذاهاي سنتي هستند كه هر كسي از خوردن آنها لذت مي‌برد، به ويژه بچه‌هاي بدغذايي كه هر غذايي را نمي‌خورند به‌خصوص گروه گوشت.

يكي از اين برنج‌هاي پرطرفدار، لوبياپلوست كه به دليل داشتن لوبياسبز و گوشت فراواني كه دارد، از ارزش غذايي فراواني برخوردار است و مي‌توان با رعايت چند نكته كوچك ارزش غذايي آن را بيشتر كرد:



1) اغلب گوشت قرمز چرخ شده و يا تكه‌اي در اين غذا استفاده مي‌شود. به دليل اينكه بايد مصرف گوشت قرمز را تا جايي كه امكان دارد به حداقل رساند، توصيه مي‌شود كه مخلوطي از سويا به ميزان 50 درصد به گوشت‌تان اضافه كنيد يا اينكه از مرغ آب‌پز ريش‌ريش شده و يا سينه‌هاي مرغ تكه شده كه از قبل با كمي‌آب پخته و با كمي‌ آبليمو و ادويه مزه‌دار شده‌اند، ‌استفاده كنيد.



2) به جاي رب فراواني كه به اين غذا اضافه مي‌شود، از گوجه‌فرنگي رنده شده استفاده كنيد. جالب است بدانيد كه گوجه‌فرنگي پخته شده در مقايسه با گوجه‌فرنگي خام، تركيبات ضد سرطان قابل دسترس تري را در اختيار بدن قرار مي‌دهد.



3) سعي كنيد لوبياسبزي كه به غذا اضافه مي‌كنيد تازه باشد و در مراحل پايان پخت مايه لوبيا ‌را به آن اضافه كنيد تا بر اثر پخت زياد مواد مغذي آن از بين نرود. سعي كنيد از لوبيا بيشتر از گوشت استفاده كنيد تا به اين ترتيب ارزش غذايي آن كه تأمين فيبر بدن، تنظيم قند و فشار خون است حفظ شود.



4) سعي كنيد در تهيه مايه لوبياپلوتان خيلي مواد را سرخ نكنيد بلكه آنها را تفت دهيد و با آب كم آن را نيم‌پز كنيد و بگذاريد كه در مرحله دم كشيدن در كنار برنج، غذا كاملاً بپزد.



5) سعي كنيد برنج اين غذا را آبكش نكنيد و آن را به شكل كته شده بپزيد و براي روغن دادن به آن از روغن‌زيتون و يا هر روغن‌مايع ديگري استفاده كنيد. به طور كلي، سعي كنيد غذا را كم‌چرب و كم‌نمك تهيه كنيد تا كم كم اعضاي خانواده‌تان به خوردن غذاهاي كم‌چرب و كم‌نمك عادت كنند حتي اگر كاملاً سالم باشند.



6) به همراه غذايتان از ماست، آن هم به صورت كم‌چرب استفاده كنيد.‌

هفته نامه سلامت