مواد لازم‌ (جهت‌ 4 نفر)
برنج4 پيمانه‌
كلم‌قمري‌ خردشده‌4 ليوان‌
سبزي‌ (شويد، ريحان‌ و ترخون3) ليوان‌
گوشت‌ خرد شده300 گرم‌
روغن1 ليوان‌
پياز بزرگ1 عدد‌
زعفران‌ دم‌ كرده1 قاشق‌ چاي‌خوري‌
نمك‌ و فلفلبه‌ ميزان‌ دلخواه‌

طرز تهيه:
ابتدا پياز را خرد كرده، كلم‌ را هم‌ به‌صورت‌ ريز خرد كنيد و آنها را در مقداري‌ روغن‌ تفت‌ دهيد. بعد از سرخ‌ شدن، 1 ليوان‌ آب‌ به‌ آنها اضافه‌ نماييد تا كلم‌ نيم‌پز شود. در ظرفي‌ جداگانه‌ گوشت‌ را نيز در مقداري‌ روغن‌ تفت‌ دهيد و سپس‌ 2 ليوان‌ آب‌ روي‌ آن‌ بريزيد و در حرارت‌ متوسط‌ بگذاريد تا گوشت‌ كاملا پخته‌ شود. سپس‌ سبزيجات‌ را كاملا خرد كرده‌ و همراه‌ با زعفران، نمك، فلفل، كلم‌ و پياز سرخ‌ شده‌ به‌ گوشت‌ پخته‌ اضافه‌ نماييد.
برنج‌ را هم‌ طبق‌ معمول‌ پخته‌ و آبكش‌ كنيد. در قابلمه‌ مقداري‌ روغن‌ بريزيد و سپس‌ برنج‌ را با مايه‌ آماده‌ به‌صورت‌ مخلوط‌ در قابلمه‌ بريزيد. ظرف‌ را روي‌ حرارت‌ قرار دهيد و وقتي‌ پلو بخار كرد، مقداري‌ روغن‌ و چند قاشق‌ آب‌ روي‌ آن‌ بريزيد تا دم‌ بكشد.
بهتر است‌ هنگام‌ تهيه‌ اين‌ غذا، سبزيجات‌ بخارپز شوند تا ويتامين‌هاي‌ موجود در آنها حفظ‌ گردد. وجود كلم‌ قمري‌ در اين‌ غذا به‌ دليل‌ ويتامين‌ c و كلسيم‌ بالايي‌ كه‌ دارد، بسيار مغذي‌ است‌ و حفظ‌ اين‌ ويتامين‌ موجب‌ تقويت‌ سيستم‌ دفاعي‌ بدن‌ خصوصا در افرادي‌ مي‌شود كه‌ به‌ هر دليلي‌ (بيماري، كهولت و...) دچار ضعف‌ كاركردي‌ اين‌ سيستم هستند.
در ضمن‌ در صورت‌ چاقي، ديابت، فشارخون‌ و بيماري‌ قلبي‌ بهتر است‌ به‌ جاي‌ گوشت‌ قرمز از سينه‌ مرغ‌ استفاده‌ كنيد. همچنين‌ براي‌ خوش‌طعم‌ كردن‌ غذا بهتر است‌ به‌ جاي‌ روغن‌ و نمك، ريحان‌ و ترخون‌ بيشتري‌ مصرف‌ كنيد به‌علاوه‌ بهتر است‌ براي‌ حفاظت‌ بيشتر مواد مغذي، آنها را در آخر، يعني‌ مرحله‌ دم‌كشيدن‌ برنج، اضافه‌ كنيد