اين بار مي‌خواهيم درباره يكي از غذاهاي سنتي ايراني كه در ميهماني‌هاي مجلل و مناسبت‌هاي خاص سر ميز غذا گذاشته مي‌شود، صحبت كنيم.

احتمالا هنوز حدس نزده‌ايد كه اين غذا چه مي‌تواند باشد. كمي راهنمايي‌تان مي‌كنيم: در آن از ماست، زعفران و مرغ استفاده مي‌شود. حالا حدس بزنيد كه چه غذايي است؟

بله، غذاي مورد نظر ما، ته‌چين مرغ است. ته‌چين يكي از غذاهاي بسيار مقوي و سالم ايراني است كه مي‌توان به سراغ آن رفت. اما همان‌طور كه از نام اين ستون برمي‌آيد، اين بار مي‌خواهيم نكاتي را به شما گوشزد كنيم كه موجب افزايش ارزش تغذيه‌اي اين غذا مي‌شود:

1)‌اولين نكته‌اي كه بايد در تهيه اين غذا درنظر داشته باشيد آن است كه مرغ‌ها را با آب كم و كمي ادويه آب‌پز كنيد تا هم خوشمزه‌تر شده و هم ارزش غذايي آن حفظ شود. سپس آنها را ريش‌ريش كرده و به مايه ته‌چين اضافه كنيد. مرغ‌ها را سرخ نكنيد زيرا روغن اضافي را به غذا وارد كرده و با اين كار زمينه را براي دريافت كالري اضافي فراهم مي‌كنيد.

2)‌در اين غذا از ماست به مقدار فراواني استفاده مي‌شود. به شما توصيه مي‌كنيم كه ماست كم‌چرب در تهيه اين غذا به كار ببريد.

3) اين غذا را در فر تهيه كنيد تا از اين طريق ميزان روغن مصرفي كه براي سرخ‌كردن استفاده مي‌شود، كاسته شود. حتي اگر خواستيد از روغن براي سرخ‌كردن استفاده كنيد (البته در ته ظرف) از روغن مايع مخصوص سرخ‌كردن يا روغني كه نقطه دود بالايي دارد، استفاده كنيد اما همين روغن را نيز به ميزان كم به غذايتان اضافه كنيد.

4)‌برنج يكي از اجزاي اصلي تشكيل‌دهنده اين غذاست. توصيه ما به شما اين است كه برنج‌تان را از نوع رژيمي انتخاب كنيد تا از ميزان كالري كه با خوردن اين غذا به شما مي‌رسد، كم شود.

5)‌به همراه اين غذا از سالاد و سبزي‌خوردن استفاده كنيد تا وعده غذايي شما كامل شود و همه گروه‌هاي غذايي در اين وعده به چشم بخورد. به‌علاوه، به‌عنوان نوشيدني در اين غذا از دوغ استفاده كنيد اما دوغ بدون گاز و كم‌نمك.

6)‌خيلي‌ها براي خوش‌عطركردن اين غذا به آن كره و يا روغن حيواني اضافه مي‌كنند. اگر افرادي كه اين غذا را ميل مي‌كنند از گروه سني بچه‌ها، جوانان و يا افراد لاغراندام هستند، حضور اين ماده غذايي مانعي ندارد اما اگر ميانسال و يا سالمند هستند، تا جايي كه امكان دارد از اين نوع روغن‌ها به غذايتان ندهيد. اين غذا آن‌قدر خوشمزه هست كه نياز به افزودن اين نوع روغن‌ها نباشد.

هفته نامه سلامت