اين بار هم در باره يك غذاي شيرين مي خواهيم با شما صحبت كنيم. با سرد شدن هوا غذاهاي شيرين لذيذترند. در اين فصل با كاهش دماي هوا، بدن به غذاهاي انرژي زا نياز بيشتري پيدا مي‌كند و در خانواده هاي ايراني اين نوع غذاها طبخ مي‌شوند. يكي از اين غذاها آلبالوپلو بوده كه غذايي تقريباً شيرين است. البته در تهيه اين غذا نيز مانند انواع غذاهايي كه با شما درباره شان صحبت كرديم مي توان با كمي تغيير ظريف از تمامي ارزش غذايي موادي كه در تهيه آن به كار مي رود، استفاده كرد.

)1 اول اينكه برنج اين غذا را آبكش نكنيد وتا آنجايي كه مي توانيد آن را به شكل كته تهيه كنيد تا از اين طريق كليه املاحي كه در آن وجود دارد، حفظ شود.

)2 بسياري از خانواده ها از گوشت قرمز (البته به شكل قلقلي و سرخ شده) در اين غذا استفاده مي كنند كه توصيه ما به شما اين است، از سويا يا مرغ (البته سينه آن) در تهيه اين غذا استفاده كنيد. هميشه به ياد داشته باشيد كه در تهيه غذا دست شما براي به كار بردن انواع ادويه جات باز است اما تا جايي كه مي توانيد از روغن استفاده نكنيد.

)3 در اين غذا جزء اصلي، مرباي آلبالويي است كه در لابه‌لاي برنج ريخته مي شود. توصيه ما به شما اين است كه يا از مربايي استفاده كنيد كه در آن از قند رژيمي استفاده شده يا اينكه از آلبالوهاي فريزي استفاده كنيد كه هسته هايشان گرفته شده و براي مزه دار كردن كمي شكر به آن اضافه شده است. اين كار موجب مي شود تا قند كمتري در اين غذا به كار ببريد. به خاطر داشته باشيد كه قندهاي ساده فقط براي افراد چاق مضر نيستند بلكه مصرف بيش از حد آنها براي همه (حتي افرادي‌كه‌لاغر‌هم‌هستند ) مي توانند زيان بار باشند.

)4 براي روغن دادن به برنجتان بهتر است از روغن زيتون بدون بو و يا انواع روغن هاي گياهي مايع استفاده كنيد تا از خطر كلسترول و اسيد هاي چرب ترانس در امان باشيد.

)5 سعي كنيد به جاي اينكه غذايتان را سرخ كنيد، مواد غذايي را اول كمي پخته و سپس كمي تفت دهيد تا از اين طريق ميزان روغن مصرفي در غذا كمتر شود و به يك رژيم غذايي كم روغن عادت كنيد.

)6 براي تهيه ته ديگ سعي كنيد از سيب زميني استفاده كنيد، زيرا ارزش غذايي بالاتري از نان سرخ شده دارد. البته روغن آن را از نوع روغن سرخ كردني انتخاب كنيد تا در طول مدت دم كشيدن و حرارت ديدن طولاني تركيبات مضر در آن توليد نشود.‌

هفته نامه سلامت