چه كنيم تا هميشه خوش اندام بمانيم؟

حتما ديده‌ايد كه بسياري از افراد چاق با رژيم‌هاي سخت و كوتاه مدت اقدام به كاهش وزن سريع مي‌كند و پس از مدتي دچار ضعف و ناتواني،‌ بيماري‌هاي دستگاه گوارش و حتي گاهي بيماري‌هاي رواني ميشوند و با ادعاي اينكه « ضعيف شده ام، رژيم به من نمي‌سازد» شروع به پرخوري مجدد كرده و به حافت اوليه يا شايد بدتر باز مي‌گردند.

چرا اين افراد دچار چنين حالتي مي‌شوند؟ و چاره آن چيست؟

انجمن رژيم غذايي آمريكا بيان كرده است، افراد چاق عموما وزن ايده‌آلي را در نظر مي‌گيرند كه رسيدن به آن عملا غير ممكن است ! افراد چاق زود خسته مي شود و كنار مي‌كشد ولي هدفي كه توسط يك رژيم شناس ارائه مي‌شود دست يافتني است. چه كنيم تا هميشه خوش اندام بمانيم؟
خانمها تمايل زيادي به خوش اندام بودن و رژيم گرفتن دارند. در سال 1992 طبق آماري از ايالات متحده، 40 درصد خانمها در حال رژيم بودند.

نكته مهم اينجاست كه هدف از رژيم گرفتن رسيدن به ثبات وزني و الگوي مناسب زندگي است. شما با رژيم لاغري اقدام به كاهش وزن مي‌كنيد و با تغيير الگوي زندگي به حفظ اين وزن مي‌پردازيد. فردي كه رژيم مي‌گيرد بايد بداند رويه غذايي كه تاكنون داشته است غلط بوده، اگر آزادانه از انواع شيريني مي‌خورده، بدون اندازه‌گيري روغن مصرف مي‌كرده و از هر چه در دسترس داشته مي‌خورده است يعني در واقع حدي براي غذا خوردن نداشته، اينها همه نادرست است. ميزان انرژي مورد نياز و مواد غذايي كه بايد به فرد برسد با يك رژيم سالم تعيين مي‌شود كه بايد الگوي هميشگي فرد براي غذا خوردن باشد نه فقط براي كاهش وزن!

با كاهش وزن، فرد هم توده چربي بدن خود را از دست ميدهد هم توده عضلاني، رژيمهاي كوتاه مدت موجب هدر رفتن سريع توده عضلاني خصوصا عضلات دستگاه گوارش مي شود و فرد دچار سوءهاضمه مي‌گردد، براي جلوگيري از كاهش توده عضلاني در حد امكان، توصيه مي شود سالانه تنها اقدام به كاهش 10 درصد از وزن خود بكنيد يعني اگر يك فرد 70 كيلوگرمي هستيد بهترين و سالمترين ميزان كاهش وزن براي شما 7 كيلوگرم در سال مي‌باشد.

توصيه‌هاي حفظ وزن

چه كنيم تا هميشه خوش اندام بمانيم؟


1- براي حفظ وزن كاهش يافته بايد شيوه زندگي خود را تغيير دهيد و آنرا براساس يك رژيم غذايي مناسب پايه‌ريزي كنيد.
2- يك برنامه ورزشي منظم را كه مناسب وضعيت جسميتان است، دنبال كنيد.
3- از استرس‌هاي خود بكاهيد.
4- از راهنمايي‌هاي غذايي اين كتاب (بخش هرم غذايي) تا حد امكان پيروي كنيد.
5- از مصرف غذاهايي كه با آرد سفيد و شكر افزوده تهيه شده مثل انواع شيريني و غذاهاي پرچربي پرهيز كنيد.

تهیه و گردآوری :: گروه تحریریه پرداد