آیا بالا رفتن از پله ها در بزرگ شدن ماهیچه ها موثر است؟

بعضی از همکارانم به من درباره بالا رفتن از پله ها هشدار داده اند این هشدار در مورد بزگ تر شدن پاهای من است. آیا این درست است؟







● چرا این موضوع در پا های لاغر حل شده است؟

زمان ظهر که شروع به بالا رفتن از پله ها می کنم فشار زیادی به من وارد می شود، به صورتی که انگار قطعات پاهایم می خواهد از هم جدا شود. بعضی از همکارانم به من درباره بالا رفتن از پله ها هشدار داده اند این هشدار در مورد بزگ تر شدن پاهای من است. آیا این درست است؟

نه مطلقا. بسیاری از مردم تصور های غلط در باره ی فیزیولوژی و بیومکانیک دارند و مفهوم های آن ها را به اشتباه به کار می برند. چنان که عضلات پای شما می گیرد علت آن ژنتیکی است. برای بزرگ تر شدن ماهیچه ها باید ضعف جسمانی را از بین برید.

باید استقامت خود را ( تعبیر: برداشتن وزنه های سنگین در مدت زمان های خاص به افزایش آن کمک می کند) همراه با خوردن غذا هایی که در سوخت و ساز بدن و در نتیجه رشد ماهیچه ها کمک زیادی می کند، بالا ببرید. اما حتی اگر بدنبدنی ماهیچه ای داشته باشیدانجام این کار ها دشوار است.

هنگامی که یک شخص هرگز از پلکان بالا نرفته است ماهیچه های او مقدار کمی بزرگ می شود چون او وزن و سنگینی خود را بلند نکرده است، این خلاف بالا رفتن از پله ها است که در رشد و بزرگ شدن ماهیچه ها تاثیر زیادی دارد و به اندازه کافی استحکام آن ها را زیاد می کند است. اما تنها دلیل نیست اگر شما تقویت ماهیچه های خود را می خواهید باید حد اقل تمریناتی را انجام دهید.

● مجموع کالری های سوزانده شده

بالا رفتن از پله ها مقدار زیادی از کالری ها را می سوزاند و با سوختن میلیون ها کالری کند انرژی زیادی معادل بالا رفتن یک رشته پلکان برای شما ایجاد می کند.

در هنگام فعالیت ها ابزار های گوناگونی وجود دارند که به نیرو مند شدن شما و سوزاندن کالری ها کمک زیادی می کند. خط مبنا برای اندازه گیری ۱ met است ، یک met، متوسط سطح و شدت و سختی در هنگام نشستن شما یا قوت و سرعتی که جسم و تن برای ایستادن یا بالا رفتن لازم دارد را met می گویند.

در هنگام فعالیت ملایم میزان بیشترین ظرفیت اکسیژن ۴۵ تا ۶۵ درصد است و met بین ۴/۵ تا ۵/۷ بیان شده است. در هنگام انجام فعالیت های سخت میزان ظرفیت اکسیژن ۶۳ تا ۸۵ درصد و metبین ۶/۷ تا ۲/۱۰ بیان شده است. در وضعیت نرمال ( بدون محاسبه ظرفیت اکسیژن) met حدود ۹ است.

محققان این met را در اندازه گیری میزان سوختن کالری در دقیقه یا در مصرف انرژی برای هر شخص به کار می برند، ۱ met در حکم ۱ کالری در هر کیلو گرم در هر ساعت برای شخص است.

برای محاسبه ی کالری باید وزن را به کیلو گرم تبدیل کنید. ( فقط به وسیله تقسیم کردن ۲/۲) برای مثال یک شخص که ادرای ۱۶۵ پوند است دارای ۷۵ کیلو گرم است. ۹ met به این معنی است که شخص ۷۵ کیلو گرم * ۹ met یا ۶۷۵ کالری در هر ساعت می سوزاند.

شما در زمانی که در پلکان به سمت بالا حرکت می کنید کالری کمتری مصرف می کنید. اگر شما وزنی معادل ۱۶۵ پوند یا ۷۵ کیلو گرم دارید و باری مدت ۲۰ دقیقه به سمت بالا حرکت می کنید،شما مقداری حدود ۲۲۵ کالری مصرف می کنید. اگر برای همین مدت زمان به سمت پایین حرکت کنید مقدار خیلی کمتری کالری مصرف می کنید.

● سختی تمرینات

به هر حال بالا رفتن از پله ها تمرین خوب و مهمی است و شما کالری بیشتری نسبت به راه رفتن در زمین صاف در یک زمان خواهید سوزاند. شما برای انجام محاسبات می توانید به بخش جدید راهنمای کمیته فعالیت فیزیکی مراجعه کنید.

کمک بزرگی که قدم زدن به سمت بالا در پله ها به بدن می کند این است که یک تمرین مناسب برای کسانی هست که بیماری قلبی عروقی دارند. در تحقیقات کالج طب ورزش امریکا این موضوع اثبات شده و به سطح تلاش فرد بستگی دارد. به علاوه برای افراد عادی اگر بالا رفتن از پله ها فشار کمی به آن ها وارد کند بسیار مفید است و به مفصل ها کمک زیادی می کند.

بالا رفتن از پله ها برای زانو ها بدون فشار است اما در حرکت به سمت پایین به آن ها فشار زیادی وارد می شود. کلاس های ایروبیک در سلامت و امنیت بدن شما تاثیر زیادی دارد. و به جز رقص آرایی در بهتر قدم برداشتن شما کمک زیادی می کند. چون در آن علاوه بر حرکت رو به جلو به حرکت رو به عقب نیز توجه می شود. ( بنابراین علاوه بر راه رفتن روی پاشنه راه رفتن بر روی پنجه را نیز تمرین می کنند.)

بنابراین راه رفتن یا دویدن را بر روی پله ها را ادامه دهید ( البته مراقب باشید پاهایتان باشید.) اگر زانو های شما در حرکت به سمت پایین دچار درد می شوند از پهلو به سمت پایین حرکت کنید و در بالا رفتن سعی کنید با سرعت حرکت نکید تا ضربان قلبتان افزایش پیدا نکند.



پورتال سیمرغ