يك متخصص تغذيه: كودكان در دوران مدرسه به غذاهاي جديد علاقه نشان مي‌دهند





معمولا علايق غذايي كودكان در دوران مدرسه تغيير مي‌كند و آنها به مواد جديدي تمايل پيدا مي‌كنند.



دكتر نرگس قدسي متخصص تغذيه در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس بهداشت و درمان ايسنا، پيرامون تغذيه كودكان پيش دبستاني و دبستاني گفت: نيازهاي تغذيه‌اي كودكان با يكديگر متفاوت و به شرايط فردي بستگي دارد؛ كودكان به دليل قرار داشتن در سن رشد نسبت به بزرگسالان به مقدار بيشتري مواد مغذي احتياج دارند.



وي افزود: كودكان براي برآورده كردن نيازهاي خود و جلوگيري از گرسنگي زياد به ميان وعده‌هايي در روز احتياج دارند؛ همچنين كودكان خردسال غذاهاي ساده و با طعم ملايم كه چاشني كمي را داشته باشد ترجيح مي‌دهند، اما با افزايش سن، آنها خوراكي‌هاي مخلوط را مي‌پذيرند.



وي با بيان اينكه برخي از كودكان به مواد غذايي خاصي علاقه‌ نشان مي‌دهند، خاطرنشان كرد: اما بعضي از كودكان نيز برخي از غذاها مانند شير را نمي‌نوشند، پس والدين اين غذاها را بايد همراه موادي كه كودكان آنها را دوست دارند، و با تزيين و همراه ميوه و شربت رنگي خورانده شوند.



وي در ادامه چند نكته پيشنهادي را به والدين به منظور مراقبت تغذيه‌اي از كودكان عنوان نمود و افزود: غذا را در يك مكان خوشايند، فضاي آرام و بدون شتاب صرف كنيد؛ اگر كودك هيجان‌زده يا خسته است، اجازه دهيد قبل از غذا مدتي استراحت كند و همچنين زمان كافي براي صرف غذا اختصاص دهيد؛ بچه‌ها را در آماده نمودن سفره‌ي غذا و نيز همكاري در انجام ساير فعاليت‌هاي مناسب سنش تشويق كنيد؛ اجازه ندهيد وعده غذايي به صحنه‌ي مشاجره بين بچه‌ها با والدين يا ساير بچه‌ها با يكديگر تبديل شود؛ غذاها را با رنگ‌ها، طعم متنوع و تزيين شده تهيه نماييد؛ به ياد داشته باشيد در فاصله كودكي تا بلوغ با كاهش سرعت رشد اشتها نيز كم مي‌شود و برخي از كودكان براي ثبات استقلال خود از خوردن غذا اجتناب مي‌كنند.



دكتر قدسي ادامه داد: كودكان به غذايي كه عضلات، استخوانها، خون، دندان‌ها و بدن انرژي لازم براي بازي، كار و فعاليت آنها را فراهم كند، نياز دارند، اگر كودكان بخواهند همه نيازهاي خود را تامين كنند، بايد انواع مختلف غذاها را مصرف كنند.



دكتر قدسي با اشاره به انواع مواد غذايي مفيد براي سلامتي كودكان، بيان كرد: انواع ميوه و سبزيجات به خصوص آن دسته از سبزيجاتي كه به رنگ سبز تيره و زرد پر رنگ هستند و آنهايي كه غني از ويتامين ث مي‌باشند كه بايد يك وعده يا بيشتر حداقل يك روز در ميان به صورت خام، پخته، منجمد و يا كنسرو شده مصرف شود، مثل برگ چغندر، برگ‌هاي تازه شلغم، كلم، هويچ و كدو تنبل از سبزيجات زرد محسوب مي‌شوند، گوجه فرنگي، پرتغال، كلم خام و ساير مواد غذايي حاوي ويتامين «ث» مصرف گردد، همچنين سعي شود اين مواد غذايي اكثرا به صورت خام مصرف شوند، فلفل سبز نيز در زمره‌ي مواد غذايي غني از ويتامين ث است و هر چه تازه‌تر باشند مفيدترند.



وي يادآور شد: ساير ميوه‌جات و سبزيجات دو وعده‌ در روز يا بيشتر مصرف شود، سيب زميني نيز با توجه به قيمت آن ارزش غذايي خوبي دارد. سيب، گلابي، هلو و ساير ميوه‌جات در فصل مربوط به آن براي مصرف بين وعده‌هاي غذا خوب است.



دكتر قدسي در ادامه با اشاره به شير و فرآورده‌هاي لبني گفت: 3 يا 4 فنجان شير در روز براي كودكان تا زماني كه بزرگ شوند ضروري است، كودكان بالاي دو سال مي‌توانند قسمتي از اين شير را به صورت پنير و بستني مصرف كنند. شير در ساختن استخوان‌ها، دندان‌ها و عضلات دخالت دارد و همچنين افراد خانواده هر روز مقداري گوشت يا ماهي مصرف نمايند، از شير و تخم مرغ، لوبيا، باقالا، بادام زميني و يا پنير به مقدار زياد مصرف شود حداقل 3-2 عدد تخم‌مرغ در هفته براي هر كودك ضروري است.



وي تاكيد كرد: دختران و پسراني كه در حال رشد سريع هستند، داراي فعاليت زيادي بوده پس بايد نان و غلات را به مقدار زياد مصرف كنند، چربي و شيريني به طعم غذاها كمك‌ كرده و غذا را اشتهاآور مي‌كند، همه‌ي كودكان به مقداري چربي نياز دارند، اكثر كودكان شيفته شيريني هستند پس سعي شود شيريني در انتهاي غذا به آنها داده شود كه اشتهاي آنها براي خوردن غذاي اصلي از بين نرود.



وي گفت: بهتر است كه مواد غذايي در منزل تهيه شوند، البته مشروط بر اينكه نكات بهداشتي در هنگام آماده‌سازي، پخت و سرو نمودن آنها رعايت شود.



دكتر قدسي در خاتمه خاطرنشان كرد: از آنجايي كه بيماري‌ها و مسموميت‌هاي ناشي از مواد غذايي بيشتر از طريق مواد پر مصرفي چون گوشت، شير، كنسرو ماهي، تخم‌مرغ، كالباس، سوسيس ناسالم ايجاد مي‌شوند، لذا حتي المقدور بايد از مصرف اين مواد در خارج از منزل اجتناب شود، و افراد بايد مواد غذايي اوليه را از امكني كه نكات بهداشتي را رعايت مي‌كنند، تهيه نمايند.