چگونه مي توانيد فرزندانتان را براي خوردن غذاي سالم در مدرسه کمک کنيد :

محققان رژيم غذايي بر اين عقيده اند که دادن غذاي سالم از منزل به فرزندان يک راه براي مبارزه با غذاهائي با چربي زياد ، شکر زياد و سديم زياد مي باشد که دانش آموزان در بيرون از منزل تهيه مي کنند .

محققان تغذيه و کاهش وزن اعتقاد دارند تنها راه اين است که اولياء اکثر غذاهاي فرزندانشان را خودشان درست کنند .

مسئولين تغذيه مدارس براي بهتر کردن رژيم غذائي دانش آموزان بايد با مسئولين مربوطه جهت بهينه کردن مواد غذايي همکاري متقابل داشته و آموزش هاي لازم را ببينند . در رژيم غذايي نبايد بيش از ۳۰ درصد از تمام کالري غذا از چربي فراهم شود . بسياري از متخصصان مي گويند استفاده دانش آموزان از غذاهاي آماده باعث ايجاد مشکلات تغذيه اي در آنها مي شود .

محققان حدس زدند دانش آموزان بطور متوسط ۲۶ گرم از چربي را از غذاهاي آماده دريافت مي کند که اين از ميزان استاندارد که حدود ۲۰ گرم مي باشد بيشتر است .

بيشترين ميزان چربي در اسنک ( چيپس ، شکلات و کيکهاي شيرين ... ) مي باشد. در يک مطالعه مشخص شد که در غذاهاي آماده به ميزان ۳۱ گرم از چربي استفاده مي شود . در حاليکه غذاهائي که در منزل تهيه ميشود حاوي ۲۱ گرم چربي مي باشد .

دانش آموزان در مدارس کمتر از ميوه ، شير ، سبزيجات استفاده مي کنند و تمايل آنها بيشتر به مصرف نوشيدنيهاي شيرين ، سبزيجات پخته با چربي زياد ( مثل سيب زميني سرخ کرده ، چيپس ، شکلات و کيک هاي شيرين مي باشد .

تمام اين مسائل اين واقعيت را مطرح مي کند که اين عادات غذائي در بچه ها نه تنها باعث چاقي بلکه باعث افزايش ريسک پيشرفت بيماريهاي مزمن در سنين بزرگسالي مي شود . در حال حاضر شيوع چاقي در کودکان روبه افزايش است و در آمريکا اين رقم به دو برابر رسيده است .

چه بايد کرد ؟

شما نمي توانيد تمام روز در مدرسه بگرديد تا مطمئن شويد که غذاهاي سالم در دسترس فرزندانتان وجود دارد . بنابراين چه کار بايد کرد ؟

محققان مي گويند آوردن غذا از منزل بهترين جايگزين است . نه تنها براي اينکه شما تصميم مي گيريد که فرزندتان چه غذائي بخورد ، همچنين کمک مي کند که فرزندتان از غذاهاي آماده استفاده نکند .

سعي کنيد ۵ گروه غذايي شامل پروتئين ، غلات ، ميوه ، سبزيجات و غذاهاي غني از کلسيم در هر وعده غذايي منظور شود . بچه ها زمان زيادي براي خوردن اختصاص نمي دهند شما نياز داريد که بيشترين مواد مغذي را در کمترين زمان ممکن در اختيار فرزندتان قرار دهيد .

اما بايد اين را در نظر داشته باشيد اگر شما خوشمزه ترين غذا را براي بچه ها آماده کنيد نبايد انتظار داشته باشيد که فرزندتان را ۱۰۰ درصد از خوردن غذاهاي آماده دوره کرده ايد . اما نگران نباشيد محققان مي گويند با اين روش در دراز مدت فرزندانتان ياد مي گيرند که غذائي که شما در اختيار آنان قرار مي دهيد استفاده کنند .

بهترين راه اين است که فرزندانتان را متقاعد کنيد که سالمترين غذاها را انتخاب کنند . اين تعليماتي است که فرزندان در منزل به عنوان مدل رفتار خوراکي سالم از والدين مي گيرند .

والدين بايد سعي کنند هر چه بيشتر در محيط منزل در کنار هم غذاي سالم ميل کنند و کودکان را تشويق کنند که همگي با هم بر سر ميز نشسته با هم غذا را ميل کنند .

همچنين بچه ها نياز به حمايت خانواده و مربيان مدارس براي انتخاب تغذيه مناسب در زنگ تغذيه دارند.