جستجو در سایت توسط گوگل

نمایش نتایج 1 تا 2 از 2 مجموع

موضوع: دانش‌آموزان براي ميان وعده‌هاي غذايي‌ سراغ چيپس و پفک نروند

  1. #1
    دکتر نادر آفلاین است مدیر کل انجمن ها
    تاریخ عضویت
    Nov 2004
    موقعیت
    آمریکا
    ارسالها
    38,906

    پیشفرض دانش‌آموزان براي ميان وعده‌هاي غذايي‌ سراغ چيپس و پفک نروند

    توصيه يك كارشناس تغذيه:
    دانش‌آموزان براي ميان وعده‌هاي غذايي‌ سراغ چيپس و پفک نروند


    يک کارشناس ارشد رژيم هاي درماني و تغذيه گفت: دانش‌آموزان براي ميان وعده‌هاي غذايي زياد به سراغ چيپس و پفک نروند و خيلي کم از اين مواد استفاده کنند، زيرا ممکن است با روغن چندين بار مصرف شده تهيه شده باشند، از سوي ديگر بدليل شور بودن اين مواد، بچه به غذاهاي پرنمک عادت مي‌کند و طبيعتا بايد در سنين بالا منتظر فشار خون بالا و بيماريهاي قلبي - عروقي و کليوي باشند.

    علي اشرف رشيدي در گفت‌وگو با خبرنگار «بهداشت و درمان» خبرگزاري دانشجويان ايران - منطقه کرمانشاه - همچنين به خانواده‌ها توصيه كرد: براي ميان وعده‌هاي غذايي صبح تا ظهر دانش‌آموزان از تغذيه‌هايي همچون يک ساندويچ کوچک خانگي شامل نان، پنير و گردو و يا تخم‌مرغ يا کتلت، شير و کيک، آب ميوه سالم، بيسکويت، دانه‌هاي روغني مثل گردو، پسته، بادام، ميوه‌جات به شکل تازه مثل کشمش، خرما و خشک به صورت انجير خشک و برگه‌هاي زردآلو و هلو استفاده شود.

    وي افزود: در اين ميان وعده مي‌توان از غذاهايي که امکان نگهداري آنها براي دو يا سه ساعت در مدرسه وجود دارد و دچار مسموميت غذايي نمي‌شوند نيز استفاده کرد.

    اين کارشناس ارشد تغذيه و رژيم هاي درماني انجير خشک، بيسکويت و يا کيک را براي ميان وعده غذايي ظهر تا عصر دانش آموزان توصيه کرد.

    رشيدي همچنين نيمرو، سيب‌زميني آب پز يا سيب زميني سرخ شده همراه با تخم مرغ، شير و خرما، ساندويچهاي کوچک مثل نان، پنير و يا عسل، مربا و خامه را مواد مفيدي براي ميان وعده‌هاي عصر

    دانش آموزان دانست.

    اين عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي کرمانشاه در خصوص تاثير منفي بعضي تنقلات مثل چيپس و پفک خاطرنشان كرد: اين مواد کودک را به طرف دريافت انرژي بالا و چاقي پيش مي‌برد و به علاوه اگر نزديک مواقع صرف غذاي اصلي استفاده شود باعث سيري در فرد مي‌شود به تبع باعث مي‌شود که فرد غذاي اصلي‌اش را نخورد.

    رشيدي تاکيد کرد: در پفک پروتئين، ويتامين و مواد معدني وجود ندارد و فقط حاوي انرژي است، درست است که انرژي براي بدن مهمست، ولي در کنار اين بايد مصرف مواد مغذي چه درشت مقدار( که شامل قند و پروتئين است) و چه ريز مقدار( که شامل ويتامين و املاح است) نيز حتما استفاده شود، زيرا سلامتي به اينها وابسته است و اگر اين مواد را دريافت نکنيم مطمئنا دچار سوء تغذيه و بيماري خواهيم شد.

    رشيدي گفت: اگر بوفه‌هاي مدارس بتوانند تنقلات درست تهيه کنند و در دسترس بچه‌ها قرار بدهند خيلي بهتر است تا اينکه يک چيزي مثل آبنبات چوبي و پفک و موادي که ارزش غذايي ندارند عرضه کنند.

    وي عنوان کرد: هر چه نيازمندي کودک به مواد مغذي بهتر تامين شود، به تبع يادگيريش نيز بالا مي‌رود و بر بهره هوشي تاثير مثبت مي گذارد.

    اين کارشناس ارشد تغذيه نظارت بر توزيع مواد غذايي در بوفه هاي مدارس از سوي اوليا و مربيان را مهم دانست و گفت: اگردر بوفه‌هاي مدارس مواد غذايي سالم و مفيد عرضه شود، طبيعتا کودکي که براي خريد به بوفه ها مراجعه مي کند محدود مي شود که همين موارد را خريداري کند.
    عضو تحریریه علمی ایران سلامت

  2. #2
    دکتر نادر آفلاین است مدیر کل انجمن ها
    تاریخ عضویت
    Nov 2004
    موقعیت
    آمریکا
    ارسالها
    38,906

    پیشفرض

    بيسكويت، انجير خشك، بادام و گردو بهترين ميان‌وعده
    كارشناس‌ارشد دفتر تغذيه وزارت بهداشت: دانش‌آموزان سنين دبستان به ميان وعده غذايي نياز دارند

    كارشناس‌ارشد دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي اعلام كرد: به منظور حفظ قند خون و عملكرد مغز در حد مطلوب دانش‌آموزان سنين دبستان بايد هر 4 تا 6 ساعت ميان وعده دريافت كنند.

    مينا مينايي در گفت‌وگو با خبرنگار «بهداشت و درمان» خبرگزاري دانشجويان ايران با اشاره به ارزش غذايي ميان وعده‌ها يادآور شد: براي انتخاب ميان وعده مناسب بايد دانش‌آموزان گروههاي غذايي و جانشينهاي آنها را شناخته و سپس از ميان اين گروهها، ميان وعده خود را برگزينند.

    وي ادامه داد: دانش‌آموزان بايد بدانند كه تنقلات كم ارزش نظير چيپس و پفك نمي‌تواند نيازهاي تغذيه‌اي آنان را تامين كند.

    مينايي ميان‌وعده‌هايي نظير ميوه، سبزي، شير، بيسكويت، انجير خشك، بادام، گردو، نان و پنير و خرما را ميان وعده‌هاي مناسب دانست و افزود: ميان وعده مناسب حاوي هر چهار گروه مواد غذايي است.

    اين كارشناس‌ارشد تغذيه مشكل اصلي دانش‌آموزان را نخوردن صبحانه دانست كه تاثير بسيار زيادي در قدرت يادگيري دانش‌آموزان دارد، لذا با برنامه‌ريزي صحيح والدين، دانش‌آموزان بايد شام را در ساعات اوليه شب صرف و در ساعت معين خوابيده تا صبح فرصت كافي براي صرف صبحانه داشته باشند.

    وي با اشاره به سيري كاذب تنقلاتي نظير پفك افزود: مصرف بي‌رويه پفك رشد كودك را مختل و از سوي ديگر نمك موجود در آن ذائقه كودك را به شوري عادت و زمينه مصرف بالاي نمك و فشارخون را در سنين بزرگسالي فراهم مي‌كند.

    به گفته‌ كارشناس‌ ارشد دفتر تغذيه وزارت بهداشت، مصرف بي‌رويه شيريني و شكلات نيز سبب كاهش مصرف مواد غذايي اختلال در رشد و خرابي دندانها مي‌شود.

    مينايي افزود: مصرف نوشابه به همراه غذا جذب مواد مغذي نظير كلسيم را مختل مي‌كند و مصرف غذاهاي غير خانگي نظير ساندويچ، سوسيس و كالباس به دليل فقدان مواد مغذي نظير آهن، كلسيم و ويتامين c زمينه بروز بسياري از كمبودها را فراهم مي‌كند.

    وي توصيه كرد كه به جاي استفاده از انواع ساندويچها از غذاهاي سنتي و معمولي خانواده استفاده شود.

    مينايي در پايان يادآور شد: غذاي تهيه شده در منزل همراه با رعايت مسايل بهداشتي قطعا سالمتر از غذاهاي غيرخانگي است.
    عضو تحریریه علمی ایران سلامت

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

علاقه مندي ها (Bookmarks)

علاقه مندي ها (Bookmarks)

قوانین ارسال

  • نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
  • نمی توانید به موضوعات پاسخ دهید
  • نمی توانید فایل پیوست ضمیمه کنید
  • نمی توانید نوشته خود را ویرایش کنید
  •  
تبلیغات متنی
گیفت کارت
تبلیغات در ایران سلامت