يك متخصص تغذيه:
دانش‌آموزان از صرف شام سنگين و سرخ كردني خودداري كنند

يك متخصص تغذيه به خانواده‌ها توصيه كرد: دانش‌آموزان از صرف شام سنگين و سرخ كردني خودداري كنند.

پروين ميرميران در گفت‌وگو با خبرنگار «بهداشت و درمان» خبرگزاري دانشجويان ايران، با اشاره به اين كه طبق تحقيقات سازمان جهاني بهداشت بزرگترين عامل بروز بيماريهاي غير واگير عامل محيطي و تغذيه‌اي است، افزود: طبق تحقيقات جهاني تغذيه ناسالم مهمترين و اولين عامل بروز بيماريهاست بنابراين خانواده‌ها بايد نهايت دقت را در تغذيه فرزندانشان كنند.

وي با اشاره به اين كه از دوران كودكي تا نوجواني به دليل رشد سريع انسان بيش از هر زماني به تغذيه مناسب نيازمند است، گفت: با توجه به اين كه حداكثر رشد جسمي و ذهني در اين دوران انجام شود خانواده‌ها بايد توجه ويژه‌اي به تغذيه كودكان خود داشته باشند.

مير ميران با بيان اين كه صبحانه مهمترين وعده غذايي براي تمامي افراد جامعه است، اظهار كرد: نخوردن صبحانه سبب كاهش فوري يادگيري در دانش‌آموزان مي‌شود و در ضمن با توجه به اين كه بيشترين رشد كودكان و نوجوانان در صبح است نخوردن صبحانه سبب كاهش رشد جسمي و ذهني آنان مي‌شود.

وي با بيان اين كه خانواده‌ها با خوردن صبحانه فرزندانشان را به خوردن صبحانه عادت دهند، به ايسنا گفت: نان سنگك، بربري، تافتون، پنير كم چرب، گردو، شير كم چرب، چاي شيرين بهترين صبحانه براي دانش آموزان است.

وي با تاكيد بر مصرف لبنيات كم چرب اظهار كرد: استفاده از لبنيات پر چرب در درازمدت سبب افزايش چربي خون در افراد مي‌شود.

اين متخصص تغذيه با بيان اين كه كره جزو لبنيات محسوب نمي‌شود، افزود: مصرف روزانه كره براي افراد مضر است و تنها براي كودكان لاغر و بي اشتها توصيه مي‌شود تا از اين طريق بتوانيم معده آنها را تحريك كنيم.

وي همچنين حليم گندم، عدسي و آش را از جمله مواد غذايي مفيد براي وعده صبحانه دانش آموزان برشمرد و در ادامه با تاكيد بر وجود ميان وعده در برنامه غذايي دانش آموزان گفت: ميان وعده سبب پيشگيري از چاقي و پرخوري در وعده ناهار مي‌شود و همچنين تنوع غذايي سبب مي‌شود مواد مغذي، املاح و ويتامين بيشتري به بدن برسد.

وي ادامه داد: كشمش، توت خشك، فندق، بادام، پسته، ميوه‌هاي خشك و فصلي بهترين ميان وعده براي

دانش آموزان است.

وي با تاكيد بر مصرف ميوه‌جات در دوران مدرسه گفت: ميوه‌هاي حاوي ويتامين ث آنتي اكسيدان بسيار قوي دارند و مواد مضر در بدن را سركوب مي‌كنند و از ايجاد سرطان، ناراحتي هاي قلبي - عروقي جلوگيري مي‌كنند.

اين متخصص تغذيه با بيان اين كه در وعده شام يا ناهار دانش آموزان بايد گوشت قرمز، مرغ و ماهي منظور شود گفت: وجود 60 تا 90 گرم انواع گوشت، براي دانش آموزان در يك وعده غذايي ضروري است.