يكي از مهم ترين عوامل داشتن نسلي سالم و پويا تغذيه مناسب كودكان است. تامين انرژي براساس ميزان موردنياز كودكان و براساس تحرك و سرعت رشد آنها امري ضروري است.
منابع انرژي عمدتاً كربوهيدرات و چربي ها هستند كه اگر انرژي ضروري از اين منابع تامين نشود، پروتئين موردنياز براي رشد و ترميم به مصرف توليد انرژي رسيده درنتيجه رشد كودك را مختل مي كند. علاوه بر اين درنظر گرفتن ويتامين و املاح متناسب با انرژي دريافتي در واكنش هاي متابوليكي نقشي حياتي دارند.
بنابراين بايد نه تنها به كميت بلكه به كيفيت انرژي دريافتي كودكان نيز توجه شود تا باتقسيم اين انرژي به وعده هاي اصلي و ميان وعده ها به تامين كالري لازم براي آنها كمك كنيم.

شايد تاكنون به جايگاه ميان وعده ها در اين گروه سني دقت زيادي نكرده باشيم ولي بايد بدانيم كه كبد تنها براي 4 ساعت ذخيره گليكوژن دارد و دريافت ميان وعده براي حفظ غلظت قند خون و تنظيم فعاليت سيستم عصبي و عملكرد مغز ضروري است.
متا سفانه امروز غذاهاي خانگي در نسل جديد مورد كم لطفي قرار گرفته است و سوسيس و كالباس هاي متنوع موجب محروم شدن از غذاهاي سفره مي گردد. علاوه بر اين تنقلاتي چون چيپس و پفك است كه براي سلامت جامعه بسيار مضر است.

طبق آمار 47 درصد كودكان 6 تا 12 ماهه و 90 درصد كودكان 12 تا 23 ماهه كشور در مناطق شهري و روستايي پفك مي خورند و با تبليغات رنگين و جوايز ويژه سرمايه گذاري هنگفتي بر روي بيماري افراد كرده و روزبه روز سود بيشتري را نصيب تبليغ كنندگان و توليدكنندگان آن مي كنند.
اين در حاليست كه كشورهاي توسعه يافته با آموزش گسترده، مصرف نمك را تا حدود 2 تا 3 گرم در روز براي هر فرد محدود كرده اند ولي ما هنوز شوري را به بهاي گزافي رواج مي دهيم.
ميزان نمك موجود در پفك موجب عادت ذائقه كودك شده و در آينده زمينه ساز ابتلا به بيماري قلبي عروقي، سكته مغزي و قلبي است.

همچنين پفك با جذب 9 برابر آب، معده كوچك كودك را پر مي كند و احساس سيري كاذب در وي منجر به محروميت از غذاي سفره مي شود.
هنگام تهيه پفك، پودر ذرت پرس شده در حرارت بسيار بالا قرار گرفته تا به صورت حجيم درآيد و درنتيجه روغن آن سوخته و پراكسيد توليد مي كند. اين ميزان پراكسيد با ماندن پفك در شرايط نامطلوب حرارت و نور زيادتر شده و سلامت كودك را به خطر مي اندازد. حال در مورد پفك هايي كه فاقد مارك معتبر يا پروانه ساخت هستند احتمال مشكلات ديگر مانند ذرت كپك زده هم به آن اضافه مي شود. ازجمله تنقلات شور ديگر چيپس را مي توان نام برد كه شوري و روغن زياد آن مسا له ساز است. مضاف بر اين كه چنين فله اي معمولاً از روغن هاي سوخته و چندبار مصرف تهيه و سرطان زاست. يكي ديگر از عوامل افزايش ابتلا به بيماري هاي غيرواگير نوشابه هاي گازدار است كه علاوه بر مشكلات گوارشي با مقادير بالاي قند منجر به چاقي مي شود.
همچنين فسفات زياد آن جذب كلسيم را مختل كرده و بدن را با كمبود كلسيم مواجه مي سازد.

آمار مصرف سرانه نوشابه گازدار در كشور آمار 42 ليتر را نشان مي دهد و اين سؤ ال مطرح مي شود كه چرا مصرف دوغ و شربت هاي خانگي كم كالري و بدون افزودني در كشور ما تا اين حد مورد بي مهري قرار گرفته است؟ در كنار نوشابه ها، سوسيس، كالباس با نگهدارنده هايي مانند نيتروزآمين (ماده اي سرطانزا) ديده مي شود. علاوه بر اين شكلات و آدامس هاي خارجي كه اغلب از طريق غيرقانوني وارد كشور مي شوند نيز قابل توجه است.

اين در حالي است كه در حال حاضر ميان وعده هايي مانند گردو، بادام، نخودچي، كشمش، گندم برشته، برنجك، ذرت بوداده، عدس برشته، توت خشك، خرما، انواع ميوه ها، حلواشكري، شيرين گندمك و انواع غذاهاي خانگي براي كودكان ما نانشناخته است، در حالي كه مي دانيد كمبود ريز مغذي هايي مانند آهن، روي، كلسيم و ويتامين a سلامت كودكان را به مخاطره مي اندازد و كاهش سرعت رشد، كم خوني فقر آهن، تا خير در بلوغ جنسي، كمبود كلسيم و متعاقب آن پوكي استخوان در بزرگسالان كاهش قدرت يادگيري و مقاومت بدن در مقابل بيماري ها از جمله عوارضي است كه به دنبال كمبود ريزمغذي ها ايجاد مي شود.

بنابراين با آموزش مي توان زمينه مناسبي را براي رشد كودك فراهم كرد و با رفتار درست تغذيه اي سلامتي را به كودكان هديه داد.