يك كارشناس تغذيه: بوفه‌هاي مدارس از نظر بهداشتي داراي مشكلات اساسي هستند


بوفه‌هاي مدارس اغلب توسط افرادي اداره مي‌شوند كه كمترين اطلاعات را در زمينه مسايل تغذيه‌اي، بهداشتي و آلودگي‌هاي مواد غذايي دارند.

مهندس محمدرضا رضايي كارشناس تغذيه و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار «بهداشت و درمان» خبرگزاري دانشجويان ايران اظهارداشت: از اين رو بسياري از مواد غذايي عرضه شده در اين بوفه‌ها داراي آلودگيهاي فراوان است و بايد براي رفع اين مسايل اقدامات اساسي انجام شود كه مهمترين آنها آموزش به مسؤولان بوفه‌هاست.

وي خاطرنشان كرد: از سوي ديگر در اين بوفه‌ها مواد فاقد ارزش غذايي عرضه مي‌شود و با وجود اين كه فروش اين گونه مواد غذايي و تنقلات مانند پفك در بوفه‌هاي مدارس ممنوع اعلام شده، به دليل تبليغات سوء گسترده از سوي رسانه‌ها، فروش اين قبيل مواد به وفور مشاهده مي‌شود.

وي پيشنهاد كرد: والدين مواد غذايي سالم و بهداشتي را به عنوان ميان وعده همراه فرزندانشان به مدرسه بفرستند. و اين مواد غذايي بايد حاوي مواد اصلي و ارزشمند تغذيه‌اي باشد و موادي مثل ميوه‌ها، سبزيجات، نان و پنير، غذاهاي پخته شده قابل مصرف به صورت سرد و بيسكويت‌هاي با كمترين مواد افزودني مي‌توانند به عنوان بهترين مواد جهت ميان‌وعده دانش‌آموزان به شمار روند.

مهندس رضايي در ادامه گفت: تغذيه كودكان رابطه مستقيمي با ضريب هوشي آنها دارد و كودكاني كه دچار مشكلات تغذيه‌اي هستند، علاوه بر اينكه زير استانداردهاي جهاني رشد مي‌كنند، از ضريب هوشي بالا و بازده مطلوب آموزشي و كاري در جامعه نيز برخوردار نيستند.

كارشناس تغذيه و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي مشهد در بخش ديگري از گفت‌وگوي خود با اشاره به نقش مهم وزارت آموزش و پرورش در ارتقاء سطح تغذيه كودكان گفت: با توجه به اين كه اين وزارت تعداد زيادي از افراد جامعه را تحت پوشش خود دارد، بهتر از هر نهاد و سازمان ديگري مي‌تواند در ارتقاء سطح تغذيه كودكان نقش داشته باشد.

مهندس رضايي پيشنهاد ‌كرد كه مسؤولان آموزش و پرورش براي مديران مدارس برنامه‌هاي آموزشي تدارك ببينند و از طريق كلاسهاي آموزشي و ايراد سخنرانيها، مسايل جديد در زمينه علوم تغذيه‌اي را به آنها در مقاطع مختلف آموزش دهند و در مراحل بعدي نسبت به آموزش معلمان، والدين و حتي خود دانش‌اموزان اقدام نمايند.

وي اقدام آموزش و پرورش در زمينه توزيع تغذيه بين دانش‌اموزان را موثر دانست و افزود: با توجه به اينكه اين طرح، كار وسيع و حساسي است بايد با برنامه‌ريزي مشخص و مطالعه شده صورت گيرد و در غير اين صورت با شكست مواجه خواهد شد.

مهندس رضايي تصريح كرد: با انجام تحقيقات منطقه‌اي مي‌توان تعيين كرد كه در هر مدرسه چه غذايي بايد به عنوان ميان وعده به دانش‌آموزان داده شود. به عنوان مثال در بعضي از مدارس نياز به دادن يك وعده غذاي گرم به عنوان ناهار احساس مي‌شود، بطوريكه با همان يك وعده غذا بيش از 50 درصد انرژي و ويتامينهاي مورد نياز كودك تامين مي‌گردد.

وي ادامه داد: در حالي كه در بعضي از مدارس كه كودكان كمبود انرژي كمتري دارند، تنها دادن يك ليوان شير كافي بوده و در برخي ديگر هيچ نيازي به دادن ميان وعده غذايي به كودكان احساس نمي‌شود.

كارشناس تغذيه در خاتمه يادآور شد: همكاري رسانه‌هاي گروهي و نهادهاي مختلف به منظور تبليغات گسترده در زمينه اهميت تغذيه و نيز آموزشهاي عمومي در رابطه با تغذيه مي‌تواند نقش مؤثري در ارتقاء سطح سلامت مردم داشته باشد.