چند هفته‌اي است كه مدرسه‌ها باز شده و يكي از مهم‌ترين دغدغه‌هاي مادران اين است كه براي غذاي بچه‌ها چه‌فكري بكنند. خيلي از مادرها از خورد وخوراك بچه‌هايشان شاكي‌اند اما كمتر مادري مي‌داند كه اصولا بچه‌ها براي آن‌كه بتوانند يك روز خوب و شاداب در مدرسه داشته‌باشند، دقيقا چه بايد بكنند.
طبق تحقيقات جهاني تغذيه ناسالم مهمترين و اولين عامل بروز بيماري‌هاست، بنابراين خانواده‌ها بايد نهايت دقت را در تغذيه فرزندانشان داشته باشند. در دوران كودكي تا نوجواني به دليل رشد سريع، انسان بيش از هر زماني به تغذيه مناسب نيازمند است و با توجه به اين كه حداكثر رشد جسمي و ذهني در اين دوران است، خانواده‌ها بايد توجه ويژه‌اي به تغذيه كودكان خود داشته باشند. ‌اولين نكته اين است كه صبحانه مهمترين وعده غذايي براي تمامي افراد جامعه است. نخوردن صبحانه سبب كاهش فوري يادگيري در دانش‌آموزان مي‌شود و در ضمن با توجه به اين كه بيشترين رشد كودكان و نوجوانان در صبح است، نخوردن صبحانه سبب كاهش رشد جسمي و ذهني آنان مي‌شود. خانواده‌ها بايد با خوردن صبحانه فرزندانشان را به خوردن صبحانه عادت دهند. نان سنگك، بربري، تافتون، پنير كم چرب، گردو، شير كم چرب و چاي شيرين بهترين صبحانه براي دانش آموزان است اما نبايد فراموش كرد استفاده از لبنيات پر چرب در درازمدت سبب افزايش چربي خون در افراد مي‌شود. همچنين بايد كره را جزو لبنيات محسوب نكرد. مصرف روزانه كره براي افراد مضر است و تنها براي كودكان لاغر و بي اشتها توصيه مي‌شود تا از اين طريق بتوانيم معده آنها را تحريك كنيم.
حليم گندم، عدسي و آش نيز از جمله مواد غذايي مفيد براي وعده صبحانه دانش آموزان است و البته لزوم وجود ميان وعده در برنامه غذايي دانش آموزان را نفي‌نمي‌كند. ميان وعده سبب پيشگيري از چاقي و پرخوري در وعده ناهار مي‌شود و همچنين تنوع غذايي سبب مي‌شود مواد مغذي، املاح و ويتامين بيشتري به بدن برسد. كشمش، توت خشك، فندق، بادام، پسته، ميوه‌هاي خشك و فصلي بهترين ميان وعده براي ‌دانش آموزان است. ميوه‌هاي حاوي ويتامين ث نيز آنتي اكسيدان بسيار قوي دارند و مواد مضر در بدن را سركوب مي‌كنند و از ايجاد سرطان و ناراحتي هاي قلبي - عروقي جلوگيري مي‌كنند. وبالاخره مهم است كه در وعده شام يا ناهار دانش آموزان گوشت قرمز، مرغ و ماهي منظور شود. متخصصان معتقدند وجود 60 تا 90 گرم انواع گوشت، براي دانش آموزان در يك وعده غذايي ضروري است.