احکام غذایی بارداری
۹ پرسش خوراکی در ۹ ماه حاملگی



تغییر عادت های غذایی که یک عمر با آنها زندگی کرده ایم، سخت است اما در دوران بارداری داشتن تغذیه سالم ضروری است زیرا روی سلامت جنین تاثیر مستقیم می گذارد. آیا شما آنچه برای سلامت جنین?تان لازم است می خورید؟ اطلاعات خود را محک بزنید...

۱. آیا شما اهل خوردن ماهی یا گوشت نیم پز هستید؟

بله خیر

اگر جواب شما خیر است، تبریک می گوییم. خوردن ماهی و گوشت نیم پز یا میوه های دریایی خام و مصرف میوه و سبزی نشسته می تواند باعث مسمومیت های غذایی در دوران بارداری شود که برای جنین خطرناک است. پخت کامل موادغذایی در مقابل انواع میکروب ها از شما محافظت می کند.

۲. مصرف ویتامین در دوران بارداری ضروری است؟

بله خیر

اگر جواب بله داده اید، اشتباه کرده اید. اگر روزانه ۵ واحد میوه و سبزی می خورید، یعنی به اندازه کافی فیبر، انواع ویتامین ها و مینرال ها را دریافت می کنید. می توانید صبح یک لیوان آب پرتقال تازه، ظهر یک بشقاب سالاد با سیب زمینی و عصر میوه و سبزی بخورید. در طول بارداری، دریافت ویتامین B۹ یا اسیدفولیک و ویتامین D بسیارمهم و مصرف آهن برای پیشگیری از کم خونی بعد از زایمان لازم است.

۳. در دوران بارداری داشتن رژیم گیاهخواری خطرناک است و می تواند باعث بروز کمبود ریزمغذی ها در مادر و جنین شود.

بله خیر

جواب خیرصحیح است. اگر مادر رژیم گیاهخواری داشته باشد اما به اندازه کافی از منابع پروتئین?گیاهی مانند انواع غلات، بادام، گردو، برنج، گندم، نخودسبز و... استفاده کند و تمام نیازهایش به اسیدهای آمینه ضروری برطرف شود، مشکلی پیش نخواهد آمد.

۴. امگا۳ می تواند جلوی زایمان زودرس را بگیرد.

بله خیر

درست حدس زدید. جواب بله است. DHA که در ماهی وجود دارد، می تواند احتمال زایمان زودرس و افسردگی پس از زایمان را کاهش دهد. نقش امگا۳ در کاهش مشکلات بینایی نوزاد و رشد بهتر مغزی او نیز به اثبات رسیده است. به تمام خانم های باردار توصیه می شود در هفته ۲ واحد ماهی به خصوص ماهی های چرب بخورند. مصرف ماهی به خصوص در ۳ ماهه آخر بارداری و در دوران شیردهی تاثیر مثبتی بر سلامت مادر و نوزادش خواهد داشت.

۵. در دوران بارداری نباید روزانه بیش از یک فنجان قهوه بخورد.

بله خیر

جواب خیر درست است. گرچه باید میزان مصرف قهوه را کاهش داد اما مصرف ۲ فنجان قهوه در روز اشکالی ندارد.

۶.در بارداری باید به اندازه ۲ نفر غذا خورد.

بله خیر

هیچ نیازی نیست که در این دوران به اندازه

۲ نفر غذا بخورید. این کار نه تنها بی فایده است بلکه می تواند خطرناک هم باشد. در دوران بارداری، به خصوص ۳ ماهه نخست، مادر به اندازه کافی چربی، آهن و پروتئین ذخیره می کند و در ۳ ماهه دوم که رشد جنین سرعت بیشتری دارد، تا حدی این ذخایر مصرف می شود. کافی است غذاهای متنوع و سالم مصرف کنید تا دچار اضافه وزن بیش از حد نشوید و بعد از زایمان و در طول شیردهی بتوانید به تدریج این اضافه وزن را از دست بدهید.

۷. در طول بارداری باید ۴ وعده غذا خورد.

بله خیر

بله درست است. مصرف ۴ وعده غذا باعث می شود وعده های کوچک تری مصرف کنید و معده تان سنگین نشود. این کار جلوی کاهش سریع قندخون را خواهد گرفت.

۸. اگر دچار کم خونی هستید باید مکمل آهن مصرف کنید.

بله خیر

بله، اگر مشکل کم خونی ندارید، پزشک فقط ویتامین D و B برایتان تجویز می کند اما اگر دچار کم خونی باشید، مکمل آهن نیز لازم است. می توانید از منابع غنی از آهن مثل گوشت قرمز، ماهی یا سبزی های خشک هم استفاده کنید.

۹. اگر تهوع صبحگاهی دارید، صبحانه خوردن ضروری نیست.

بله خیر

اشتباه نکنید، به هیچ وجه نباید در دوران بارداری یکی از وعده های غذایی تان را حذف کنید.



ترجمه: سمیه مقصودعلی
منبع: Famili.fr
روزنامه سلامت