غذاهائی که در بارداری نباید خورد
يك متخصص زنان:
زنان باردار از مصرف ماهي خام، پنيرهاي نرم و قهوه زياد خودداري كنند
از مصرف بيش از اندازه مواد قندي و نشاستهاي بپرهيزيد
مصرف زياد شكر و مواد نشاستهاي در دوران بارداري باعث بروز نقايص دستگاه عصبي در جنين ميشود. به گزارش سرويس «بهداشت و درمان» خبرگزاري دانشجويان ايران، مصرف بيش از اندازه مواد قندي و نشاستهاي به ويژه در سه ماهه نخست بارداري خطر بروز نقص لوله عصبي و نخاعي را در فرزندان آنها افزايش ميدهد. بر اين اساس پزشكان اكنون فرضيه ارتباط بيماري ديابت و افزايش قند خون در ابتداي دوران بارداري مادر، با ناهنجاريها و نقايص عصبي جنين را تاييد ميكنند. از اين رو كنترل و آزمايش قند خون زنان باردار از اهميت فوق العادهاي برخوردارست.
شكر و بارداري
مصرف زياد شكر و مواد نشاسته اي در دوران بارداري باعث بروز نقايص دستگاه عصبي در جنين ميشود.. گروهي از پزشكان كانادائي با بررسي 800 زن باردار در يافتند كه مصرف بيش از حد مواد قندي و نشاسته اي بويزه در سه ماهه نخست بارداري خطر بروز نقص لوله عصبي و نخاعي را در فرزندان آنها افزايش ميدهد. بر اساس اين تحقيق پزشكان اكنون فرضيه ارتباط بيماري ديابت و افزايش قند خون در ابتداي دوران بارداري را با ناهنجاري ها و نقايص عصبي جنيني تائيد ميكند.
پزشكان بريتانيايي اعلام كردند:
مصرف بيش از حد گوشت قرمز در دوران بارداري کودک را عصبي ميکند
محققان بريتانيايي اعلام كردند: مصرف بيش از اندازه پروتئين، خصوصا گوشت قرمز توسط مادر باردار عاملي جهت بروز طيفي از اختلالات عصبي و اضطراب کودک در آينده است. به گزارش سرويس «بهداشت و درمان» خبرگزاري دانشجويان کشور (ايسنا) واحد علوم پزشکي ايران، محققان دانشگاه ادينبورگ در مقالهاي که در آخرين کنفرانس پزشکي گلاسکو ارائه کردند، مصرف فراوان پروتئين و به دنبال آن کاهش مصرف کربوهيدراتها را، باعث افزايش هورمون مسبب استرس (کورتيزول) در زنان باردار و متعاقب آن جنين وي ميدانند. اين محققان که استفاده محدود از گوشت قرمز را به کليه زنان باردار توصيه ميکنند، معتقدند تاثير کورتيزول بيش از حد موجود در خون مادر، بيشترين تاثير خود را حدود 20 سال بعد از تولد کودک ايجاد کرده و باعث عصبي شدن فرد ميشود. آنها طي مطالعهاي روي 86 کودک که طي سالهاي 1967 تا 1968 به دنيا آمده بودند و پيگيري وضعيت آنها تا حدود 30 سالگي به اين نتيجه رسيدند که بروز وضعيت خطرناکي موسوم به پره اکلامپسي در مادر باردار (فشارخون حاملگي) نيز علاوه بر مصرف گوشت قرمز ميتواند عاملي جهت عصبي شدن فرد باشد.
مصرف زياد سيبزميني در دوران بارداري خطر ابتلا به ديابت در نوزاد را افزايش ميدهد
نتايج تحقيقات جديد دانشمندان استراليايي نشان ميدهد كه مصرف زياد سيب زميني توسط زنان باردار خطر ابتلا به ديابت نوع اول را در نوزادان افزايش ميدهد. به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، پژوهشگران موسسه بينالمللي ديابت در ملبورن معتقدند كه ماده سمي با فيلومايسين كه در سيب زميني و ديگر سبزيجات ريشهاي يافت ميشود ميتواند در كودكاني كه زمينه ابتلا به ديابت نوع اول را دارند باعث بروز اين بيماري شود. اين پژوهشگران اعلام كردند: مبتلايان به ديابت نوع اول با اين بيماري متولد ميشوند در حالي كه ديابت نوع دوم با چاقي و شيوه زندگي مرتبط است.
زياده روي در خوردن ماهي و خطراتي براي جنين
جام جم آنلاين: تحقيق نشان داد زنان بارداري كه در خوردن ماهي زياده روي كنند ، ممكن است جنين خود را با خطرات بسياري مواجه سازند. به گزارش پايگاه اينترنتي عرب آنلاين ، اگر اين زنان بيش از سه بار در هفته ماهي بخورند ، باعث افزايش ميانگين جيوه در خون مي شود.جيوه ، به طور خاص عوارض بسيار بدي بر اندام هاي جنين مي گذارد و مانع رشد وي مي شود.
غذاهایی که در بارداری نباید خورد
خوردن غذای سالم و متعادل به خصوص در دوران بارداری اهمیت دارد.اما برخی از غذاها هستند که باید در طول بارداری به کلی از آنها اجتناب کرد از جمله:
گوشت، صدف و تخممرغ خام.
بسیاری از غذاهای گوشتی که به طور آماده به فروش میرسند، ممکن است خوب پخته نشده باشند و دارای میکروب باشند. بهتر است در طول دوران بارداری این غذاها را دوباره در خانه حرارت دهید تا حدی که بخار کنند.
ماهیهایی که حاوی جیوه هستند یا در معرض آلایندهها بودهاند.
غذاهای دریایی دودی.
شیر پاستوریزهنشده و پنیر تازه.
سبزیهای خام و شستهنشده.
HealthDay News, 27 Mar., 2007
زنان باردار بايد از مصرف روي خودداري كنند
پزشكان اعتقاد دارند، دادن “روي” به زنان در دوران بارداري نه تنها تكامل ذهني نوزاد را بهتر نميكند، بلكه ممكن است به آن آسيب نيز وارد كند در يك مطالعه كه در بنگلادش انجام شد، محققان به اين نتيجه رسيدند كه دادن روي به زنان با وضع تغذيهاي بسيار پايين، به تنهايي كافي نيست و بايد با احتياط مصرف شود.به گزارش سرويس بهداشت و درمان ايسنا، دكتر سالي گراهام گروگور و همكارانش از مركز بهداشت اطفال در لندن ميگويند: روي در رژيم غذايي مردم كشورهاي در حال توسعه كه پروتئين حيواني كمي مصرف ميكنند، بسيار اندك است.مكملهاي روي در كودكاني كه دچار فقر مواد معدني هستند، ميتواند رشد و سلامت آنها را بهبود بخشد، اما مطالعات بر روي مكملهاي “روي” در زنان باردار كه نياز آنها به مواد معدني افزايش مييابد، نتيجهي متناقضي را نشان داده است.در اين مطالعه، محققان به 559 زن باردار، روزانه 30 ميليگرم روي و به برخي از آنها پلاسبوي ( روي)غيرفعال دادند.اين زنان روي را از ماه چهارم حاملگي دريافت كردند و تا زمان تولد نوزادشان ادامه دادند، محققان 68 نوزاد را در سن 6 و 13 ماهگي مورد ارزيابي قرار دادند.كودكاني كه مادرشان پلاسبو دريافت كرده بود، نسبت به كودكاني كه روي مصرف كرده بودند، داراي تكامل فيزيكي و ذهني بالاتري بودند.به گفتهي اين محققان، از آنجا كه انتظار ميرفت، مكمل روي داراي اثرات مفيد باشد، اين يافتهها غير منتظره بود.آنها اشاره كردند كه اثرات مشاهده شده در مطالعهي آنها ميتواند ناشي از شانس يا وضعيت تغذيهاي بسيار ضعيف زنان و نوزادان مورد مطالعه باشد.نهايتا محققان نتيجه گرفتند، كه مكملهاي روي در زنان حاملهي فقير بنگلادشي تاثير مثبتي بر تكامل ذهني نوزاد ندارد، و چنين درماني بايد با احتياط صورت گيرد.
مصرف تن ماهي در دوران بارداري، روند رشد جنين را مختل ميكند
سازمان دارو و غذاي آمريكا طي بيانيهاي اعلام كرد: زنان باردار بايد از مصرف زياد و بيرويهي تن ماهي پرهيز كنند.به گزارش سرويس بهداشت و درمان ايسنا، محققان ميگويند كه احتمال آلودگي اين مادهي غذايي به جيوه بسيار زياد است.بر اساس گزارش شبكهي خبري اي.ان.ان، اين محققان خوردن هرگونه غذاي دريايي را براي مادران باردار ممنوع كردهاند چرا كه تركيبات فلزي جيوه موجود در اين مواد غذايي به فرآيند رشد جنين آسيب ميرساند.البته در مورد تن ماهي هنوز مصرف كامل آن ممنوع نشده است و اعلام ممنوعيت كامل آن نيازمند انجام تحقيقات گستردهتر و دقيقتر است.از آنجا كه تن ماهي از نظر تغذيهاي براي زنان باردار مفيد است و وجود اين قبيل ممنوعيتها مانع از رسيدن مواد غذايي لازم به بدن مادران ميشود لذا پزشكان در نظر دارند تا اين كمبود را از طريق تجويز مواد غذايي ديگر جبران كنند.جيوهي فلزي معمولا از طريق آلودگيهاي صنعتي وارد مواد خوراكي ميشود و تقريبا اكثر ماهيهاي كنسروي حاوي اين مادهي مسموميت زا هستند.
از خوردن گوشت و ماهی خام و پنیرهای نرم بپرهیزید.
مطلقا" به غذاهای دریائی خام مثل سوشی خام یا صدف نزدیك نشوید. همچنین از شیر پاستوریزه نشده، پنیرهائی مانند كامبرت و فتا، گوشتهای كم پخته شده یا خام پرهیز كنید. بعضی از انواع ماهی شامل متیل جیوه می باشند تركیبی كه به نظر می رسد در دوز بالا برای مغز در حال رشد جنین و فرزند شما خطرناك است. توصیه این است كه مصرف ماهی تن و نیز انواع كنسرو ماهی را به ۳۴۰ گرم (معادل دو وعده) در هفته محدود كنید. در ضمن مراقب نظافت آشپزخانهتان باشید. همه موارد بالا می توانند منبع باكتری بوده و به فرزند متولد نشده شما آسیب برسانند. نوشیدن الكل در زمان حاملگی می تواند باعث آسیبهای فیزیكی، اختلالات یادگیری و مشكلات احساسی در فرزند شما شود. بنابراین تعداد زیادی از متخصصین توصیه می كنند كه در تمام دوران بارداری از خوردن مشروبات الكی خودداری كنید. همچنین شما باید از خوردن نوشیدنیهای كافئین دار تا حد امكان بپرهیزید. ممكن است كه تحمل این روشهای تغذیهای درماههای اول برای شما خیلی ناخوشایند و سخت باشد اما توجه داشته باشید كه بعضی از مطالعات نشان داده اند كه دریافت بیش از ۴ فنجان قهوه در روز می تواند باعث سقط، وزن كم نوزاد و حتی مرده زائی شود. كافئین در چای، كولاها، شكلات و نوشیدنی های غیر الكلی و كاكائو نیز وجود دارد. به جای اینها دم كرده های بدون كافئین بیاشامید. البته بهترین روش این است كه از نوشیدنیهای سالمتر مثل شیر كم چربی، آب میوه های خالص و یا یك لیوان آب با چند قطره لیمو استفاده كنید.



LinkBack URL
About LinkBacks






علاقه مندي ها (Bookmarks)