ایران صدا: بدون شک یکی از بزرگ ترین آرزوهای تمامی زنان، داشتن نوزادی سالم و تندرست است. به این جهت تمامی مادران سعی بر آن دارند تا عوامل موثر بر بهبود روند بارداری و نتیجه آن را مورد بررسی قرار دهند و تا حد ممکن از عوامل زیان آور دوری جویند.

کارشناس/مهمان: دکتر بتول قاضي زاده، جراح و متخصص زنان، زايمان و نازايي,

"پایگاه تندرستی"امروز با تقدیم احترام به بانوان باردار برنامه ای تحت عنوان "رزیم های غذایی بانوان باردار در عید" تولید کرده که شنیدنش به ویژه مادران و پدران جوان پیشنهاد می شود.
دکتر بتول قاضی زاده، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی مهمان این گفتگوی دونفره است تا نکاتی را در این باره عنوان کند.
یکی از مهمترین واصلی ترین نکات، تغذیه ی مادر باردار می باشد، زیرا رشد و نمو کامل جنین رابطه تنگاتنگی با تغذیه مادر داشته و تامین نیازهای او با دریافت مواد مغذی مادرعجین شده است و تنها راه برآوردن نیازهای انرژی و ساختاری جنین به واسطه جفت است.
بنابراین توجه به این تغییرات و تنظیم یک برنامه غذایی متناسب با آن، در این دوران ضروری به نظر می رسد. هرچه رژیم غذایی مادر کامل ترو متناسب تر باشد، کودک بهتر رشد خواهد کرد، البته کمبود غذایی مادر درحد خفیف اثر چندانی بر رشد کودک ندارد زیرا کودک نیازش را از ذخائر بدن مادر تامین می کند، پس این مادر است که دردرجه اول لطمه می بیند . از این رو، مادران باردار باید هم برای حفظ سلامت کودکشان و هم خودشان، توجه زیادی به امر تغذیه داشته باشند.
هیچ تغییر وزنی در طول بارداری را نمی توان به عنوان الگوی طبیعی تعیین کرد و دیگران را نسبت به آن سنجید، زیرا الگوهای تغییر وزن بسیار متنوع هستند.
به طور معمول زنان باردار در طول حاملگی حدود 12-10 کیلوگرم اضافه وزن دارند، البته برای خانم های لاغر تا 18 کیلوگرم و برای خانم های چاق تا 11 کیلوگرم در نظر گرفته شده است.

توصیه های مهم پزشکی به بانوان بادار برای داشتن یک نی نی گوگولی!

شیر نیم تا یک لیتر در روز

حدود 200 گرم پنیر
گوشت معمولی ، جوجه ، ماهی ، تخم مرغ و جگر سیاه هفته یک بار ( یک وعده یا بیشتر )
سبزی های با برگ سبز و یا سبزی های زرد ( یک وعده یا بیشتر )
سیب زمینی ، انواع سبزی ، میوه به صورت مرکبات و میوه های فصل ، گوجه فرنگی ، کلم خام (دو وعده یا بیشتر )
مقداری کره در هر وعده غذایی
برنج و انواع حبوبات به میزان متوسط در یک وعده غذا
نان سبوس دار یک برش در هر وعده غذا
آب میوه تازه مانند پرتقال ، سیب ، انار و انگور
آهن به شکل فروس سولفات
آب معدنی دو فنجان در روز ، چای کمرنگ سه بار در روز
ویتامین (د) : یکی از مهمترین ویتامین های لازم هنگام بارداری است زیرا بدن انسان به وسیله این ویتامین قادر است کلسیم و فسفر را از خارج بگیرد و تبدیل به استخوان بکند . اسکلت استخوانی و دندان نوزاد در داخل رحم احتیاج به کلسیم دارد و بنابرین وجود این ویتامین برای جذب کلسیم لازم است.
ویتامین D به مقدار زیاد در روغن ماهی وجود دارد و علاوه بر آن نور آفتاب نیز منبعی طبیعی و بسیار خوب برای تولیر ویتامین D در بدن است زیرا اگر برای مدت طولانی در معرض نور خورشید قرار بگیرید بعضی از چربیهای موجود در زیر پوست به ویتامین تبدیل می شوند و بنابراین موقع زمستان که آفتاب کم است و در بعضی از کشورها که آفتاب زیاد نیست تجویز روغن ماهی و یا ویتامین D برای زنان باردار در نیمه دوم بارداری ضروری است.

سردبیر: اعظم سادات جعفرآبادي

تهیه کننده اینترنتی: اعظم سادات جعفرآبادي

گروه دانش و فناوری
http://www.iranseda.ir/FullItem/?g=838642