ترجمه: ياسمين ثريا/از بخور نخورهاي بارداري چه مي‌دانيد؟
تست خوراکي حاملگي

تا به ‌حال بارها در مورد رژيم غذايي سالم دوران بارداري گفته‌ايم و اگر از خوانندگان «سلامت» بوده ‌باشيد، حتما ديگر مي‌دانيد در اين دوران حساس نبايد پرخوري کنيد اما لازم است همه گروه‌هاي غذايي را به ميزان مورد نياز در برنامه غذايي‌تان بگنجانيد....

به‌‌طور کلي خانمي که مشکل وزني يا بيماري به‌خصوصي ندارد، در دوران بارداري بايد روزانه 4-3 ليوان شير و فرآورده لبني، 180-120 گرم گوشت بدون چربي، مرغ يا ماهي، 5-3 ليوان سبزي خام (1 ليوان پخته)، 4-3 عدد ميوه و 320-210 گرم غلات مصرف کند اما عمل به اين توصيه‌ها روزهاي بارداري را صددرصد بدون خطر نمي‌کند. براي داشتن تغذيه سالم در دوران بارداري تبعيت از چند نکته ظريف توصيه مي‌شود که با پاسخ به سوال‌هاي اين آزمون و مطالعه پاسخ‌ها آنها را درخواهيد يافت.


1. ويار به کدام ماده ‌غذايي نشان‌دهنده کمبود يک ماده غذايي مهم در بدن است؟

الف) شکلات

ب) هويج

ج) يخ

د) چيزبرگر

2. اگر در دوران بارداري زياد هويج بخوريد، فرزندتان به هويج علاقه‌مند مي‌شود.

الف) درست ب) نادرست

3. خوردن غذاهاي تند، باعث شروع درد زايمان مي‌شود.

الف) درست ب) نادرست

4. در دوران بارداري نبايد مواد کافئين‌دار مصرف کرد.

الف) درست

ب) نادرست

5. دمنوش‌هاي گياهي کافئين‌ ندارند پس جايگزين خوبي براي قهوه هستند.

الف) درست

ب) نادرست

6. مصرف مکمل فوليک‌اسيد از چه زماني ضروري مي‌شود؟

الف) به ‌محض اطلاع از بارداري

ب) از زمان تلاش براي بارداري

ج) قبل از تصميم به بارداري

7. زنجبيل ويار صبحگاهي را کاهش مي‌دهد.

الف) درست

ب) نادرست

8. خانم باردار کدام را نبايد بخورد؟

الف) موز، کارامل و تيراميسو

ب) چلوکباب و زرده تخم‌مرغ

ج) سالاد الويه

د) الف‌ و ب

9. خانم‌هاي گياه‌خوار باردار معمولا دچار فقر کدام ريزمغذي مي‌شوند؟

الف) ويتامين D

ب) ويتامين B12

ج) آهن

د) تمام موارد

10. خوردن جوانه خام براي خانم باردار مفيد‌ است.

الف) درست

ب) نادرست

1 1. خريد آبميوه تازه از آبميوه‌فروشي اشکالي ندارد چون از ميوه‌هاي فصل‌ تهيه شده‌ و مانده نيست.

الف) درست

ب) نادرست

2 1. اگر هنگام تهيه کيک و کلوچه هوس کرديم از خمير آن بخوريم، اشکالي ندارد.

الف) درست

ب) نادرست


پاسخ‌ها

1. ج. ويار در دوران ‌بارداري طبيعي است و اشکالي ندارد با توجه به محدوده وزني به ‌آنچه هوس کرده‌ايم ناخنک بزنيم اما ويار به مواد غيرخوراکي مانند مواد شوينده، گچ‌ديوار، خاک يا رس نشان‌دهنده کمبود ريزمغذي‌هاي بدن است و بايد حتما با متخصص معالج مشورت شود.

2. الف. مطالعه‌ها نشان‌ داده کودک پس از تولد با طعم غذاهايي که مادرش در دوران بارداري زياد مصرف‌کرده، آشنايي بيشتري دارد و بهتر آنها را مي‌خورد. خوردن ادويه‌ها و سبزي‌هاي معطر چون کاري و سير مايع آمنيوتيک را معطر مي‌کند و جنين هنگام بلع اين مايع، با طعم‌هاي مختلف مواد غذايي آشنا مي‌شود.

3. ب. چنين ادعايي هنوز به اثبات نرسيده است فقط خوردن اين مواد محرک در بعضي خانم‌ها باعث سوزش سردل هم مي‌شود.

4. ب. اگرچه عده‌اي از دانشمندان معتقدند کافئين باعث کاهش وزن تولد مي‌شود اما يافته‌هاي علمي نشان مي‌دهد مصرف حداکثر 200 ميلي‌گرم کافئين (مقدار کافئين موجود در 2 فنجان 250 ميلي‌ليتري) در روز براي مادر و جنين خطري ايجاد نمي‌کند.

5. ب. دمنوش‌هاي گياهي کافئين ندارند اما حاوي ترکيب‌هاي ديگري هستند که هنوز آثار دقيق آنها بر سلامت مادر و جنين مشخص نشده بنابراين در مصرف آنها زياده‌روي نکنيد.

6. ج. فوليک‌اسيد از بروز بسياري از نقايص مادرزادي پيشگيري مي‌کند و اين اثر زماني ممکن است از قبل دوران بارداري مصرف شود. گاهي خانم‌ها تا بعد از هفته 8 بارداري از مادر شدن خود بي‌اطلاع‌اند پس براي اطمينان بايد قبل از تصميم به بارداري هم مکمل آن را مصرف کرد.

7. الف. ويار خانم‌هاي باردار بعد از 3 ماهه اول برطرف مي‌شود با اين حال محققان دريافته‌اند براي کاهش آثار نامطلوب آن مي‌توان روزي
1 گرم زنجبيل مصرف کرد. مصرف خوراکي‌هاي شيرين، بيسکويت‌هاي شور يا نوشيدني‌هاي ترش هم براي برخي خانم‌ها سودمند است.

8. د. تخم‌مرغ منبعي مناسب براي دريافت پروتئين مورد نياز بدن است اما مصرف تخم‌مرغ خام به خانم‌هاي باردار توصيه نمي‌شود زيرا ممکن‌است حاوي باکتري سالمونلا باشد. اين باکتري در تخم‌مرغ پخته کشته مي‌شود بنابراين در اين دوران حساس خوراکي‌هاي حاوي تخم‌مرغ خام (برخي کيک‌ها و شيريني‌ها و چلوکباب) را نخوريد.

9. د. اگر گياه‌خواريد و قصد مادر شدن داريد، حتما قبل از اقدام به بارداري با متخصص زنان و متخصص تغذيه مشاوره داشته باشيد تا ريز‌مغذي‌هايي که از منابع گياهي تامين نمي‌شوند به کمک مکمل‌ها و مواد غذايي غني‌شده در اختيارتان قرار دهند.

10 ب. هر چقدر جوانه‌گندم را خوب بشوييد باز هم نمي‌توانيد از تمام باکتري‌هاي موجود در آن خلاص شويد. سازمان جهاني غذا ‌و ‌دارو به ‌دليل حساسيت دوران بارداري، مصرف جوانه خام را براي خانم‌هاي باردار ممنوع اعلام کرده ‌است. اگر اين ماده غذايي را دوست داريد، مي‌توانيد آن را بپزيد بعد ميل کنيد.

1 1. ب. مصرف آبميوه‌هاي غيرطبيعي که چيزي به جز آب، رنگ و شکر به بدنتان نمي‌رسانند کلا فراموش کنيد. در مورد آبميوه‌هاي طبيعي عرضه‌شونده در آبميوه‌فروشي‌ها هم چندان خيالتان راحت نباشد زيرا اين نوشيدني‌ها منبع مناسبي براي رشد باکتري اي‌کولاي هستند و به‌دليل اينکه مدت‌ها در مخازن آبميوه‌گيري مغازه مي‌مانند، احتمال آلودگي ميکروبي در آنها بالاست. هر ميوه‌اي که دوست داريد بخريد و خودتان در منزل آب آن را بگيريد.

12. ب. بيشتر خمير‌هاي نان و کيک حاوي تخم‌مرغ خام هستند و همان‌طور که در پاسخ شماره 8 اشاره کرديم، تخم‌مرغ خام مي‌تواند به باکتري سالمونلا آلوده باشد و شما را به خطر بيندازد.

منبع: WebMD

هفته نامه سلامت