ترجمه:نگار ساساني/7 خوراکي ضدآلزايمر
دوسـت و دشـمـن مـغـزتـان را بـشـنـاسـيـد

تکرار مدام يک سوال، مشکل در تلفظ کلمات متداول و اختلال در برقراري ارتباط اجتماعي و عاطفي. همه اينها نشانه‌هاي زوال‌عقل است که به مرور زمان زندگي شخص و اطرافيانش را نابود مي‌کند...

ابتلا به بيماري آلزايمر يکي از دلايل عمده زوال‌عقل در افراد بالاي 65سال است. طبق آمار انجمن جهاني آلزايمر، بيش از 3/5ميليون آمريکايي از آلزايمر رنج مي‌برند و در هر 70 ثانيه، يک نفر به اين بيماري مبتلا مي‌شود.

شايد فکر مي‌کنيد آلزايمر يا انواع مختلف زوال عقل، بخش جدانشدني سالخوردگي هستند اما برخي از مطالعه‌ها خبر از آن مي‌دهد که با استفاده از رژيم‌هاي غذايي مخصوص مي‌توانيد از ابتلا به بيماري‌هاي زوال و تخريب مغزي در امان بمانيد.

يکي از دلايل عمده در ابتلا به زوال عقل، التهاب‌هاي طولاني‌مدت در بدن است. موادغذايي‌اي را که داراي مقدار چشمگيري از ترکيب‌هاي ضدالتهابي هستند، به رژيم غذايي‌‌تان اضافه کنيد تا از دچارشدن به اختلالات شناختي که با بالا رفتن سن زياد مي‌شود، جلوگيري کنيد.


1.شکلات تلخ

براساس مطالعه‌هاي محققان نروژي، «فلاونوييد» که در دانه‌هاي کاکائو وجود دارد، باعث افزايش ميزان گردش خون در مغز مي‌شود و بدن را در برابر کاهش جريان خون در مغز که يکي از عوامل مهم در ابتلا به زوال‌عقل است، محفاظت مي‌کند. پس شکلات‌هايي را انتخاب کنيد که داراي مقدار بالايي کاکائو و ميزان کمتري شکر هستند تا نتيجه بهتري بگيريد. شکلات‌هاي تلخ بالاي 70 درصد بهترين انتخاب است. با اينکه کاکائو يک منبع غني از ترکيب‌هاي سودمند است اما ميزان چربي اشباع شده در آن بسيار بالاست. از طرفي در بيشتر مواقع با مواد چرب مثل خامه مصرف مي‌شود. پس بهتر است شکلات تلخ را به قسمت‌هايي کوچک و براي کل هفته تقسيم کنيد.

غذاهاي جايگزين: فلاونوييد در بيشتر ميوه‌ها، سبزيجات و ادويه‌ها يافت مي‌شود. هرچه ميوه و سبزي‌ها رنگي‌تر باشند، ميزان فلاونوييد در آنها بالاتر است. از غذاهاي ديگري که اين ماده سودمند را دارند، مي‌توان به چاي سبز و گيلاس اشاره کرد. چاي سبز مملو از فلاونوييدي است که به نام کاتاچين معروف است. از ديگر خاصيت‌هاي چاي سبز پايين‌آوردن خطر ابتلا به سرطان و بيماري‌هاي اعصاب و مغز است.

2.مارچوبه

در نتايج تحقيقاتي که در سال 2008 در کره جنوبي منتشر شد، آمده است که افرادي که کمبود فوليک‌اسيد دارند، 5/3 بار بيشتر از افراد ديگر احتمال دارد که به زوال‌عقل دچار شوند. براي آنکه مطمئن شويد بدنتان حتما به مقدار کافي فوليک‌اسيد دريافت مي‌کند، مارچوبه را به رژيم غذايي?تان اضافه کنيد. اين نيزه‌هاي سبزرنگ روزانه 66 درصد فوليک‌اسيد مورد نياز بدنتان را تامين مي‌کنند.

غذاهاي جايگزين: از ديگر منابع فوليک‌اسيد مي‌توان به مرکبات، کلم بروکلي، گل کلم، چغندر، عدس و برگ‌هاي سبز سبزي‌هايي مانند اسفناج و شلغم سبز اشاره کرد.


3.ماهي سالمون

طبق مطالعه‌هاي انجام‌شده در دانشگاه تافتس در بوستون آمريکا، خطر ابتلا به آلزيمر و زوال‌عقل در افرادي که به طور متوسط هفته‌اي 3 بار روغن ماهي‌هاي چرب مصرف مي‌کنند، 50 درصد کاهش پيدا مي‌کند. ميزان امگا 3 در خون اين افراد نسبت به آنهايي که از ماهي در رژيم غذايي‌شان استفاده نمي‌کنند، بسيار بالاتر است. ماهي سالمون منبعي غني از امگا 3، اسيدهاي چرب موردنياز بدن و همچنين ويتامين‌هاي مهمي چون ويتامين D و B12 است. حتما سعي کنيد 2 يا 3 بار در هفته از ماهي‌هايي که چرب هستند و ميزان روغن در آنها بالاست، استفاده کنيد. اگر نگران آلودگي‌هاي زيست‌محيطي در غذاهاي دريايي هستيد، از مکمل‌هاي روغن ماهي استفاده کنيد.

غذاهاي جايگزين: ماهي «کولي» و «ساردين» نيز منبع بسيار خوبي از امگا 3 هستند.


4.گردو

طبق تحقيق انجام‌شده توسط «جين مابر» در مرکز تحقيقات مواد غذايي و طول عمر آمريکا، مصرف متعادل گردو در رژيم غذايي، باعث تقويت مغز و توانايي شناختي در افراد مسن مي‌شود. محققان بر اين باورند که ترکيب پولي فنول، امگا3 و ديگر مواد مفيد در گردو باعث اين تغييرات مي‌شود اما مقدار زياد آن اصلا براي بدن مفيد نيست. در يک آزمايش به موش‌ها روزانه 7 تا 9 گردو داده شد. پس از مدتي مشاهده کردند که توانايي حافظه بلندمدت آنها پايين آمده است که علت آن مقدار بالاي امگا6 بود.

غذاهاي جايگزين: اگرچه تاثير دقيق گردو بر فرايند شناختي مغز هنوز واضح نيست اما بيشتر پزشکان و متخصان تغذيه مصرف انواع آجيل را توصيه مي‌کنند پس فقط گردو نخوريد. هر روز يک مشت از آجيل‌هاي مخلوط، ميوه‌هاي خشک و انواع مغزها مثل فندق، پسته، کشمش، زغال اخته خشک و تمشک بخوريد.

5.گيلاس

دانشمندان کشف کرده‌اند که ترکيب‌هاي آنتي‌اکسيداني که به گيلاس، رنگ قرمز روشن مي‌دهد، داراي مقدار زيادي مواد ضدالتهابي است که مانند داروهاي مسکن عمل مي‌کند. در ضمن هيچ‌يک از تاثيرات مضر آنها را هم ندارد. گيلاس مثل داروهاي صنعتي، معده را تحريک نمي‌کند و ترکيب‌هاي موجود در آن، مانع از تجمع پلاکت‌ها در خون مي‌شود.

غذاهاي جايگزين: ميوه‌هاي توت‌مانند مثل بلوبري، تمشک و توت‌فرنگي مملو از آنتي‌اکسيدان و مواد ضدالتهابي هستند که باعث کاهش تومورهاي مغزي، بروز آلزايمر و زوال‌عقل مي‌شود.


6.زردچوبه

تحقيقات نشان مي‌دهد که تجمع پلاک‌ها در مغز باعث از بين‌رفتن سلول‌هاي مغزي مي‌شود که اين موضوع يکي از دلايل ابتلا به آلزايمر در افراد است. طبق مطالعه‌هاي انجام‌شده، کورکينين موجود در زردچوبه باعث کاهش پلاک‌ها در مغز مي‌شود. زردچوبه که يکي از اصلي‌ترين مواد ضدالتهابي است، از دوران باستان مورد استفاده قرار مي‌گرفته است. زردچوبه در انواع ادويه‌هاي مخلوط و «کاري» به کار مي‌رود. در کشورهايي مثل هند که «کاري» يکي از مواد اصلي غذايي آنها به‌شمار مي‌رود، مشاهده شده است که افراد کمتري به زوال‌عقل دچار مي‌شوند.

غذاهاي جايگزين: زنجبيل نيز خواص مشابهي با زردچوبه دارد. با اينکه مطالعه‌هاي انجام‌شده روي تاثير زنجبيل روي مغز محدود است اما دانشمندان به اين نتيجه رسيده‌اند که زنجبيل توانايي کاهش التهابات مغزي را دارد که به‌طور غيرمستقيم يکي از دلايل بروز زوال‌عقل است.


7.سيب

حالا دلايل بيشتري داريم که حتما روزي يک سيب بخوريم! براساس مطالعه‌هاي انجام شده در دانشگاه کرونل آمريکا، کرستين موجود در پوست سيب، مغز را از صدماتي که در آخر به آلزايمر و زوال‌عقل منجر مي‌شود در امان نگه مي‌دارد. خوردن سيب خطر ابتلا به سرطان را هم کاهش مي‌دهد.

غذاهاي جايگزين: کبر (گياهي خاردار که از غنچه آن به‌عنوان چاشني استفاده مي‌کنند) يکي از مواد غذايي مرسوم در ناحيه مديترانه است و تاثيراتي مانند سيب دارد. البته مي‌توان به پياز قرمز هم اشاره کرد.

منبع: The Conscious Life

هفته نامه سلامت