نظر متخصص تغذيه و رژيم درماني/ خديجه رحماني/ عضو هيات علمي انستيتو تحقيقات تغذيه كشور و دانشگاه علوم?پزشکي شهيد بهشتي
اگر تيروئيدتان کم کار است زياد کلم نخوريد

مردم كاستاريكا عادت‌هاي غذايي خوب و بد بسياري دارند و بيشتر اين عادت‌ها در بين مردم ساير كشورها نيز مشترك است و شناسايي دلايل خوب يا بد بودن يك رفتار مي‌تواند مشوق ما در ادامه يا تغيير آن باشد به خصوص درباره اين 4 عادت...



1. مصرف حبوبات و برنج در بيشتر وعده‌ها: مصرف حبوبات و برنج با هم عادت غذايي خوبي است. حبوبات منبع پروتئين و غلات منبع انرژي هستند و خوردن آنها با هم انرژي و پروتئين موردنياز بدن را تامين مي‌كند، اما اين نوع تغذيه فقط به افراد بالغ توصيه مي‌شود و مناسب كودكان نيست زيرا50 درصد پروتئين دريافتي كودكان بايد از منابع حيواني نظير انواع گوشت‌ها يا لبنيات باشد.

2. استفاده از چاشني و ادويه‌هاي مختلف در غذا: اين عادت مشكل‌ساز نيست و حتي توصيه هم مي‌شود. چاشني‌ها با توجه به مواد رنگي‌اي كه دارند، آنتي‌اكسيدان‌هاي قوي‌اي هستند و علاوه بر آنكه طعم خوبي به غذا مي‌دهند، براي سلامت و به‌خصوص افرادي كه در معرض خطر ابتلا به بيماري‌هاي مزمن مثل بيماري‌هاي قلبي – عروقي، ديابت و پرفشاري خون هستند، مفيد است. البته از ميان چاشني‌ها، زعفران و زردچوبه خواص بيشتري دارند.

3. خوردن سالاد كلم و گوجه‌فرنگي در بيشتر روزها: كلم، حاوي آنتي‌اكسيدان و تركيب‌هايي است كه مي‌تواند از انواع سرطان‌ها پيشگيري كند، بنابراين توصيه مي‌شود در هفته حتما 3 تا 4 مرتبه در سالاد از كلم استفاده شود. البته مصرف كلم نبايد بيش از حد باشد زيرا درست است كه اين سبزي آنتي‌اكسيدان فراواني دارد اما زياد خوردن آن باعث عارضه پرواكسيدان مي‌شود، بنابراين بهتر است در برنامه غذايي روزانه از جمله در مصرف ميوه‌‌ها و سبزي‌ها، تنوع فراموش نشود. متخصصان تغذيه روي تنوع تاكيد بيشتري دارند زيرا حتي مواد طبيعي هم حاوي برخي سم‌هاي شيميايي هستند و مصرف بيش از اندازه يك ماده مي‌تواند باعث افزايش سم‌ها‌ در بدن شود به طور مثال كلم‌ها گواتروژن هستند و مصرف زياد و هميشگي آنها به خصوص در افراد مبتلا به كم‌كاري تيروييد مي‌تواند مشكل‌ساز شود. نكته ديگر اينكه ميزان موادمغذي موجود در ميوه و سبزي‌هاي مختلف با هم تفاوت دارد و مصرف مداوم يك ماده غذايي باعث افزايش يك ماده مغذي در بدن و كمبود ساير موادمغذي خواهد شد.

4. تهيه عصرانه‌اي شامل بال مرغ سوخاري: اين عصرانه به شرطي كه به عنوان شام مصرف نشود و فقط يك ليوان شير قبل از خواب نوشيده شود، خوب است، اما اگر بعد از اين عصرانه، وعده شام به خصوص شام مفصل صرف شود، ميزان دريافت كالري بالا مي‌رود و مي‌تواند عامل اضافه وزن و چاقي باشد.