دکتر سيد علي کشاورز/مدير گروه تغذيه دانشکده بهداشت/دانشگاه علوم پزشکي تهران
تـأثـيـر رژيـم مـادر بـر جنـسيـت جـنـيـن

اينکه گفته شود رژيم غذايي خاصي براي پسر يا دختردار شدن وجود دارد، غلط است اما مصرف بعضي از موادغذايي از 2 تا 3 ماه قبل از اقدام به بارداري، مي‌تواند شانس بارداري جنس دلخواه را کمي افزايش دهد ولي بايد تحقيقات بيشتري در اين زمينه انجام شود...


نکته مهم ديگر، اين است كه مصرف برخي از موادغذايي در مواردي ممنوع است، بنابراين ابتدا بايد مطمئن شويد که ممنوعيتي براي اجراي رژيم نداريد. مثلا رعايت رژيم غذايي براي پسردارشدن در موارد فشارخون بالا، ناراحتي‌هاي قلبي و نارسايي‌هاي کليوي ممنوع است زيرا در اين رژيم بايد از موادغذايي حاوي سديم و پتاسيم بالا استفاده کرد. در مورد رعايت رژيم غذايي براي دختردارشدن هم اگر به اختلالات عصبي، بالابودن کلسيم خون و نارسايي‌هاي کليوي مبتلا هستيد، ممنوعيت وجود دارد.

• موادغذايي حاوي سديم و پتاسيم بالا: مرکبات، زردآلو، آناناس، موز، هلو، گلابي، سيب، گوجه‌سبز، آلو، خيار، خرما، گيلاس، تمشک، توت‌فرنگي، انجير، خربزه، آبميوه و سبزي، حبوبات، کنگرفرنگي، گوجه‌فرنگي، پياز، چغندرقرمز، زيتون، قارچ، کلم، ذرت، نخودسبز، سيب‌زميني، سبوس، گندم، شاه‌بلوط، تره‌شاهي، کنسرو ماهي، کره، ماءالشعير، کلوچه، نوشابه گازدار، نقل، قهوه، چاي و مايونز.

• موادغذايي حاوي کلسيم بالا: پنير سفيد، ماست، شير، تخم‌مرغ، بادام و بادام زميني بدون نمک، گردو، لوبيا سبز، مارچوبه، کاهو سبز، ماکاروني، گوشت ??? گرم در روز، ماهي بخارپز كه آبش کاملا گرفته شده باشد.

مصرف تمام قرص‌هاي ضدبارداري در دوران اجراي رژيم بايد متوقف شود و براي پيشگيري از بارداري، مي‌توان از ساير روش‌ها مانند کاندوم استفاده كرد.