توصيه‌هاي عليرضا عباسي صادق به دوچرخه‌سواران
مهارت زمين خوردن را ياد بگيريد!

ورزش دوچرخه‌سواري در كشورهاي پيشرفته مورد استقبال گسترده‌اي قرار مي‌گيرد. هر فرد حداقل يك دوچرخه براي رفت‌وآمد خود در شهر دارد. در ايران اين وسيله به عنوان يك وسيله نقليه جا نيفتاده است...

با اينكه استفاده از اين وسيله كمك بسيار زيادي به محيط‌زيست مي‌كند ما هنوز نتوانسته‌ايم فرهنگ دوچرخه‌سواري را در كشورمان گسترش دهيم. حتي هيچ ارگاني براي آموزش دوچرخه‌سواري نداريم و فدراسيون دوچرخه‌سواري هنوز اقدامي در اين مورد نكرده است. عليرضا عباسي صادق، عضو هيات مديره انجمن دوچرخه‌سواري پروانه سبز است كه پاسخگوي سوالات ما در زمينه ورزش دوچرخه‌سواري بود.


سلامت: به نظر شما افرادي كه مي‌خواهند دوچرخه‌اي براي رفت‌وآمد خود داشته باشند چه نوع دوچرخه‌اي بايد خريداري كنند؟

دوچرخه‌هاي شهري مخصوص رفت‌وآمد در شهر است. اما اين مساله فقط در كشورهايي رعايت مي‌شود كه مردم هركدام يك دوچرخه براي رفت‌وآمد و يك دوچرخه ديگر براي تفريح خود دارند. در ايران مردم ترجيح مي‌دهند كه يك دوچرخه بخرند كه هم بتوانند با آن در جنگل يا كوهستان وهم داخل شهر دوچرخه‌سواري كنند. در حال حاضر دوچرخه مانتن?بايك پرفروش‌ترين دوچرخه است كه لاستيك آن براي زمين‌هاي خاكي مناسب است.

سلامت: آيا جايي براي آموزش دوچرخه‌سواري وجود دارد؟

خير. متاسفانه فدراسيون هم آموزش ندارد. فقط انجمن ما دوره‌هايي را برگزار و مربي‌هايي را براي آموزش دوچرخه‌سواري ايمن تربيت كرده است. برخي گروه‌هاي دوچرخه‌سواري نيز در تهران شكل گرفته‌اند كه شايد برنامه آموزش نيز داشته باشند. البته تا جايي كه من مي‌دانم
70 درصد اين برنامه‌ها آموزش دوچرخه‌سواري حرفه‌اي‌اند و 30 درصدشان براي اصول دوچرخه‌سواري. به عنوان مثال كانون ورزشي بانوان منطقه 22 چنين آموزش‌هايي را دارد. در انجمن از كودكان 5 يا 6 سال تا سنين بالا حتي كساني كه عمل باز قلب كرده‌اند يا بيماري قلبي دارند را آموزش مي‌دهند به گونه‌اي كه بتوانند جاده چالوس را ركاب بزنند.

سلامت: توصيه ايمني شما براي كساني كه مي‌خواهند دوچرخه‌سواري را به عنوان يك ورزش يا شيوه رفت‌وآمد انتخاب كنند، چيست؟

مهم‌ترين نكته اين است كه دوچرخه‌هاي استاندارد سوار شوند. چراكه دوچرخه‌هاي غيراستاندارد باعث حادثه يا فرسايش و آسيب بدن مي‌شود. توجه به سايز و كاربرد دوچرخه بسيار ضروري است. شيوه دوچرخه‌سواري در شهر را فرا بگيرند. حتما از كلاه دوچرخه‌سواري استفاده كنند چون ضربه به سر مي‌تواند عواقب جبران‌ناپذيري داشته باشد. چراغ‌هاي خطر جلو و عقب دوچرخه حتما مورد استفاده قرار گيرند تا ايمني‌شان به خطر نيفتد. دوچرخه‌سوار بايد 70 درصد از حواسش به كنترل محيط باشد تا اگر جسمي به او نزديك شد، بتواند تعادل خود را حفظ كند. دوچرخه‌سوار بايد مهارت زمين خوردن را بياموزد. زمين خوردن در دوچرخه‌سواري كاملا طبيعي است. مهم اين است كه دوچرخه‌سوار به گونه‌اي زمين بخورد كه آسيبي به خودش وارد نشود. در شهر مراقب رانندگي موتورسوارها و خودروها باشد. از دستكش، لباس شبرنگ و چراغ روشنايي استفاده كند. استفاده از عينك براي اينكه جسم خارجي وارد چشم دوچرخه‌سوار نشود، ضروري است. تمرين بسيار لازم است تا دوچرخه‌سوار آموزش‌ديده بتواند در شهري كه مسير دوچرخه‌سواري ندارد ايمن ركاب بزند.

سلامت: نگهداري از دوچرخه چگونه بايد باشد؟

ترمز، سيم‌ها و‌چرخ‌دنده‌ها بايد مدام بررسي شوند. دوچرخه بايد از باد و باران و گردوغبار محفوظ باشد. زنجير و چرخ‌دنده‌ها تميز شوند. جرم گرفتن موجب فرسودگي دوچرخه مي‌شود. مهم است كه دوچرخه‌سوار شيوه دنده عوض‌كردن را بداند در غير اين صورت عمر چرخ‌دنده‌ها را كاهش مي‌دهد. به طور متوسط دوچرخه‌اي كه در سطح شهر در حركت است بايد هر 300 تا 400 كيلومتر تويي‌ها، ساچمه‌ها، زنجير، چرخ‌دنده، ترمز و روغن‌كاري آن مورد بررسي قرار گيرد.