جستجو در سایت توسط گوگل

نمایش نتایج 1 تا 3 از 3 مجموع

موضوع: آرتروز - نقش ورزش درحفظ و بهبود سلامتی عمومی

  1. #1
    دکتر سید حمید سجاد آفلاین است مدیر کل سایت
    تاریخ عضویت
    May 2004
    موقعیت
    تهران
    ارسالها
    11,972
    Blog Entries
    3

    پیشفرض آرتروز - نقش ورزش درحفظ و بهبود سلامتی عمومی

    آرتروز - نقش ورزش درحفظ و بهبود سلامتی عمومی

    افرادی که به طور منظم ورزش می کنند طولانی تر و سالم تر از اشخاص بی تحرک زندگی می کنند. از آنجا که آرتروز مفاصل تحمل کننده وزن , فعالیت فیزیکی و میزان فعالیتی که یک شخص می تواند انجام دهد را کاهش می دهند , مبتلایان به این وضعیت
    در افزایش خطر فشار خون , چاقی , دیابت , و بیماری قلبی عروقی , یعنی بیماری های مربوط به عدم فعالیت, قرار دارند. تنها 24% مبتلایان به آرتریت , سطحی از فعالیت فیزیکی را گزارش می کنند که برای کسب سلامتی کافی هست, 75% از آنها بی فعالیت یا دارای فعالیت ناکافی هستند. آرتریت علت اصلی بی فعالیتی یا فعالیت محدود سالمندان است و همچنین نسبت به بیماری قلبی, فشار خون , نابینائی یا دیابت عامل مهم تری در کاهش فعالیت می باشد. مطالعات بر روی سلامت قلبی- عروقی نشان داده اند
    که ظرفیت هوازی ( سلامت قلبی - عروقی ) مردان مبتلا به آرتروز شدید زانو 30% کمتر از شاهدین فاقد آرتروز است. حتی در سرعت پائین , مبتلایان به آرتروز زانو , در راه رفتن انرژی بیشتری ( اندازه گیری شده به صورت اکسیژن) نسبت به شاهدین هم سن و هم جنس خود مصرف می نمایند.

    در ارتباط با ناتوانی مبتلایان به آتروز ممکن است بتوان کار بیشتری در مورد توانائی آنها در حفظ فعالیت و سلامت فیزیکی و نگهداری وزن طبیعی بدن نسبت به تغییرات پاتولوژیک موجود در مفصل به انجام رساند. حتی اگر نتوانیم آرتروز را معالجه کنیم ,
    می توانیم بی فعالیتی ناشی از آن را درمان کنیم. مردانی که در دهه چهارم زندگی خود فعالیت فیزیکی کافی نداشته و امتیاز کمتری در آزمون نوار متحرک به دست می آورند , میزان مرگ و میر بالاتری نسبت به افراد واجد این موارد دارا می باشند. با وجود این در بین آنها که قابلیت های فوق را ندارند و بعدا به دست می آورند, خطر مرگ و میر 44% کاهش می یابد

    میزان فعالیت آئروبیک ( مثل پیاده روی , دوچرخه سواری , ورزش های آبی ) لازم برای سلامت قلبی عروقی به اندازه ای نیست که مبتلایان به آرتروز نتوانند به دست آورند. بیماران مبتلا به آرتروز مفاصل اندام تحتانی که قادر به انجام ورزش متوسط تا شدید حد اقل برای سه روز هفته ( یعنی 70 تا 85% حد اکثر ضربان قلبی می باشند ) - مقداری که فرد اجازه می دهد تا حین ورزش برای 20 تا 60 دقیقه به طور مداوم صحبت نماید - می توانند قابلیت و سلامت خود را بدون بدتر شدن درد مفاصل یا افزایش نیاز به داروهای مسکن بهبود دهند. در افراد مبتلا به آرتروز که به طور مداوم در این سطح ورزش می کنند , ناتوانی و درد مفصل کاهش و قابلیت عضلانی و قلبی - عروقی ( قدرت و تحمل ) بهبود می یابد.همچنین بهبود عملکرد, کیفیت زندگی و افزایش سرعت راه رفتن در این افراد گزارش شده است. مبتلایان به آرتروز مفصل ران یا زانو می توانند ورزش های آموخته شده را با اطمینان انجام دهند تا بدون افزایش درد مفصل و نیاز به مسکن ها یا NSIAD ها ( مثل خانواده بروفن ), قابلیت و سلامت خودرا ارتقاء دهند.

    استفاده نادرست از مفصل دچار آرتروز به علت درد , به تحلیل عضلانی منجر خواهد شد. از آنجا که عضلات دور مفصلی نقش مهمی در محافظت از غضروف مفصلی در برابر استرس بازی می کنند , ورزش های تقویت کننده دارای اهمیت هستند. در مبتلایان به آرتروز زانو , تقویت عضلات دور مفصلی ممکن است طی چندین هفته به اندازه داروهای خانواده بروفن سبب کاهش
    درد مفصل گردد. بیشتر اطلاعات موجود در باره منافع ورزش درمانی به آموزش تقویت عضلانی مربوط است. در عین حال , فواید ورزش درمانی بسیار فراتر از تقویت قدرت عضلانی است. در مطالعاتی که در آنها 4 تا 10 جلسه آموزشی تشکیل شد و سپس خود بیمار در خانه تا 5 روز در هفته ورزش می نمود و به دنبال آن بر مبنای توصیه ها دفعات ورزش طی 6 ماه بعدی به 2 روز در هفته تقلیل یافتند , پذیرش بیمار عالی بود. نتایج نشان دهنده کاهش درد, اضطراب و افسردگی بودند, در حالی که قدرت , تحمل, حس عمقی و وضعیت عملکردی ادام تحتانی بهبود و ناتوانی کاهش یافته بود. با مداخلات نسبتا جرئی و ورزش خود مبتلایان به آرتروز, نتایج مهمی به دست آمده , حفظ می شود

  2. #2
    دکتر سید حمید سجاد آفلاین است مدیر کل سایت
    تاریخ عضویت
    May 2004
    موقعیت
    تهران
    ارسالها
    11,972
    Blog Entries
    3

    پیشفرض

    تاثير مثبت‎ ورزش‎ در بيماران‎ آرتروزي‎
    http://www.iransalamat.com/index.php...bsectionId=951
    ورزش‌هاي خوب براي زانوهاي بد
    http://www.iransalamat.com/index.php...bsectionId=951
    ورزش و آرتروز
    http://www.iransalamat.com/index.php...bsectionId=951
    ورزش دردهاي ناشي از التهاب مفصلي ( آرتريت ) را کاهش می دهد
    http://www.iransalamat.com/index.php...bsectionId=951
    تأثير ورزش در التهاب مفاصل ( آرتريت)
    http://www.iransalamat.com/index.php...bsectionId=951
    تاثير مثبت ورزش در بيماري آرتروز / از ورزش کردن نترسيد
    http://www.iransalamat.com/index.php...bsectionId=951
    نقش ورزش در ترمیم غضروف صدمه دیده
    http://www.iransalamat.com/index.php...bsectionId=951
    اثر ورزش و درمان آرتروز
    http://www.iransalamat.com/index.php...bsectionId=951
    شنا" بهترين ورزش براي درمان آرتروز
    http://www.iransalamat.com/index.php...bsectionId=951
    دوچرخه سواري اصولي درد مفاصل را كاهش مي‌دهد
    http://www.iransalamat.com/index.php...bsectionId=951
    ورزش" بهترين روش در درمان آرتروز است
    http://www.iransalamat.com/index.php...bsectionId=951
    ورزش در كاهش درد مفاصل موثر است
    http://www.iransalamat.com/index.php...bsectionId=951

  3. #3
    دکتر نادر آفلاین است مدیر کل انجمن ها
    تاریخ عضویت
    Nov 2004
    موقعیت
    آمریکا
    ارسالها
    38,903

    پیشفرض

    تأثیر ورزش در التهاب مفاصل ( آرتریت)

    ورزش در التهاب مفاصل ( آرتریت) تأثیرات مثبتی بر جای می گذارد.در این ارتباط ۲ مطلب برای علاقه مندان این ستون ارائه می شود که در ادامه می آید:

    ۱) اگر شما دچار آرتریت ( التهاب مفاصل) باشید، موقع راه رفتن ، مفاصل استخوان هایتان آسیب می بینند. وقتی که از خواب بیدار می شوید، عضلات و تاندون های آن ها خیلی سفت می شوند، طوری که به سختی می توانید از رختخواب بیرون بیایید و به زحمت بلند می شوید. اما مقداری که حرکت کنید، دردتان کمتر می شود و می توانید سریع تر راه بروید.آیا بعد از راه رفتن و کمتر شدن درد ماهیچه ها و مفاصل، بدنتان عکس العملی نشان می دهد؟یک پزشک آمریکایی در مجله روماتولوژی، مقاله ای منتشرکرد مبنی براین که استراحت کردن، وضعیت آرتریت را بدتر می کند ولی انجام ورزش های استقامتی، باعث کاهش درد آرتریت می شود. بیشتر افرادی که دچار آرتریت هستند، فکر می کنند باید عضلات و مفاصل استخوان ها استراحت کنند و حرکتی نداشته باشند، ولی استراحت بدترین چیزی است که یک فرد آرتریتی می تواند انجام دهد.داشتن آرتریت به این معناست که غضروف های موجود در مفاصل، تخریب می شوند و موجب درد مفاصل می شوند. استراحت، عضلات را ضعیف می کند و باعث می شود موقع راه رفتن، مفاصل بیشتر از هر زمانی، تکان بخورند.

    می توان گفت خودرویتان هم به همین روش کار می کند؛ وقتی که ماشین روی یک جاده پر دست انداز حرکت می کند، فنرهای ماشین، تکان ناشی از هر برآمدگی را جذب می کند و آن را از بین می برد. وقتی شما راه می روید یا می دوید، غضروف مفاصل هم مانند فنر ماشین، تکان ها را از بین می برد و جذب می کنند.استراحت بی مورد، غضروف را ضعیف و احتمال شکستن آن را زیاد می کند. هم چنین با تضعیف ماهیچه ها، دیگر کنترل مفاصل امکان پذیر نخواهد بود و با هر حرکت بدن، مفاصل تکان می خورد و تخریب غضروف ها بیشتر خواهد شد.افراد دچار آرتریت، باید ورزش کنند اما نباید بدوند یا تند پیاده روی کنند. وقتی می دوید یا سریع راه می روید، پاهایتان به شدت به زمین می خورد و به طور ناگهانی از حرکت باز می مانند و این تکان شدید از ساق پا به سمت مفاصل زانو و ران رفته و می تواند غضروف را بشکند. بنابراین افراد آرتریتی نباید بدوند، سریع راه بروند یا بپرند یا تنیس و بسکتبال بازی کنند، زیرا ضربه های ناشی از این حرکت ها ، به مفاصل آسیب می رساند و آن ها را می شکند. در عوض، این افراد می توانند روی یک محور صاف متحرک دوچرخه سواری کنند زیرا با دوچرخه سواری روی محور متحرک و هموار، پاها به طور ناگهانی نمی ایستند و در نتیجه، غضروف مفاصل تکان نمی خورد و نمی شکند. افراد مبتلا به آرتروز باید وزنه هم بلند کنند چون این کار عضلات را تقویت، مفاصل را تثبیت می کند و غضروف را تقویت و مانع شکستگی آن می شود. در شرایط ایده آل، مبتلایان به ورم مفاصل باید به دستگاه های وزنه دسترسی داشته باشند و آموزش داده شوند تا به شکل صحیح ۲ یا ۳ بار در هفته وزنه ها را در دسته های ده تایی بالا ببرند. این عده هم چنین باید چندین بار در هفته دوچرخه بزنند.انجام منظم و مداوم دوچرخه سواری، در مکان هموار، بلند کردن وزنه های ماشینی تحت نظارت مربی، تخریب مفاصل و درد ناشی از آرتریت را کاهش می دهد. شنا، پارو زدن یا هر ورزش دیگری که حرکت روان و هموار داشته باشد، می تواند جایگزین دوچرخه سواری شود.

    ۲) «آرتریت» یا التهاب و درد مفاصل، بخش طبیعی فرآیند پیری است که با بالا رفتن سن بروز می کند. درباره این بیماری و راه های مقابله با درد مفاصل، توصیه هایی را برای شما عنوان می کنیم که با عمل به آن ها می توانید از موهبت سلامتی بهره مند شوید و در سنین بالا نیز از زندگی لذت ببرید. البته بعد از ۵۵ سالگی میزان بروز آرتریت در خانم ها بیشتر از آقایان است. لازم به ذکر است که «درد» شایع ترین علامت «آرتریت» است که در همه مبتلایان دیده می شود، با وجود این قرار نیست با ابتلا به این بیماری تمام زندگی تان را وقف آن کنید و آن قدر درگیر آن شوید که از کار و فعالیت باز بمانید.

    ۱) قبل از هر اقدامی، نخست وزنتان را کم کنید: اگر اضافه وزن دارید و چاق هستید فشار بیشتری به مفصل هایتان وارد می شود. با کاهش وزن، خطر صدمه بیشتر به مفصل از بین می رود و میزان حرکت شما بیشتر می شود. اگر قرار است وزن کم کنید، باید با پزشک و یا متخصص تغذیه مشورت کنید و به صورت جدی پی گیر آن باشید. مصرف آنتی اکسیدان و کلسیم، استخوان هایتان را تقویت می کند. مصرف ویتامین d و e و c هم در حفاظت از استخوان ها موثر است.

    ۲) فعال بمانید و ورزش کنید: ورزش، بهترین درمان آرتریت است و به کاهش وزن کمک می کند، زیرا انعطاف پذیری بدن را افزایش می دهد، از درد می کاهد، قلب را تقویت می کند و جریان خونتان افزایش پیدا می کند. پیاده روی، شنا و ورزش های ایروبیک آبی، بسیار توصیه می شود چون انجام آن برای مفاصل راحت است. اگر در ابتدا ورزش دردناک است صبر داشته باشید چون با گذر زمان درد کمتر می شود، البته قبل از انجام هر نوع ورزش با پزشک معالجتان مشورت کنید. در حالی که ورزش برای التهاب مفاصل نقش کمک کننده دارد، ورزش بیش از حد نیز موجب افزایش درد می شود.

    در مواقعی که نیاز به استراحت دارید بهتر است سرعت ورزشتان را کم کنید یا حتی آن را متوقف کنید. وقتی «آرتریت» دارید عضلات شما ضعیف می شود، همین مسئله دردتان را تشدید می کند با انجام ورزش هایی برای تقویت عضلات، درد تسکین می یابد و پایداری مفاصل بیشتر می شود، بنابراین خطر افتادن کمتر می شود. در ضمن بعضی ورزش های خاص دامنه حرکت مفاصل را بالا می برد، برای این که حرکت های ورزشی را درست انجام بدهید حتما با فیزیوتراپ خود مشورت کنید.

    ۳) سرگرمی را فراموش نکنید: نگذارید درد مفاصل تمام زندگی شما را تصاحب کند از منزل بیرون بروید و اوقات خوشی را برای خودتان برنامه ریزی کنید. وقتی حواس تان به درد و ناراحتی متمرکز نباشد، شادی به خانه دلتان بر می گردد. ورزش، تفریح و سرگرم شدن به کار، سبب تخفیف درد و تغییر فکر شما از موضوعی به موضوعات دیگر می شود.




    روزنامه خراسان
    عضو تحریریه علمی ایران سلامت

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

علاقه مندي ها (Bookmarks)

علاقه مندي ها (Bookmarks)

قوانین ارسال

  • نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
  • نمی توانید به موضوعات پاسخ دهید
  • نمی توانید فایل پیوست ضمیمه کنید
  • نمی توانید نوشته خود را ویرایش کنید
  •  
تبلیغات در ایران سلامت