جستجو در سایت توسط گوگل

صفحه 2 از 2 ابتداابتدا 12
نمایش نتایج 11 تا 15 از 15 مجموع

موضوع: سلامت حافظه(اخبار وگزارشات)

  1. #11
    دکتر سید حمید سجاد آفلاین است مدیر کل سایت
    تاریخ عضویت
    May 2004
    موقعیت
    تهران
    ارسالها
    11,981
    Blog Entries
    3

    پیشفرض

    دبير كنگره بين‌المللي آلزايمر:

    حدود 70 درصد بيماري فراموشي به دليل آلزايمر است



    دبير نخستين كنگره بين‌المللي آلزايمر گفت: هرچند بيماري فراموشي (دمانس) بيش از ‌١٠٠ علت دارد، اما حدود ‌٦٠ تا ‌٧٠ درصد آن به دليل بيماري آلزايمر است.

    به گزارش خبرنگار «بهداشت و درمان» خبرگزاري دانشجويان ايران، دكتر مريم نوروزيان كه به بهانه برپايي «نخستين كنگره بين المللي آلزايمر» (‌٢٤ تا ‌٢٥ آذرماه) سخن مي‌گفت، با اعلام اين خبر افزود: بيماري آلزايمر يكي از انواع بيماري فراموشي (دمانس) است.

    وي با اشاره به اين كه آلزايمر عبارتست از اختلال و اضمحلال تدريجي قواي عقلاني و كاركردهاي عالي مغز به ويژه حافظه، به حدي كه در اعمال اجتماعي و زندگي فرد ايجاد اختلال كند، تصريح كرد: سكته‌هاي مغزي، بيماري پاركينسون و ... مي‌توانند به بيماري آلزايمر منجر شوند.

    دكتر نوروزيان گفت: استعداد ژنتيكي، افزايش سن، بي سوادي، ضربات شديد مغزي و بيماري پاركينسون، بالا بودن كلسترول و فشار خون، كمبود اسيد فوليك خون، اعتياد به الكل، اشتغال به فعاليت‌هايي كه كمتر با خلاقيت و تفكر سر و كار دارند، از علل ابتلا به بيماري آلزايمر محسوب مي‌شوند.

    وي افزود: ويتامين‌هاي e و c و ساير آنتي اكسيدان‌ها بر مغز تاثير مثبتي داشته و از ابتلا به آلزايمر پيشگيري مي‌كنند.

    دبير نخستين كنگره بين‌المللي آلزايمر اظهار كرد: در اين كنگره علاوه بر بررسي نقش ويتامين‌ها و آنتي اكسيدان‌ها در درمان اين بيماري ، به راه‌هاي كشف زودرس بيماري آلزايمر اشاره خواهد شد كه مبحث اخير توسط محققان كشورهاي سوئد و انگليس ارايه خواهد شد.

    وي گفت: رفتارهاي بيماران مبتلا به آلزايمر شامل بي قراري، توهم، سوء ظن و پرخاشگري در اين كنگره بررسي شده و در مورد درمان‌هاي دارويي و غير دارويي اين بيماري يافته‌هاي جديدي ارايه خواهد شد.

  2. #12
    دکتر نادر آفلاین است مدیر کل انجمن ها
    تاریخ عضویت
    Nov 2004
    موقعیت
    آمریکا
    ارسالها
    38,906

    پیشفرض

    غذاي مغز
    نويسنده: مهران

    با تغذيه مناسب عملكرد مغز خود را افزايش داده و ظرفيت هوشي و حافظه خود را بهبود بخشيد:

    1- در طول روز آب فراوان بنوشيد.

    2- جهت اكسيژن رساني به مغزتان ورزش كنيد.

    3- ويـتـامينها و مواد معدني در رشد و عملكرد صحيح مغز بسـيار حــائز اهميت ميباشند. در اين ميان ويتامينهاي b كـمـپـلــكس، a ،c ،e و مـواد مـعـدني سديـم، پـتـاسيـم، مـنــيزيوم، منگنز، آهن، كلسيم و روي از اهميت بيشتري برخوار ميباشند.

    * كاهش ويتامين b1 (تيامين) ميتواند منجر به سردرگمي و گيجي گردد. اين ويتامين در سبوس گندم، حبوبات، آجيل، غلات و گوشت موجود ميباشد.

    * ويتامين b2 (ريبوفلاوين) به افزايش قدرت حافظه شما كمك شاياني ميكند. اين ويتامين را ميتوانيد در جگر، شير، بادام، سبزيجات سبز رنگ، نان و غلات بيابيد.

    * ويتامين b6 (پيريدوكسين) حافظه درازمدت را بهبود ميبخشد. اين ويتامين در غلات، نان، اسفناج و موز موجود ميباشد.

    * براي تامين ويتامين a از كاروتن موجود در سبزيجات برگدار سبزرنگ و ميوه هاي زرد و نارنجي رنگ استفاده كنيد.

    * آهن (گلبول قرمز را قادر ميسازد تا اكسيژن را سرتاسر بدن انتقال دهد) در سبزيجات برگدار سبزرنگ، كشمش، بادام زميني، تخم مرغ، جگر، گوشت لخم و سويا موجود ميباشد.

    * براي بهبود حافظه و تمركز خود: روي مصرف كنيد. روي در غذاهاي دريايي مانند ماهي و صدف خوراكي، غلات و حبوبات موجود ميباشد.

    4- بمنظور افزايش هوشياري ذهني خود از ماست كم چرب و شير بدون چربي استفاده كنيد.

    5- كافئين: در شكلات، نوشابه هاي معمولي، چاي و قهوه موجود ميباشد. كافئين سبب افزايش تمركز، تسريع واكنشها و روند انديشيدن ميگردد. اما در مصرف آن زياده روي نكنيد نوشيدن دو فنجان قهوه در روز كافي ميباشد. مصرف بيش از 2 فنجان در عملكرد مغز تاثيري نخواهد داشت.

    6- توت فرنگي مصرف كنيد.

    7- از مواد غذايي حاوي لسيتين (lecithin) مصرف كنيد. لسيتين فسفوليپيدي است كه در عملكرد صحيح مغر نقش دارد. لسيتين در تخم مرغ، لبنيات و گوشت موجود ميباشد.

    8- در مصرف گلوكز (قند) توازن برقرار سازيد. منبع اصلي انرژي مغز از گلوكز ميباشد. نواسانات شديد گلوكز در خون ميتواند منجر به سرگيجه، تشنج و غش گردد. سعي كنيد كربوهيدراتها را عصر هنگام مصرف كنيد تا شب راحت به خواب رويد.

    9- از آنجايي كه %60 مغز از چربي تشكيل يافته است بنابراين مصرف اسيدهاي چرب همچون امگا 3 (omega 3) در عملكرد بهينه مغز نقش حياتي دارد. امگا 3 در ماهي به وفور يافت ميشود. فقدان امگا 3 موجب كاهش ضريب هوشي، كاهش قدرت حافظه و افسردگي ميگردد.

    10- پروتئين ها را حتما در رژيم غذايي خود بگنجانيد. زيرا در عملكرد صحيح نورونهاي مغز حياتي ميباشند.

    11- انديشيدن يك فرايندي زيست شيمي ميباشد. براي آنكه سلولهاي مغزي قادر باشند با يكديگر ارتباط برقرار سازند نياز به انتقال دهنده هاي عصبي و يا همان نوروترنسميترها دارند. اين انتقال دهنده هاي عصبي به عنوان حامل، پيام يك نورون را به نورون ديگر منتقل ميكنند. انتقال دهنده هاي عصبي از اسيدهاي آمينه تشكيل يافته اند. مهمترين انتقال دهندگان عصبي سيستم عصبي استيل كولين، دوپامين و سروتونين نام دارند. بنابراين وجود اين مواد در عملكرد مغز شما بسيار حياتي ميباشند. زرده تخم مرغ، بادام زميني، جگر، گوشت، ماهي، شير، پنير و سبزيجات غني از استيل كولين ميباشند. پروتئينهاي گوشت، شير، سويا، ماهي و آجيل نيز غني از دوپامين ميباشند. كربوهيدراتهاي سيب زميني، ماكاروني، نان و غلات نيز غني از سروتونين ميباشند.

    نكات ديگر:

    1- به موسيقي گوش دهيد. تحقيقات ثابت كرده است كه گوش دادن به موسيقي بخصوص موسيقي اصيل سبب افزايش عملكرد مغز ميگردد.

    2- ذهن خود را مشغول نگاهداريد. مرتبا به دانش خود توسط آموختن بيافزاييد.

    3- به فعاليتهاي بپردازيد كه مغز را تحريك به فعاليت مي كنند. مانند بازيها، مطالعه و حل جدول.

    4- هر روز يك واژه جديد بياموزيد.
    عضو تحریریه علمی ایران سلامت

  3. #13
    دکتر نادر آفلاین است مدیر کل انجمن ها
    تاریخ عضویت
    Nov 2004
    موقعیت
    آمریکا
    ارسالها
    38,906

    پیشفرض

    با چهار روش طي دو هفته حافظه خود را تقويت كنيد


    يك روانشناس استراليايي اعلام كرد: با رعايت يك برنامه چهار قسمتي در عرض دو هفته مي‌توان كارايي ذهن را افزايش داد و حافظه را تقويت كرد.

    به گزارش سرويس «بهداشت و درمان» خبرگزاري دانشجويان ايران، دكتر «ميراندا هيتي» روانشناس در اين باره مي‌گويد: اين برنامه تنها چهار اصل اساسي دارد كه رعايت آنها بسيار حائز اهميت است. اين چهار اصل عبارتند از: در پيش گرفتن رژيم غذايي سالم بدون مصرف غذاهاي آماده، انجام مرتب يك فعاليت هوازي ( مثل دويدن يا پياده‌روي)، انجام تمرينات آرام‌سازي بدن ( ريلكسيشن)، فعال‌سازي ذهن با استفاده از تكنيك‌هاي آموزش دهنده ذهن مثل حل جدول .

    وي ادامه مي‌دهد: رعايت مرتب اين برنامه تنها در عرض دو هفته مي‌تواند تغييرات چشمگيري را در وضعيت حافظه فرد ايجاد كرده و او را در حل مسايل ذهني كمك كند.

    اين روانشناس خاطرنشان مي‌كند: بد نيست بدانيد در پيش گرفتن چنين روشي، يك راه مؤثر در جلوگيري از آلزايمر نيز هست.
    عضو تحریریه علمی ایران سلامت

  4. #14
    دکتر نادر آفلاین است مدیر کل انجمن ها
    تاریخ عضویت
    Nov 2004
    موقعیت
    آمریکا
    ارسالها
    38,906

    پیشفرض

    تقويت حافظه با آب سيب




    سلامتيران: تحقيقات جديد دانشمندان دانشگاه ماساچوست نشان داد، مصرف آب سيب از اختلال حافظه در اثر بالا رفتن سن، جلوگيري مي‌كند. به گزارش پايگاه خبري مديكال نيوز تودي، اين دانشمندان با مطالعه بر روي موش‌هاي پير و بررسي تاثير آب سيب غليظ برروي حافظه دريافتند احتمال‌كاهش حافظه در موش هاي پيري كه رژيم غذايي همراه با آب سيب غليظ دارند، كمتر است و فعاليت مغزي موش‌ها هنگامي كه روزانه 2 تا3 فنجان آب سيب و يا 2 تا 4 عدد سيب مي‌خورند، افزايش مي‌يابد. نتايج تحقيقات اين دانشمندان كه در مجله بيماري آلزايمر منتشر شده است، حاكي است، سيب به طور طبيعي حاوي مقادير زيادي ماده آنتي اكسيدان است و اين مواد تاثير زيادي در جلوگيري از آسيب اكسيداتيو سلول هاي مغز دارند. ‌
    WWW.SALAMAT.IR
    عضو تحریریه علمی ایران سلامت

  5. #15
    دکتر نادر آفلاین است مدیر کل انجمن ها
    تاریخ عضویت
    Nov 2004
    موقعیت
    آمریکا
    ارسالها
    38,906

    پیشفرض

    تقويت کننده هاي طبيعي مغز

    همانطور که ورزشکاران براي افزايش عملکرد فيزيکي خود از مکمل ها استفاده مي کنند ،‌ بعضي از مردم نيز اميدوارند تا با استفاده از به اصطلاح تقويت کننده هاي مغز هوش خود را افزايش دهند .

    البته هيچ قرصي نمي تواند شما را به يک نابغه تبديل کند . پس تقويت کننده هاي مغز چه هستند ؟

    اينها مي توانند مواد مختلفي باشند مثل گياهان ومواد مغذي که باعث افزايش وضوح تفکر ،‌ هوشياري تمرکز ،‌ حافظه و حتي خلق شوند .

    اکثراً افرد با استفاده از اين مواد متوجه مي شوند که تمرکز و هوشياري بيشتري پيدا کرده اند و اطلاعات را سريعتر تجزيه و تحليل مي کنند .

    بعضي از افراد که از اين مواد استفاده مي کنند منافعي را مي بينند وبعضي ديگر هيچ نکته مثبتي را مشاهده نمي کنند . تقويت کننده هاي مغزي ممکن است بنظر برسد که فعاليت فکري را تحريک مي کنند ولي به معناي واقعي کلمه مانند بعضي از مواد مثل کافئين ، افدرين يا آمفتامين ها محرک نيستند . در بسياري از موارد هيچ کس واقعاً‌ نمي داند که آنها چطور روي مغز عمل مي کنند .

    گياهان در داخل خود داراي ترکيبات متعدد مختلفي هستند درست برعکس داروئي مانند آمفتامين که اصولاً يک ترکيب و يک مولکول است . گياهان داراي دسته جات متعددي از ترکيبات مختلف هستند و مشکل است مشخص شود که فعال ترين اين ترکيبات کدام است و يا اينکه ترکيبي از آنها باعث ايجاد نتايج مي شود .

    البته بطور کلي اين عقيده که گياهان يا مواد خوراکي مي توانند قدرت مغز را افزايش دهند اثبات نشده است .

    تحقيقات چنداني روي اين موضوع که آيا يک شخص جوان سالم هوشمند تحت تأثير تقويت کننده هاي شناخته شده مي تواند عملکرد هوشمندانه تري داشته باشد انجام نشده است و زماني که اين تحقيقات انجام شده نتايج متفاوت بوده است .


    تأثير گياهان بر روي فکر

    اخيراً تحقيقات زيادي روي جينگوبيلوبا که برگ درخت جينگو وبومي چين و يکي از قديمي ترين گياهان کره زمين است انجام شده است .

    جينگو بدليل دارا بودن ظرفيت درمان بيماري آلزايمر و کاهش عملکرد مغز به علت سن مورد علاقه محققين بوده است. مطالعات متعددي تأثير آن روي اين بيماريها را نشان داده و اکنون بطور رايج در کشورهايي مانند آلمان و فرانسه تجويز مي شود .

    مغز مصرف زيادي از اکسيژن دارد ، بنابراين ، اين احتمال وجود دارد که حتي اختلال خفيف گردش خون بتواند بر عملکرد آن تأثير بگذارد . اعتقاد بر اين است که عملکرد جينگو توسط رقيق کردن خون و بنابراين افزايش جريان اکسيژن به مغز مي باشد .

    البته عملکرد جينگو بعنوان تقويت کننده مغز براي افراد با توانائي هاي طبيعي مغزي مورد سئوال است .

    براي مثال يک مطالعه در سال ۲۰۰۰ نشان داد که جينگو تمرکز و توجه را بهبود مي دهد . يک مطالعه در سال ۲۰۰۱ نشان داد که حافظه را بهتر مي کند . معهذا در يک مطالعه در سال ۲۰۰۲ جهت بررسي اثرات جينگو در افراد سالم ، محققين هيچگونه مدرکي دال بر تقويت اعمال مغزي پيدا نکرده اند .

    مصرف جينگو نبايد همراه با مصرف داروهاي ضدالتهابي غيراستروئيدي مانند آسپيرين يا بروفن باشد ، چون اين داروها نيز باعث رقيق شدن خون مي شوند . ترکيب اين دو ممکن است باعث خونريزي زياد شود . اين مسئله در مورد رقيق کننده هاي خون مثل وارفارين نيز صدق مي کند .

    هوپرزين - آ گياه ديگري است که بعنوان يک درمان آلزايمر مورد مطالعه قرار گرفته است . اين گياه همچنين ممکن است بعنوان يک تقويت کننده مغزي در افراد سالم عمل کند ولي مطالعات کمي در مورد آن انجام شده است .

    يک مطالعه در خارج از چين نشان داد که اين گياه حافظه و يادگيري را در گروه کوچکي از دانش آموزان تقويت کرده اين دارو آنزيمي د رمغز را که استيل کولين را تجزيه مي کند متوقف مي کند . استيل کولين اطلاعات را در عرض سيناپس ، يعني فضاي بين سلولهاي مغزي به پيش مي برد بنابراين با مصرف اين گياه استيل کولين بيشتري در مغز مي ماند و به اين ترتيب ممکن است براي حافظه مفيد باشد .

    غذاي مغز

    علاوه بر گياهان تعدادي از مواد مغذي نيز ممکن است بعنوان تقويت کننده مغزي عمل کنند يک اسيد چرب امگا ۳ بنام دوکوزاهگزاانوئيک اسيد ( dha ) که در روغن ماهي يافت مي شود به نظر مي رسد که در تکامل مغز شيرخواران مهم باشد . Dha ممکن است با کمک به ارتباط سلولهاي مغزي با يکديگر بعنوان يک تقويت کننده مغزي عمل کند .

    جالب است بدانيم پوشش سلولهاي مغزي ما داراي مقادير بسيار زيادي اسيدهاي چرب بخصوص dha مي باشد . در مطالعه اي در سال ۱۹۹۹ مشخص شد که dha براي عملکرد طبيعي مغز ضروري است و رژيم غني از dha يادگيري را بهتر مي کند . در حاليکه فقدان dha باعث اختلال يادگيري مي شود .

    ماده قابل توجه ديگر استيل ال کارنتين است . اين ماده با کمک به حفظ سلولهاي مغزي مي تواند بعنوان يک تقويت کننده مغز عمل کند . در مورد اثرات آن در افراد سالم اطلاعات زيادي وجود ندارد ولي در يک مطالعه مشخص شد که افراد مبتلا به مراحل اوليه بيماري آلزايمر و نقص خفيف حافظه از خوردن آن سود مي برند .

    عليرغم فقدان مدرک به نظر مي رسد اين ماده باعث تقويت تمرکز و هوشياري مي شود و در بعضي موارد اثر آن ممکن است ظرف دو ساعت ظاهر شود و باعث شود تا فرد تمرکز بهتري کرده و کارها را سريعتر انجام دهد .
    عضو تحریریه علمی ایران سلامت

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

علاقه مندي ها (Bookmarks)

علاقه مندي ها (Bookmarks)

قوانین ارسال

  • نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
  • نمی توانید به موضوعات پاسخ دهید
  • نمی توانید فایل پیوست ضمیمه کنید
  • نمی توانید نوشته خود را ویرایش کنید
  •  
تبلیغات متنی
گیفت کارت
تبلیغات در ایران سلامت