چطور می توانیم به مغزمان کمک کنیم

راه هایی برای آنکه دیرتر آلزایمر بگیریم



«سالم پیر شدن» در واقع رسیدن به آن توانایی است که ما را در مقابل بیماری ها و مشکلات جسمانی و ذهنی حفظ می کند و باعث می شود سالم تر از دهه ۳۰ به ۴۰ و بعد به دهه های ۵۰ و ۶۰ و ۷۰ برسیم. به جای رویا بافتن در مورد شیوه های کامل متوقف کردن روند پیر شدن، بهتر است دنبال راه هایی بگردیم که بتواند سلامت ما را در سال های پیر شدن تضمین کند، یکی از اقدامات مناسب این است که سراغ تغذیه ای مناسب برویم که بدن ما را مقاوم تر کند. چرا تا زمانی که می توانید سالم پیر شوید، باید جلوی پیر شدن را بگیرید؟ معمولا در حالی که پا به سن می گذاریم، نمی توانیم خودمان را از این استرس که روند فرسودگی را طی می کنیم، رها کنیم. از سوی دیگر با پا به سن گذاشتن، سیستم عصبی ما هم به سمت زوال پیش می رود.

متخصصان در مورد غذاهای مختلفی تحقیق کردند و دریافتند که برخی خوراکی ها می تواند جلوی پیر شدن سریع سلول های بدن را بگیرند. برخی پژوهشگران می گویند که شما به جای تکیه بر داروها برای حفظ جسمتان، بهتر است به مصرف ترکیباتی روی بیاورید که از شما محافظت می کنند. از نظر آنان برخی ذخایر بدنی و ویتامین های لازم می تواند در این روند به افراد کمک کند. برای مثال برخی متخصصان در مورد کمبود مواد ضروری در استخوان ها هشدار می دهند و به مصرف ویتامین ب۱۲ برای تامین برخی نیازهای بدن تاکید می کنند. از سوی دیگر وقتی ویتامین ها و مواد مورد نیاز، به جای تکیه بر مکمل ها از طریق خوردن غذاهای مناسب تامین شوند، تاثیری بسیار بیشتر بر سلامت خواهند گذاشت. آنها تاکید می کنند که خوردن میوه های تازه و سبزیجات، می تواند در حفظ سلامت بدن ما و تامین ذخایر آن کمک بسیاری کند.

● غذاهایی که نمی گذارند مغزتان پیر شود

مصرف برخی مواد غذایی می تواند تا حدودی سرعت رسیدن به سالخوردگی را کمتر کند. یک سبد خوراکی سالم پر شده از مواد مغذی و ضامن سلامتی می تواند بهترین ابزار شما در رویارویی با پیری و سالخوردگی باشد.

▪ توت ها: پژوهشگران معتقدند که برخی خوراکی ها در یک خانواده قرار دارند و به همین دلیل هم زغال اخته، توت، توت فرنگی و موادی از این دست را در یک گروه قرار داده اند. آنها معتقدند این مواد از غنی ترین منابع آنتی اکسیدان هستند و می توانند مانع از زوال شناختی زودهنگام و زوال ناگهانی حرکتی در افراد شوند. خوردن روزانه یک فنجان از این میوه ها چه تازه و چه یخ زده می تواند استرس پیری ناگهانی را در شما کاهش دهد، التهاب بدن شما را کمتر کند و سلول های مغزتان را تواناتر سازد. از طرف دیگر این مواد به دلیل داشتن رنگ دانه های بسیار، تاثیری مثبت بر سلامت پوست خواهند داشت. گرچه توت و توت فرنگی هم در سالم نگه داشتن بدن ما نقش دارند اما در این فهرست زغال اخته رکورددار است.

▪ نارنجی ها: میوه ها و سبزیجاتی که حاوی ویتامین سی هستند، می توانند مانع از تغییر ظاهری پوست که یکی از قابل مشاهده ترین نشانه های سالخوردگی است شوند. آجیل ها و برخی روغن ها هم به علت وجود اسید لینولیک تاثیرات مشابهی را بر بدن می گذارند. از طرف دیگر زنان نیازمند موادی هستند که تا باوجود افزایش سن بتوانند سلامت شان را حفظ کنند و زیبا بمانند. محققان معتقدند، زنانی که مواد غذایی حاوی ویتامین سی و اسید لینولیک بیشتر مصرف می کنند، کمتر دچار آسیب های پوستی، چروک و خشکی پوست می شوند و همچنین پوستشان کمتر با مشکل پلاسیدگی روبه رو می شود.

▪ کاکائو: کاکائو منبعی غنی از آنتی اکسیدان است و ترکیب کردنش با شیر به شما استخوان هایی قوی و مقاوم خواهد داد.

▪ اسفناج و انواع کلم: این هم یک دلیل دیگر برای اینکه بیشتر سراغ سبزیجات بروید: «مصرف زیاد سبزیجات می تواند روند پیری سلول های مغزی را کند تر کند.» محققان در تحقیقاتی که روی دو گروه از افراد انجام دادند به نتایج جالبی رسیدند. آنها فهمیدند کسانی که حدود سه مرتبه در روز سبزیجات مصرف می کنند، کمتر از دیگرانی که میزان کمتری سبزیجات مصرف می کنند به زوال عقل و بیماری هایی از این دست مبتلا می شوند.

▪ گردو: شاید شما این توصیه قدیمی ها را زیاد جدی نگرفته باشید اما حقیقت این است که گردو، توانایی خارق العاده ای در به حرکت انداختن مغز و قوه محرک بدن، که توانایی راه رفتن، ورزش کردن و... را به ما می دهد دارد. از طرف دیگر گروه مهارت فکر کردن در ما را تقویت می کند. محققان فکر می کنند که این خوراکی توانایی شناختی در افراد را تقویت می کند و در تقویت حافظه هم موثر است.

▪ ماهی: قطعا در مورد فواید ماهی و غذاهای دریایی زیاد شنیده اید. این ماده غذایی سال هاست که «غذای ذهن» خوانده می شود. تحقیقات جدید هم نتایج باورهای قدیمی تر را تایید کرده اند که ماهی به شما کمک می کند که حتی با بالابودن وجود پیر شدن، ذهنی آماده و توانا داشته باشید. به همین دلیل پزشکان توصیه می کنند که حداقل هفته ای یک بار یا بیشتر، ماهی سر سفره تان باشد.



روزنامه شرق