آلزايمر چاره دارد؟

ورزش و پياده‌روي

ورزش باعث حفظ سلامت مغز مي‌شود. فعاليت فيزيکي منظم، گردش خون را در مغز افزايش مي‌دهد و موادمغذي لازم را براي مقاوم‌شدن بافت‌ها در برابر آلزايمر فراهم مي‌کند. هيچ‌چيز جاي پياده‌روي را نمي‌گيرد. پس خودتان را به پياده‌روي عادت دهيد. فقط کافي است 30 دقيقه در روز پياده‌روي کنيد يا 3 مرتبه براي 10 دقيقه روي تردميل قدم بزنيد.


مصرف روزانه 1 يا 2 عدد سيب‌

محققان دانشگاه ماساچوست معتقدند که سيب، توليد نورون‌هاي انتقال‌دهنده عصبي را تحريک مي‌کند يعني همان کاري که داروي آلزايمر انجام مي‌دهد. مصرف منظم آب سيب نه تنها کمک مي‌کند تا عملکرد ذهني افراد در بهترين شرايط خود قرار داشته باشد، بلکه قادر است بروز علايم ابتلا به آلزايمر را به تاخير بيندازد و روش‌هاي درماني آن را افزايش دهد.

نوشيدن چند فنجان قهوه

گري آرنداش، محقق مرکز تحقيقات بيماري آلزايمر مي‌گويد: «من سعي مي‌کنم روزي 5 فنجان قهوه بخورم.» او معتقد است کافئين از بروز آلزايمر در مغز جلوگيري مي‌کند. نتيجه يک آمار نشان داد که نوشيدن 3 تا 5 فنجان قهوه در روز خطر ابتلا به بيماري آلزايمر را تا 65 درصد کاهش مي‌دهد.

خوردن شکلات تلخ

شکلات تلخ قادر است گردش خون را در مغز افزايش دهد، فشارخون را کاهش دهد و مانع بروز سکته مغزي شود. تمامي اينها نقش مهمي‌ در جلوگيري از ابتلا به بيماري آلزايمر و زوال عقلي دارند. حتما مطمئن شويد که ميزان کاکائوي محصول‌تان حداقل 70 درصد باشد.

وب گردي روزانه

بله! يک جستجوي اينترنتي ساده، به شرطي که هر روز انجام شود، مي‌تواند مغزهاي سالخورده را تحريک و حافظه را تقويت کند. پس مي‌توانيد بازي‌هاي هوشي آنلاين انجام دهيد.

انجام کارهاي جديد

زماني که شما به موضوع جديدي مي‌انديشيد يا کار جديدي انجام مي‌دهيد، سلول‌هاي مغزي‌تان تحريک مي‌شوند. افرادي که به فعاليت‌هاي ذهني جديد مي‌پردازند، خطر ابتلا به آلزايمر را در خود کاهش مي‌دهند.

خوردن يک فنجان توت

محققان دانشگاه تافت مي‌گويند: «اگر مي‌خواهيد حيوانات آزمايشگاهي پير و فراموشکار را جوان‌تر و باهوش‌تر کنيد، فقط به آنها توت‌فرنگي، تمشک سياه و شا‌توت بدهيد. چقدر؟ روزي حداقل يک فنجان.»

مصرف مولتي‌ويتامين

مولتي‌ويتامين مخصوصا اگر حاوي آنتي‌اکسيدان‌هاي بالايي مانند c، e و آلفاليپوييک‌اسيد باشد، پير شدن مغز را به تعويق مي‌اندازد. مطمئن شويد در روز 500 ميکروگرم b12، 800 ميکروگرم فوليک اسيد و 20 ميلي‌گرم b6 دريافت مي‌کنيد.

خوردن غذاهاي حاوي ادويه کاري

عناصر تشکيل‌دهنده ادويه کاري به عنوان مانعي در برابر ابتلا به آلزايمر شناخته شده‌اند و تقويت‌کننده حافظه هستند. کشور هند که ادويه کاري محصول عمده آن به شمار مي‌رود، پايين‌ترين آمار ابتلا به آلزايمر را به خود اختصاص داده است.

ملاقات با دوستان و اقوام

هرچه دايره دوستان و نزديکانتان بزرگ‌تر باشد، بهتر است. افراد برون‌گرا با روابط اجتماعي بالا، هرچه پا به سن مي‌گذارند، کمتر دچار ضعف شناختي (آلزايمر) مي‌شوند. ازدواج نيز از پيشرفت بيماري آلزايمر جلوگيري مي‌کند.

ادامه تحصيل

آمارها نشان مي‌دهد هرچه تحصيلات شما بالاتر باشد شانس‌تان نيز در مقابله با آلزايمر بيشتر خواهد بود. شايد اين موضوع به اين خاطر است که افراد تحصيلکرده از موادمغذي بيشتري استفاده مي‌کنند و در طول زندگي خود از مراقبت‌هاي پزشکي بهتري هم بهره مي‌برند.

غلبه بر استرس

استرس نقش بسزايي در پيشرفت آلزايمر دارد. بدن با توليد مقدار بيشتري کورتيزول نسبت به استرس واکنش نشان مي‌دهد. کورتيزول هورموني است که قسمت مربوط به حافظه را در مغز منقبض مي‌کند. هرچه در مواجهه با بحران‌ها آرام‌تر و اعتماد‌به‌نفس بيشتري داشته باشيد چه در کوتاه‌مدت و چه در طولاني‌مدت، کورتيزول کمتري در بدنتان توليد مي‌شود.


داشتن رژيم غذايي مناسب

تا جايي که ممکن است کمتر چربي حيواني مصرف کنيد تا ميزان آسيب‌پذيري خود را نسبت به آلزايمر کاهش دهيد. ميزان شيوع آلزايمر در هر کشوري با ميزان مصرف چربي در آن کشور مرتبط است. مثلا در آمريکا 5 درصد افراد بالاي 65 سال از اين بيماري رنج مي‌برند در حالي که ميزان شيوع اين بيماري در چين و نيجريه که کمترين ميزان مصرف چربي را دارند، فقط يک درصد است.


پرهيز از مصرف نيکوتين و الکل

در گذشته اين باور وجود داشت که افراد سيگاري کمتر از غيرسيگاري‌ها به آلزايمر مبتلا مي‌شوند اما مطالعات اخير نشان مي‌دهند که سيگار کشيدن خطر ابتلا به آلزايمر را 2 برابر مي‌کند. افراد سيگاري با مصرف بالا، يعني حداقل يک پاکت در روز، 2 تا 3 سال زودتر از آنهايي که کمتر سيگار مي‌کشند دچار آلزايمر مي‌شوند. همچنين افراد معتاد به الکل که روزي بيش از 2 ليوان نوشيدني الکلي مصرف مي‌کنند، 4 تا 8 سال زودتر از افراد غيرالکلي به بيماري آلزايمر مبتلا مي‌شوند.

مصرف ويتامين e

ويتامين e باعث افزايش ميزان باروري در موش‌ها مي‌شود. اين ويتامين براي قلب مفيد است و بسياري از پزشکان آن را در درمان بيماري‌هاي عروقي تجويز مي‌کنند به‌خصوص در درمان بيماري التهاب مفاصل. ويتامين e با وجود خواص آنتي‌اکسيداني خود مي‌تواند بروز بيماري آلزايمر را به تاخير بيندازد. آنتي‌اکسيدان‌ها آثار منفي راديکال‌هاي آزاد را خنثي مي‌کنند. اين راديکال‌ها داراي الکتروني اضافي هستند که به پروتئين موجود در مغز و ديگر قسمت‌هاي بدن آسيب مي‌رسانند و به روند پيري سرعت مي‌بخشند. بدن انسان به‌طور طبيعي اين راديکال‌هاي آزاد را خنثي مي‌کند اما ويتامين e در اين دفاع به او کمک مي‌کند.

مصرف داروهاي ضدالتهاب غيراستروييدي

ميليون‌ها نفر از ما براي رهايي از هر دردي از اين داروها استفاده مي‌کنيم. از سردرد گرفته تا درد التهاب مفاصل. در سال‌هاي اخير محققان ميزان شيوع آلزايمر را بين افرادي که از بيماري آرتريت روماتوييد رنج مي‌برند و براي مدتي از اين داروها استفاده کرده‌اند، 50 درصد کمتر از آنهايي که از اين نوع داروها مصرف نکرده‌اند، تخمين مي‌زنند. بيماران آلزايمري که آسپيرين يا ديگر داروهاي ضدالتهاب غيراستروييدي مصرف مي‌کنند، عملکرد ذهني و کلامي ‌بهتري دارند و در مجموع پيشروي بيماري‌شان به‌طور مشهودي آهسته‌تر است.

هفته نامه سلامت