نگاه فارماكوگنوزيست
دكتر محمدحسين صالحي‌سورمقي استاد دانشكده داروسازي دانشگاه علوم پزشكي تهران

نـسخـه اي گيـاهي بـراي کاهـش چربـي خـون

بيشتر گياهان (سبزي‌ها و ميوه‌ها) به علت فيبر و اليافي كه دارند، باعث كاهش كلسترول و تري‌گليسريد خون مي‌شوند...

البته تاثير گياهان در كاهش‌ چربي‌خون يكسان نيست، تاثير برخي از آنها بيشتر است و به دليل خاصيتي كه در كاهش كلسترول و تري‌گليسريد خون دارند، براي تهيه دارو استفاده مي‌شوند. بين گياهان، سير بيشترين قدرت را در كاهش كلسترول و تري‌گليسريد خون دارد و بيش از 100 صنعت داروسازي در دنيا از سير، فرآورده‌هاي دارويي تهيه كرده‌اند. سير علاوه بر كاهش كلسترول و تري‌گليسريد، خاصيت ضدميكروبي و ويروسي دارد و فشارخون و قندخون را كاهش مي‌دهد و خون را رقيق مي‌كند. برخي ديگر از گياهان مانند خرفه و دانه كنگرفرنگي نيز تري‌گليسريد خون را پايين مي‌آورند و مصرفشان در بسياري از كشورهاي دنيا شايع است ولي متاسفانه در ايران استفاده از اين گياهان هنوز جا نيفتاده است.

ميوه زيتون و روغن آن هم كلسترول را كاهش مي‌دهند. مصرف برخي از روغن‌ها نيز hdl (کلسترول خوب) را بالا و ldl (کلسترول بد) را پايين مي‌آورد مانند روغن بادام‌زميني، هسته‌انگور، كنجد، ماهي و كتان. اين روغن‌ها كلسترول و تري‌گليسريد خون را هم پايين مي‌آورند.

اگر بخواهيم 3 نوشيدني را نام ببريم كه هم فشارخون را پايين مي‌آورند و هم كلسترول و تري‌‌گليسريد را بايد به آب‌ گوجه‌فرنگي،‌ آب انار و آبغوره اشاره کنيم که بهترين گزينه‌ها هستند. اين 3 نوشيدني هم مي‌توانند بين وعده‌هاي غذايي و هم همراه غذا مصرف شوند. آلبالو، گيلاس، نارنج، ليموترش و گريپ‌فروت نيز از ميوه‌هايي هستند كه مصرفشان هم به‌صورت آبميوه و هم ميوه تازه چربي و كلسترول‌خون را كاهش مي‌دهد. همچنين کدو حلوايي، جعفري، پياز، جو، فلفل‌سبز، بادمجان و عدس نيز از جمله مواد غذايي‌اي هستند كه به كاهش تري‌گليسريد و كلسترول‌خون كمك مي‌كنند. البته بايد دقت داشته باشيد، اين گياهان بايد به مقدار متناسب مصرف شوند و روش طبخشان نيز مورد توجه قرار گيرد.