دکتر ملک منصور اقصي/استاد جراحي زنان و نازايي دانشگاه علوم پزشکي تهران
خانم‌ها از توالت ايراني استفاده نکنند!

آيا استفاده از توالت ايراني موجب افتادگي رحم مي‌شود؟ واقعيت اين است که علت اصلي افتادگي رحم يا «شل شدن عضلات لگن» زايمان‌هاي سخت است. اين زايمان‌ها موجب کشيدگي و پارگي عضلات و غلاف‌هاي عضلاني مي‌شود که به ظاهر هم ديده نمي‌شوند...


در صورتي که قوام عضلات نيز به تدريج کم شود (به عنوان نمونه، به علت بالا رفتن سن يا فقر غذايي)، شلي و افتادگي لگن بيشتر مي‌شود. در اين هنگام علايمي مانند اختلال در تخليه مثانه يا اختلال در دفع مدفوع يا بي‌اختياري ادرار هنگام سرفه و احساس فشار و توده داخل واژن پيدا مي‌شود. البته عواملي که فشار داخل شکم را بالا ببرد و باعث شود احشا به داخل لگن فشرده شوند (مانند سرفه‌هاي مزمن در بيماري آسم) اين مشکل را تشديد مي‌کند.

برخلاف باوري که در ميان بعضي افراد رواج دارد مبني بر اينکه استفاده از توالت ايراني موجب افتادگي رحم مي‌شود، بايد بگويم که استفاده از توالت ايراني به تنهايي نمي‌تواند موجب اين مشکل شود مگر اينکه از قبل، زايمان‌هاي سخت صدماتي به عضلات کف لگن وارد کرده باشند و شخص مشکل يبوست مزمن هم داشته باشد. در اين صورت، بالا رفتن فشار داخل شکم و لگن شلي عضلات کف لگن را تشديد خواهد کرد.

جا دارد حالا که در اين مورد صحبت کرديم به همه خانم‌ها توصيه و تاکيد کنم براي حفظ سلامت ستون‌مهره‌ها و پيشگيري از کمردرد تا آنجا که مي‌توانند از توالت ايراني استفاده نکنند. همان‌طور که در دوره بارداري خود را ملزم به استفاده از توالت‌فرنگي مي‌دانند بقيه زمان‌ها نيز چنين کنند.

تغيير شيوه زندگي براي بهبود افتادگي رحم مي‌تواند موثر باشد و با رعايت نکته‌هاي زير مي‌توانيد به خودتان در مقابل اين بيماري کمک کنيد:

• كاهش وزن در زنان چاقي كه دچارافتادگي رحم هستند، توصيه مي‌‌شود.

• از بلند كردن اشياي سنگين يا زور زدن خودداري كنيد، زيرا علائم‌تان را بدتر مي‌كند.

• سرفه كردن علائم‌تان را بدتر مي‌كند. اگر برونشيت مزمن داريد آن را درمان كنيد يا اگر سرفه شما به علت سيگار كشيدن است، سيگارتان راترك كنيد.

• براي پيشگيري با انجام «تمرينات كجل» عضلات كف لگن?تان را تقويت كنيد. براي انجام اين تمرينات عضلات كف لگن‌تان را به طور مكرر سفت و شل كنيد. عضلات كف لگن ‌را انگار كه مي‌خواهيد جريان ادرار را متوقف كنيد،‌ منقبض كنيد. براي پنج ثانيه در اين حالت بمانيد،‌ بعد عضلات را شل كنيد و دوباره انقباض عضلات را تكرار كنيد. اين تمرينات را چندين بار در روز انجام دهيد.

متخصصان از مزاياي توالت فرنگي مي‌گويند
http://forum.iransalamat.com/%D8%A8%D9%87%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA-687/

هفته نامه سلامت