این ده نکته به شما کمک می کنند تا از میزان چربی در گوشت دام و پرندگان مورد مصرف خود کم کنید.
گوشت دام و پرندگان منابع مطلوب برای جذب پروتئین لازم ما هستند، اما ممکن است این گوشت حاوی چربی، به خصوص چربی اشباع و کلسترول مضر، باشند. به این خاطر، اغلب رژیم های غذایی سالم مقادیر نسبتا کمی از این غذاهای مغذی را توصیه می کنند. شناخت استفاده از برش های مناسب گوشت و یادگیری روش های آشپزی با مصرف کم روغن می تواند چربی غیر ضروری را از رژیم شما خارج کند و به شما کمک کند تا به اهداف تغذیه ای سالم خود برسید. این ده نکته به این شرح هستند.
ـ از برش گوشت کم چرب در گوشت دام و پرندگان استفاده کنید. کم چرب ترین گزینه در گوشت پرندگان، گوشت سفید سینه مرغ و بوقلمون، بدون پوست، می باشد. برش های کم چرب گوشت دام را می توان از قسمتهای ران، سردست، راسته یا مغز ران جدا کرد.
ـ به برچسب روی گوشت دقت کنید. وقتی گوشت دام می خرید، به دنبال خرید بسته های گوشتی با بالاترین میزان گوشت کم چرب باشید – نود درصد یا بیشتر. اکثر فروشگاه ها چند نوع گوشت دام حاوی مقادیر متفاوتی گوشت کم چرب ارایه می کنند.
ـ از گوشت کم چرب بوقلمون یا گوشت سینه مرغ استفاده کنید. گوشت پرندگان اهلی می تواند به اندازه دام اهلی یا حتی بیشتر چربی داشته باشد، چراکه این گوشت هم اغلب حاوی گوشت قرمز یا پوست است. به عنوان کم چرب ترین بخشها، از گوشت سینه یا سایر بخش های کم چرب گوشت مرغ یا بوقلمون استفاده کنید.
ـ گوشتی انتخاب کنید که کمترین میزان چربی قابل مشاهده را داشته باشد. گوشت مخطّط (مرمر نما) با استفاده از چربی به این شکل درآمده است. پس گوشتی انتخاب کنید که چربی کمتری داشته باشد.
ـ هر لکه چربی قابل مشاهده ای را از روی گوشت دام و پرندگان جدا کنید. این مورد شامل پوست پرندگان هم می شود. زمانیکه یک مرغ یا بوقلمون را درسته کباب می کنید، حین پخت اجازه دهید پوست روی بدن باقی بماند، اما قبل از مصرف، این پوست و چربی زیر آن را از گوشت جدا کنید. به علاوه، هر ذره چربی را که در گوشت دام دیدید پس از پخت و قبل از مصرف از گوشت جدا کنید.
ـ از محلول خیس کننده کم چرب برای خیساندن گوشت استفاده کنید. محلول های خیس کننده می توانند طعم گوشت را بهتر کنند، آن را نرم تر سازند و غذا را حین پخت مرطوب نگه دارند. از محلول های کم چرب، مثل مخلوطی از سبزیجات یا ادویه با سس سوی (سبوس یا چاشنی چینی یا ژاپنی مرکب از لوبیای جوشانده وشیر وغیره)، سرکه سیب یا آبلیمو استفاده کنید.
ـ از روش های آشپزی با روغن کم استفاده کنید. روش های آشپزی با روغن کم شامل کباب روی تور سیمی کبابی، کباب سیخی، بریان کردن، سرخ کردن با روغن و پختن است. زمانیکه گوشت را در اجاق می پزید، حتما گوشت را روی تور سیمی گذاشته و درون آتشدان قرار دهید تا قطرات روغن از گوشت خارج شوند.
ـ گوشت را از قبل بپزید. سوپ، جوشانده یا سایر غذاهایی که درون شان گوشت می جوشانید را یک یا دو روز قبل به شکل مایع در یخچال بگذارید تا یخ بزند. وقتی مایع یخ می زند، روغن روی آن به شکل یخ زده جمع می شود و می توانید به راحتی آن را جدا کرده و دور بیاندازید.
ـ روغن را پس از پخت جدا کنید. پس از پختن گوشت احشام، روغن درون ظرف را خالی کنید و گوشت را با آب داغ آبکش کنید. با استفاده از دستمال کاغذی، گوشت را خشک کنید.
ـ مراقب میزان مصرف خود باشید. کاستن از میزان مصرف گوشت دام و پرندگان باعث کم شدن دریافتی چربی و کلسترول شما می شود. مصرف سه اونس (۸۵ گرم) گوشت به نظر کافی می رسد. سه اونس گوشت دام معادل نصف یک سینه مرغ بدون استخوان و پوست، یا یک ران مرغ بدون پوست و یا دو تکه گوشت دام کم چرب بریانی است.


علی مرامی
منبع: MayoClinic.com