جستجو در سایت توسط گوگل

صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین
نمایش نتایج 1 تا 10 از 14 مجموع

موضوع: ناهنجاري‌هاي ساختار قامتي نوجوانان(گزارشات و مقالات)

  1. #1
    دکتر نادر آفلاین است مدیر کل انجمن ها
    تاریخ عضویت
    Nov 2004
    موقعیت
    آمریکا
    ارسالها
    38,906

    پیشفرض ناهنجاري‌هاي ساختار قامتي نوجوانان(گزارشات و مقالات)

    آشنايي با عواملي که باعث تغييرات اسکلتي در دانش‌آموزان مي‌شود و روش‌هاي پيشگيري از آن


    يکي از مهم‌ترين و اساسي‌ترين مسايل بهداشتي، تامين نيازهاي جسمي‌دانش آموزان است که سلامت آنها را تامين مي‌کند. بررسي و تحقيقات نشان‌دهنده وجود تغيير شکل‌هاي بدني در بين دانش‌آموزان است. اين تغيير شکل‌ها که اغلب شديد نيست با تمرين حرکات ساده قابل اصلاح خواهد بود.


    داشتن وضعيت صحيح بدني به تنهايي هر چند براي سالم بودن کافي نيست اما بخشي از سلامت کلي فرد را شامل مي‌شود. والدين و مربياني که دستيابي به وضعيت صحيح بدن و عوامل موثر بر آن را مي‌شناسند، به خوبي مي‌توانند در سلامت زندگي روزمره دانش‌آموزان سهيم شوند بنابراين در يک برنامه صحيح آموزش بهداشتي نبايد آموزش دستيابي به وضعيت صحيح بدن را از ياد برد. در عين حال براي آنکه دانش آموزان به همکاري لازم علاقه نشان دهند، در امر آموزش نبايد سختگيري شود. پيشگيري از اختلال مهم‌تر از درمان پس از ابتلا است. پيشگيري نيز تا حد زيادي به آموزش اصول صحيح و حفظ وضعيت‌هاي صحيح بستگي دارد.


    علل مساعدکننده و به وجود آورنده تغيير وضعيت ستون فقرات در سنين مدرسه به‌طور عمده عبارتنداز: ضعف‌هاي عضلاني، بيماري‌هاي دوران مدرسه، استاندارد نبودن ارتفاع ميز و صندلي‌هاي مدارس، يکسان نبودن قد دانش‌آموزان، در وضعيت‌هاي غلط قرار گرفتن در سر کلاس، پيشرفت بيماري‌ها و عوارضي که از دوران پيش از مدرسه شروع شده است.


    کيفوز: کيفوز، تغيير شکل واضح، کاهش ميزان بازشدگي قفسه سينه دردم، ناتواني در صاف ايستادن به مدت طولاني، گرد بودن شانه‌ها (به هم نزديک مي‌شوند) تنگي نفس و خستگي زودرس


    اسکوليوز: اسکوليوز انحراف طرفي ستون فقرات، پايين افتادگي يک شانه، تنگي نفس، قوز دنده‌اي در اثر چرخش مهره‌ها، ناتواني در چرخش به طرف مخالف، تغيير شکل و خم شدن به طرفين به صورت قرينه نيست.
    لازم به ذکر است که تغيير شکل‌هاي فوق هرچه سريع‌تر تشخيص داده شوند و تمرين‌هاي مربوطه هرچه زودتر انجام شوند، بهبودي سريع‌تر و بيشتر خواهد بود.
    اسکوليوز عادتي يا مدرسه‌اي


    اين اسکوليوز در کودکاني که در سنين مدرسه هستند بر اثر قرار گرفتن در وضعيت‌هاي غلط و عادت به آن ايجاد مي‌شود. اسکوليوز اغلب پيش از 14 سالگي ايجاد مي‌شود و اگر اصلاح نشود در سنين بالا نيز پايدار مي‌ماند. به عنوان مثال نشستن به صورت غلط ، همچنين وضعيت بچه‌هاي راست دست که موقع نوشتن اغلب به سمت راست خم مي‌شوند و بر عکس. در اين اسکوليوز انحراف جانبي ستون فقرات در حد متوسط است وضعف عضلاني هم کاملا مشهود است. نشستن طولاني‌مدت پشت ميز تحرير موجب مي‌شود که فشارزيادي روي مهره‌ها وارد شود. قرار گرفتن در چنين وضعيت‌هايي به مدت طولاني اگر با ضعف عضلاني همراه باشد دانش‌آموز را وادار مي‌کند که با تکيه دادن روي يک طرف (تکيه يک‌طرفه) نشستن را براي خود راحت و قابل تحمل کند. در نتيجه عادت بد قرار گرفتن و وضعيت غلط موجب پيشرفت اسکوليوزها در کودکاني که هنوز به مدرسه نرفته اند نيز مشاهده مي‌شود. البته کودکاني نيز وجود دارند که اين تغيير شکل‌ها در دوران مدرسه در آنها شروع شده و پيشرفت کرده است اما اين احتمال نيز وجود دارد که بچه‌هايي که در دوران مدرسه به وضعيت معيوب عادت مي‌کنند از قبل داراي مهره‌هاي تغيير شکل يافته بوده‌اند.


    نشستن روي نيمکت‌هايي که نامناسب هستند و همچنين حمل روزانه کيف و کتاب به‌طور مداوم با يک دست بدون شک در شکل‌گيري اسکوليوز دخالت دارند. بنابراين معلم و مربي بهداشت بايد رشد و تکامل دانش‌آموزان را کنترل کنند و به‌طريقه نشستن آنها هنگام گوش دادن به درس ، توجه کافي داشته باشند.
    کيفوز در سنين مدرسه


    تعدادي از کودکان در سنين مدرسه دچار کوژ پشتي مي‌شوند.آنچه مسلم است ضعف عضلات پشت و فقدان توانايي کودکان در نگهداري ستون مهره‌ها به يک وضعيت خاص و صحيح يکي از علل عمده اين تغيير شکل محسوب مي‌شود. بيماري‌هايي نيز در سنين نوجواني و جواني وجود دارند که مي‌توانند تغيير شکل فوق را ايجاد کنند. يکي ديگر از علل کيفوز در سنين دبستان نامناسب بودن ارتفاع ميز و صندلي با قد دانش آموز است. اين امر موجب اتخاذ وضعيت غلط (به صورت تحميلي) از سوي دانش‌آموز و ايجاد کوژ پشتي مي‌شود. همچنين دانش‌آموزان بلند قد در هنگام صحبت با ساير همکلاسي‌هاي خود مجبورند که سر خود را پايين بگيرند و با آنها صحبت کنند. تکرار اين حالات موجب شروع و پيشرفت تغيير شکل مي‌شود.


    همچنين بچه‌هايي که خجالتي هستند و هنگام حرف زدن و راه رفتن هميشه سرشان روبه پايين است و يا دختران به هنگام بلوغ و رشد سينه‌ها براي پوشيده نگهداشتن اين امر شانه‌ها را به هم نزديک مي‌کنند و حالت قوز به خود مي‌گيرند، بيشتر داراي کيفوز هستند.


    مربيان بهداشت مي‌توانند خيلي از تغيير شکل‌ها را در ساعات تفريح و يا در سرکلاس شناسايي کنند و فرد را براي مراجعه به پزشک راهنمايي نمايند و يا به کمک مربي تربيت بدني با انجام چند تست و حرکات خيلي ساده پس از شناسايي اين تغيير شکل‌ها و با دادن ورزش‌هاي اصلاحي مي‌توان ورزش‌هاي مناسب (حرکات اصلاحي) آنها را بهبود بخشيد. به عبارت ديگر با شناخت تغيير شکل‌ها با دادن ورزش‌هاي اصلاحي مي‌توان ورزش‌هاي متنوع و اصلاحي را جايگزين ورزش‌هاي معمولي کرد.


    حرکات اصلاحي ساده براي رفع ناهنجاري‌هاي ستون مهره‌ها


    • آويزان شدن از بار فيکس مي‌تواند در بهبود انعطاف‌پذيري مفيد باشد.


    • شناي کرال سينه در اصلاح تغيير شکل کيفوز بسيار موثر است.


    • حفظ وضعيت صحيح در ايستادن ، نشستن و خوابيدن ضروري است و به اصلاح کمک مي‌کند.


    • براي رفع گردي شانه‌ها فرد مي‌تواند حرکت عقب بردن کتف‌ها را انجام دهد.


    • طريل کردن تنه در حالت نشسته (افزايش ارتفاع تنه)


    • انجام تمرينات تنفسي همراه با ساير تمرينات اصلاحي لازم است.


    • بالا کشيدن شانه‌ها به خصوص سمت مبتلا و تقويت عضلات همان طرف


    • بهتر است دانش آموز مبتلا جلوي آينه قدي نشسته و وضعيت صحيح نشستن را تمرين کند. به اين صورت که فرد در حالي که روي صندلي نشسته است، تنه خود را به سمت بالا مي‌کشد. اين عمل نه تنها به انعطاف‌پذيري ستون مهره‌ها کمک مي‌کند بلکه در اصلاح تغيير شکل و بهبود قدرت عمل عضلات نيز موثر است. کودک مبتلا مي‌تواند راه رفتن را جلوي آينه قدي تمرين کند و وضعيت بدني خود را مشاهده کند. در هنگام راه رفتن شانه‌ها بايد در يک سطح باشند.


    6 پيشنهاد براي پيشگيري از ناهنجاري‌هاي اسکلتي


    • والدين دانش‌آموزان حداقل ماهي يک بار بچه‌هاي خود را به حمام ببرند (در بقيه اوقات اغلب بچه‌ها به تنهايي ممکن است به حمام بروند) و وضعيت بدني آنها را بررسي کنند.


    • کيف مدرسه حتي المقدور سبک باشد. معلمان به بچه‌ها توصيه کنند که از حمل کيف و کتاب به خصوص اگر سنگين باشد به صورت مداوم و با يک دست خودداري کنند و در صورت الزام به اين کار از هر دو دست استفاده کنند.


    • در کلاس، نور به اندازه کافي باشد. به عبارت ديگر کلاس آفتابگير باشد. بهترين نور استفاده از نور طبيعي خورشيد است که به وسيله پنجره‌ها تامين مي‌شود. تامين نور کافي و مناسب در مدارس موجب حفظ سلامت چشم و قدرت بينايي، کاهش خستگي اعصاب و در نهايت اثر مطلوب در کيفيت آموزشي مي‌شود. نور کلاس بايد به گونه‌اي تنظيم شود که دانش‌آموزان علاوه بر ديد خوب روي ميز خود بتوانند بدون اتخاذ وضعيت غلط در نشستن از فاصله معين تخته کلاس را ببينند.


    • دانش‌آموز به تخته سياه کاملا مسلط باشد. تابلوي کلاس درس بايد در محلي مناسب که قابل رويت براي تمام دانش‌آموزان (بدون تغيير حالت نشستن) و به رنگ سبز تيره (رنگ مات) باشد. فاصله تابلوي کلاس تا اولين رديف دانش‌آموزان نبايد از 5/2 متر کمتر نباشد.


    • ارتفاع ميز و صندلي‌ها بايد متناسب با قد دانش آموزان انتخاب شوند. به عبارت ديگر ارتفاع ميز و صندلي‌ها بايد استاندارد باشد. متناسب نبودن ميز و نيمکت‌ها با ابعاد بدني دانش‌آموزان علاوه بر ايجاد ناهنجاري‌هاي استخواني موجب ايجاد ناراحتي‌هاي کمر، گردن، خستگي زودرس، افت تحصيلي و اشکال در فشارخون مي‌شود.


    • دانش‌آموزان در هنگام نشستن در وضعيت‌هاي گوناگون مي‌نشينند اما ارزيابي تناسب خوب و صحيح و رضايت بخش بودن وضع نشستن مستلزم اين است که موارد ذيل رعايت شود:


    - کف کفش روي سطح زمين قرار ‌گيرد و مانعي بين پشت ساق پا و ران‌ها وجود نداشته باشد.


    - وقتي بازوها در وضعيت عمود بر سطح ميز هم محور با محور طولي بدن قرار دارند، آرنج‌ها تقريبا در محدوده سطح رويي ميز قرار گيرد. تکيه گاه ثابت و محکمي ‌براي پشت در ناحيه کمري و زير تيغه‌هاي شانه وجود داشته باشد.

    انواع ناهنجاریهای اندام نوجوانان
    انواع ناهنجاریهای اندام نوجوانان
    عضو تحریریه علمی ایران سلامت

  2. #2
    دکتر نادر آفلاین است مدیر کل انجمن ها
    تاریخ عضویت
    Nov 2004
    موقعیت
    آمریکا
    ارسالها
    38,906

    پیشفرض

    خطر در كمين ستون فقرات دانش‌آموزان

    جام جم آنلاين: آمارها نشان مي‌دهد كه 70 درصد دختران در مقطع راهنمايي و دبيرستان، داراي مشكلات ستون فقرات هستند.
    دكتر مرتضي محسني‌راد، فيزيوتراپ در گفتگو با ايسنا افزود: بخشي از دلايل اين مشكل شناخته شده نيست اما مناسب نبودن ميز و نيمكت‌ها ، غيراستاندارد بودن ارتفاع و كف آنها، نحوه بد نشستن و راه رفتن، نداشتن تحرك كافي در دختران دانش‌آموز و استفاده نامناسب از كيف و كوله‌پشتي از جمله عوامل مهمي است كه در ايجاد مشكلات ستون فقرات آنان تاثيرگذار است.
    اين متخصص فيزيوتراپي تاكيد كرد: معمولا زماني فرد متوجه اين مشكل مي‌شود كه دچار دردهاي عضلاني شده است، در حالي كه اين درد نشانه شروع مشكل نيست و از پيشرفت بيماري خبر مي‌دهد. تغيير شكل در ستون فقرات نيازمند جراحي است كه هم هزينه‌هاي بالايي دارد و هم عوارض جانبي آن زياد است.

    دكتر محسني‌راد افزود: مشكلات ستون فقرات نه‌تنها رشد عضلاني استخواني را دچار مشكل مي‌كند بلكه به بيماري‌هاي قلبي عروقي نيز منجر مي‌شود. همچنين اين معضل در درازمدت به درد ناحيه لگن، دردهاي عضلاني و كمردردهاي شديد منجر مي‌شود.

    اين متخصص فيزيوتراپي در پايان خاطرنشان كرد: گودي بيش از حد كمر، قوز پيدا كردن، افتادگي شانه‌ها و بي‌تناسبي عضلاني در سنين رشد كه دختران و پسران به وضعيت ظاهري خود اهميت مي‌دهند ممكن است با آسيب‌هاي عاطفي ناشي از آن نيز همراه باشد.
    عضو تحریریه علمی ایران سلامت

  3. #3
    دکتر نادر آفلاین است مدیر کل انجمن ها
    تاریخ عضویت
    Nov 2004
    موقعیت
    آمریکا
    ارسالها
    38,906

    پیشفرض

    براساس آخرين پژوهش ها، توسط آموزش و پرورش مطرح شد:
    بحران ناهنجاري قامتي‌ در دانش‌آموزان ايراني




    سلا‌مت‌:‌‌درحالي‌ ‌كه بسياري از كارشناسان بهداشتي معتقدند،‌بيش از80 درصد دختران نوجوان ايراني به ناهنجاري قامتي ضعيف تا شديد مبتلا هستند، آخرين نتايج پژوهش‌ها درآموزش وپرورش نشان داد، 11و نيم درصد دختران از موارد ناهنجاري حاد قامتي رنج مي‌برند. مسئولان آموزش وپرورش در گزارش خود دراين باره كه هفته گذشته منتشر شد، تعصبات خانوادگي را دليل اصلي ناهنجاري‌هاي قامتي دانش آموزان دختر عنوان كرده اند. بنابرتحقيقات انجام شده در فاصله زماني بين دبستان‌تا‌دبيرستان، ناهنجاري ‌هاي‌ ‌مشاهده ‌شده ‌، ‌4‌درصد افزايش‌مي‌يابند.

    آموزش وپرورش درپي هشدارهاي كارشناسان درباره ساختارقامتي نامناسب دختران، از اوايل دهه 80 ‌وارد عمل شد. كارشناسان بهداشتي هشدار دادند كه ساختار قامتي نامناسب باعث دردهاي استخواني در مقاطع بعدي زندگي دختران مي‌شود. براين اساس طرح سنجش ساختار قامتي دانش آموزان به اجرا درآمد. مسئولان آموزش ‌و پرورش ‌بارها گفته‌اند نظرات كارشناسان درباره ساختار قامتي دختران بدبينانه است، با اين وجود همين مسئولان اذعان دارند كه ساختار قامتي دختران به ويژه دراستان تهران ناهنجار است. طبق آخرين تحقيقات، حدود‌20‌‌درصد دختران تهراني، ناهنجاري حاد قامتي دارند. دكترمجيد كاشف مديركل دفتر فعاليت‌هاي ورزشي آموزش و پرورش گفت:‌<با اجراي اين طرح از بين 40 ناهنجاري، 8 ناهنجاري اصلي در بين دختران و پسران شناسايي شده است.> ناهنجاري‌هاي قامتي، شامل سركج، پشت گرد، پشت صاف، پشت كج و كمر گود در بخش ستون فقرات و زانوي پرانتزي، زانوي ضربدري، كف پاي صاف و شست كج در اندام تحتاني، ناهنجاري‌هاي اصلي قامت دختران است.

    اين درحالي است كه پيشتر اعلام شده بود كه دفتر سلامت وزارت بهداشت، تحقيقاتي انجام داده وبه اين نتيجه رسيده كه 60 درصد كل دانش آموزان و80 درصد دختران دچار مشكل قامتي هستند. اما وزارت آموزش وپرورش مدعي است كه اين نخستين بار است كه تحقيقات به شكل دقيق انجام شده است. كاشف گفت:‌‌<‌به‌علاوه براي اولين بار 96 هزار قطعه عكس در 17 استان كشور از ساختار قامت 96 هزار دانش‌آموز پسر گرفته شد كه در مجموع نشان داد8 /3 درصد پسران به ناهنجاريهاي قامتي مبتلا هستند.>


    ناهنجارها افزايش پيدا مي‌كنند

    اجرا‌‌كنندگان ‌طرح ‌كه ‌بيشتر دانش‌آموزان مقطع راهنمايي را مد نظر دارند، حدود نيمي از دانش آموزان دختر را دراين مقطع بررسي كرده‌‌اند، آنان معتقدند مي توان با فعاليت‌هاي ورزشي ساختار قامتي دانش آموزان را اصلاح كرد. در شرايط حاضردرهر مقطع، برتعداد دانش آموزان دختري‌كه ‌با ‌ناهنجاري ‌ساختار قامتي ‌مواجه ‌هستند ‌افزوده مي شود. كاشف پيشتر گفته بود:‌< مشكل حادي سلامت دانش آموزان را تهديد نمي‌كند. اين آمار وزارت بهداشت شامل افرادي كه در سن رشد و بلوغ بوده اند نيز شده است و صحيح نيست چون معمولا با پشت‌سر گذاشتن سن رشد بسياري از ناهنجاري‌هاي اين‌چنيني بدون اينكه هيچ گونه حركات اصلاحي بر روي فرد انجام شود بهبود مي‌يابد.>


    تعصبات خانوادگي ، اولين دليل
    اجرا كنندگان طرح در آموزش وپرورش، <تعصبات خانوادگي> را عامل ناهنجاري‌هاي بدني دختران‌اعلام كرده‌اند. براساس آماري كه آنان منتشر كرده اند، دختران تهراني بيشترين ميزان ناهنجاري ها را دارند ودر هر مرحله دختران زنجان،‌سيستان وبلوچستان و خراسان از اين نظر سالم تر بوده اند. بر اساس نتيجه گيري اجرا كنندگان طرح، مي توان چنين برداشت‌كرد ‌كه دختران تهراني ‌‌بيش ‌‌از‌ ‌همتايان‌ خود ‌در شهرستان‌هاي ‌دور،‌از تعصبات خانوادگي رنج مي برند. اما به گفته <دكتر‌فرزانه تركان> متخصص طب فيزيكي و توانبخشي ، عمده ناهنجاري‌هاي قامتي دانش‌آموزان دختر در نتيجه عواملي نظير كم تحركي، زندگي ماشيني، ورزش و بازي نكردن بروز مي‌كند كه از زير مانتو قابل مشاهده نيست .خانواده ها نيز به حركات بدني فرزندان خود بي توجه هستند. به عقيده آگاهان، اين مشكل كه دختران در زنگ ورزش و به طور كلي در مدارس يا خارج از مدرسه ورزش نمي‌كنند و فعاليت بدني ندارند، به كمبود امكانات ورزشي و سختگيري هاي حاكم برفضاي مدارس مربوط مي شود.
    با وجود اين، كاشف همچنان علت افزايش ناهنجاري‌هاي ساختار قامتي دختران دانش‌آموز از ابتدايي تا متوسطه را، افزايش تعصبات خانوادگي همراه با افزايش سن دختران دانست و گفت كه همكارانش حتي براي اجراي طرح نيز با مشكل روبروبوده‌اند:‌<دختران براي ارزيابي‌هاي ساختار قامتي، ناچار به در آوردن لباس‌هاي خود هستند و فرهنگ خانوادگي بسياري از دختران عليرغم اينكه ارزيابان در مدارس موِنث هستند، اين اجازه را به آنها نمي‌دهد.> به عقيده اغلب كارشناسان، عدم فعاليت بدني موجب شده كه دختران بيش از پسران مشكل ساختار قامتي داشته باشند. شانه نامتقارن به علت حمل كوله‌هاي يك طرفه در دختران دانش‌آموز و پشت گود به دليل حمل كوله‌هاي دو طرفه بيش از حد سنگين در پسران دانش‌آموز شايع‌ترين ناهنجاري شناسايي‌ شده، است.


    ورزش راه حل هميشگي
    به عقيده كارشناسان، مشكلات ساختار قامتي اكتسابي وتاحدي قابل رفع است. براي پيشگيري از آن بايد دختران به ويژه درسن بلوغ، تمرين‌هاي ورزشي انجام دهند، از كيف وكفش مناسب استفاده كنند وخود عادت نشستن وايستادن خود را اصلاح كنند.متخصصان طب فيزيكي معتقدند، راه حل اين مشكل نيزانجام ورزش‌هاي اصلاحي است، از اين رو، حاجي، وزير آموزش وپرورش پيش از ترك وزارتخانه، مجوز راه‌اندازي كانون‌ ورزش‌هاي اصلاحي را به استان‌هاي مختلف كشور فرستاده است. در استان‌ها از اين پس افرادي كه مشكل ساختار ‌قامتي‌ دارند‌، شناسايي مي شوند‌‌و در كلاس‌هاي تمريني به رفع مشكلات آنها پرداخته مي‌شود.به گفته مديركل دفتر فعاليت‌هاي ورزشي آموزش و پرورش، عضويت در اين كلاس‌ها رايگان و بر اساس مجوز مدرسه صورت مي‌گيرد. هم اكنون حدود 10 هزار معلم در حال اخذ كارت مربيگري ورزش‌هاي اصلاحي هستند.
    از سوي ديگر حمل كيف هاي بزرگ و نامناسب و سنگين كردن كيف مدرسه ازدلايلي است كه مي‌تواند ناهنجاري قامتي را ايجاد كند. دكتر تركان، معتقد است بهترين نوع كيف مدرسه، كوله پشتي دوبنده اي است كه زياد سنگين نباشد. بايد كفش دانش‌آموزان نيز راحت باشد، كفش‌هاي نوك تيز بيشترين فشار را به كمر دختران وارد مي كند.با همه اين‌ها بخشي از مشكلات به مبلمان مدارس برمي‌گردد كه بعيد به نظر مي رسد به سادگي قابل حل‌باشد. ميزو نيمكت‌هاي غير استاندارد‌كه دانش آموزان ساعات طولاني را در طول روز هفته روي آنها مي‌نشينند از عوامل ديگري است كه ناهنجاري ساختار قامتي را‌باعث مي شود.
    عضو تحریریه علمی ایران سلامت

  4. #4
    دکتر نادر آفلاین است مدیر کل انجمن ها
    تاریخ عضویت
    Nov 2004
    موقعیت
    آمریکا
    ارسالها
    38,906

    پیشفرض

    نگاهی به ناهنجاریهای قامتی دانش آموزان


    ناهنجاریهای ساختار قامتی، عدم آشنایی با طریقه صحیح نشستن و حمل لوازم مدرسه از جمله مشکلاتی است که سلامت دانش آموزان را با تهدیدات بسیار جدی مواجه کرده است.
    در حالی که متولیان رسمی آموزش و پرورش منکر هرگونه مشکل جدی در ساختار بدنی دانش آموزان هستند، اما فقدان وجود آمارهای رسمی در این خصوص و انتشار نظرات کارشناسی که هر از گاهی از سوی پزشکان و متخصصان در جراید و رسانه های کشور اعلام می شود، نشان دهنده تناقضهای جدی میان حرفهای مسوولان و کارشناسان دارد.
    برخی معتقدند مشکل حادی در این خصوص، سلامت دانش آموزان را تهدید نمی کند.
    عمده ناهنجاریهای قامتی دانش آموزان دختر در نتیجه عواملی نظیر کم تحرکی، زندگی ماشینی، ورزش نکردن و عدم انجام بازی بروز می کند
    خودداری دانش آموزان دختر نسبت به انجام فعالیتهای پرتحرک همواره با مد نظر قرار دادن تغییرات فیزیولوژیکی خود از انجام بازیهای پرتحرک در هنگام اوقات فراغت خودداری می کنند.
    توجیه مشکلات و ناهنجاریهای ساختار قامتی دانش آموزان و همزمانی آن با سن بلوغ اساسا توجیه منطقی ندارد و بسیاری از بیماران کلینیکی آینده همان دانش آموزانی هستند که در گذشته دچار مشکلاتی نظیر انحراف ستون فقرات و مشکلات اسکلتی بوده اند.
    احتمال ابتلای ۶۰ درصد از دانش آموزان کشور و حتی وجود ۸۰ درصد ناهنجاری ساختار قامتی در دانش آموزان ایرانی علی الخصوص دانش آموزان دختر ادعای بی اساسی نیست.
    بسیاری از ناهنجاریهای ساختار قامتی در دانش آموزان دختران به دلیل داشتن پوشش مانتو قابل رویت نیست و خانواده ها نیز متاسفانه نسبت به بسیاری از حرکات فرزندان خود بی توجه هستند.
    با اندکی توجه به ضرورت تحرک و ورزش در دختران می توان در آینده از بسیاری از ناهنجاریهای قامتی و اضافه شدن آنان بر جمعیت بیمار کشور جلوگیری به عمل آورد.
    کم تحرکی دانش آموزان دختر و عدم علاقه به ورزش از یک سو، بی توجهی به طراحی و خرید کیف و کفش مدرسه برای دانش آموزان از سویی دیگر موجب تشدید زمینه ناهنجاریهای ساختار قامتی در دانش آموزان شده است.
    سنین دبستان زمان مناسبی برای حمل لوازم سنگین درسی نیست استفاده از سیستمهای کاربر مدرسه راهکاری مناسب برای کاهش حمل لوازم سنگین توسط دانش آموزان است.
    مناسبترین راه حمل لوازم سنگین نظیر کیف، به پشت انداختن آن است، زیرا وزن کیف در پشت قد تقسیم می شود و به هیچ کدام از شانه ها فشار وارد نمی شود.
    کفشهای کتانی که فضای کاملی برای پای فرد در کفش داشته باشد و دانش آموز در آن احساس راحتی کنند، مناسبترین نوع کفش است.
    هر کفشی را که دارای ظاهر ورزشی باشد، نمی توان به آن عنوان کفش مناسب دانست.
    کفشهایی که پنجه آنان تنگ و باریک باشد نامناسب ترین نوع کفش است و بالعکس کفشهایی که ظاهری شبیه به خود پا داشته باشند یعنی شکل پنجه آنان پهن و پاشنه آنان همانند فرم پا باریک باشد مناسبترین نوع کفش محسوب می شوند.
    تحقیقی که هر ساله از سوی وزارت بهداشت و با همکاری وزارت آموزش وپرورش بر روی دانش آموزان مقاطع اول دبستان، سوم راهنمایی و اول دبیرستان صورت می گیرد، از این طریق میزان اختلالات کف پا، ستون فقرات و مهرها و بالاخره افتادگی شانه های دانش آموزان این سه مقطع مورد سنجش قرار می گیرد.
    نتایج این تحقیقات نشان داده است، معمولا یک تا نیم درصد از دانش آموزان این مقاطع با انحراف ستون فقرات و افتادگی شانه مواجه هستند که برای درمان به متخصصانی نظیر ارتوپد یا فیزیوتراپ ارجاع داده می شوند.
    نتایج این تحقیقات درصد پایینی از ناهنجاریهای ساختار قامتی را در دانش آموزان نشان می دهد، نباید از یاد برد که نتایج تحقیقات به عمل آمده از سنجش تعداد معدودی از دانش آموزان کشور به دست آمده و در برگیرنده تمامی دانش آموزان نیست.
    بسیاری از ناهنجاریهای قامتی دانش آموزان اکتسابی است و بر اثر بد نشستن، کم تحرکی و عدم آشنایی با اصول حمل صحیح بار به وجود می آید و با تصحیح بسیاری از اعمال حرکتی از سوی متخصصان ارتوپدی و فیزیوتراپی تصحیح می شود.
    تاثیر سن بلوغ را در ناهنجاریهای ساختار قامتی از جهت رشد و تبدیل برخی از غضروفها به استخوان بی تاثیر نیست سن بلوغ سنی است که دانش آموزان از سن کودکی خارج می شوند و بدن آنان هم زمان با این امر دچار تغییراتی در فیزیولوژی می شود.
    در صورت عدم مراجعه به موقع برای رفع چنین ناهنجاریهای در ساختار قامتی افراد، جامعه با بیمارانی روبر و خواهد شد که به انواع بیماریهای قامتی مبتلا هستند و درمان آنان به هزینه هنگفتی نیاز خواهد داشت.



    سازمان آموزش و پرورش استان خراسان
    عضو تحریریه علمی ایران سلامت

  5. #5
    دکتر نادر آفلاین است مدیر کل انجمن ها
    تاریخ عضویت
    Nov 2004
    موقعیت
    آمریکا
    ارسالها
    38,906

    پیشفرض

    نگاهي به دلايل بروز ناهنجاري هاي قامتي

    اين بار كه مقابل آينه مي ايستيد. 90درجه به پهلو بچرخيد و قامت خودتان را خوب نگاه كنيد، در چنين حالتي بخوبي مي توانيد ببينيد كه آيا شانه هايتان خميده، پشت تان برآمده و گردنتان بيش از حد جلو آمده است يا نه. اگر هيچكدام از اين معايب را نداشتيد، دوباره رو به روي آينه قرار بگيريد و درحال قدم برداشتن به پاهايتان نگاه كنيد. اگر ساق هايتان هم قوسي شكل يا به اصطلاح پرانتزي نباشد، مي توانيد مطمئن شويد كه شما جزو چند ميليون ايراني نيستيد كه از ناهنجاري هاي قامتي رنج مي برند.
    ناهنجاري قامتي در ميان افراد جامعه ما اختلال رايجي ست. عوامل زيادي در به وجود آمدن بستر شكل گيري اين اختلال دخيل هستند كه بسياري از آنها ريشه در فرهنگ و سبك زندگي مردم دارند. عادت هايي مثل روي زمين نشستن بدون تكيه گاه، مطالعه و نوشتن بدون استفاده از ميز تحرير استاندارد، قوز كردن يا شل راه رفتن و... به اضافه حمل كيف ها و كوله پشتي هاي سنگين و استفاده از نيمكت هاي غيراستاندارد مدارس از مهمترين عوامل ايجاد ناهنجاري هاي قامتي در نوجوانان و جوانان هستند.
    معصومه ابوالحسني- كارشناس ارشد تربيت بدني و پژوهشگر- درباره ناهنجاري هاي قامتي رايج در ميان دختران و پسران ايراني- مي گويد: از بين 40 ناهنجاري، هشت ناهنجاري اصلي در بين دختران و پسران شناسايي شده است كه در اين ميان ناهنجاري هايي مثل سركج، پشت گرد، پشت صاف، پشت كج، كمرگود، زانوي پرانتزي، زانوي ضربدري، كف پاي صاف و شست كج، اختلالات اصلي در قامت دختران محسوب مي شوند .
    به اعتقاد اين محقق، ساختار قامتي نامناسب باعث دردهاي استخواني در مقاطع بعدي زندگي دختران مي شود، او مي گويد: عدم فعاليت بدني موجب شده كه دختران بيش از پسران مشكل ساختار قامتي داشته باشند. شانه نامتقارن به علت حمل كوله پشتي هاي يكطرفه در دختران دانش آموز و پشت گود به دليل حمل كوله هاي دوطرفه بيش از حد سنگين در پسران دانش آموز، شايع ترين ناهنجاري شناسايي شده است .
    او عواملي نظير كم تحركي، زندگي ماشيني، نداشتن برنامه منظمي براي ورزش و فعاليت بدني را از مهمترين علل بروز اختلالات ساختار قامتي نوجوانان، بويژه دختران مي داند. به عقيده ابوالحسني، خانواده ها نيز به حركات بدني فرزندان خود بي توجه هستند و نمي دانند كه چنين بي توجهي ممكن است به چه عوارض و عواقبي منتهي شود.
    اين پژوهشگر، مشكلات ساختار قامتي را اكتسابي و تا حدي قابل رفع مي داند، او مي گويد: البته بايد براي پيشگيري از بروز اين اختلالات، برنامه ريزي هاي فرهنگي و آموزشي گسترده اي انجام شود. مهمترين عامل پيشگيري ، ورزش كردن است و نوجوانان، بويژه در سنين بلوغ بايد با انجام تمرين هاي ورزشي و اصلاح عادات نشستن و راه رفتن خود مانع از به وجود آمدن اين ناهنجاري ها شوند .
    جاي خالي ورزش
    كارشناسان و متخصصان طب فيزيك، انجام ورزش هاي اصلاحي را مهمترين عامل پيشگيري كننده در بروز ناهنجاري هاي قامتي مي دانند. بسياري از اختلالات هم اگر در مراحل اوليه شكل گيري شناسايي و تشخيص داده شوند براحتي و با گذراندن يك دوره ورزش هاي اصلاحي برطرف مي شوند. اما سئوال اصلي اين است كه ورزش در ميان مردم از چه جايگاهي برخوردار است؟ معصومه ابوالحسني در اين باره مي گويد: واقعيت اين است كه ورزش در فرهنگ ما جايي ندارد، مردم عادي ورزش را مخصوص ورزشكاران حرفه اي مي دانند و آن را در برنامه زندگي روزانه خود نمي گنجانند. ورزش براي اكثريت جامعه هنوز يك تفنن و تفريح محسوب مي شود نه يك ضرورت براي حفظ سلامت جسم و روان. وقتي كه ضرورت و نيازي احساس نشود طبعا پاسخي هم داده نخواهد شد، نوجوان ما با كامپيوتر بازي كردن و فيلم ديدن را براي خود واجب مي داند، اما براي ورزش كردن تنبلي مي كند . اين پژوهشگر تربيت بدني، براي تاكيد بر جايگاه كمرنگ و كم تاثير ورزش در زندگي روزانه مردم، به جاي خالي ورزش در مدارس اشاره مي كند. او معتقد است كه مدارس اولين و مهمترين فرصت جامعه براي وارد كردن ورزش به فرهنگ و سبك زندگي مردم هستند، اما تا به حال از اين پتانسيل استفاده جامعي به عمل نيامده است.
    ابوالحسني مي گويد: بايد بپذيريم كه مردم ما از ورزش رويگردانند و برنامه ريزان مملكت هم كاري براي علاقه مند كردن آنها انجام نداده اند. زنگ ورزش در مدارس ما، سوت و كور و خاموش است. نزديك 80سال است كه ما درسي به نام تربيت بدني در نظام آموزشي مان داريم، اما هميشه مظلوم ترين و بي اهميت ترين درس بوده است. هرگاه معلم قصد جبران درس هاي عقب مانده را دارد يا مي خواهد امتحان بگيرد، اولين گزينه اي كه براي حذف كردن مطرح مي شود زنگ ورزش است. طبق آمار رسمي سازمان بهداشت جهاني(who) از۳۰ سال پيش تاكنون به دليل بي توجهي به اهميت ورزش و فعاليت بدني در كودكان و نوجوانان، ميزان اضافه وزن در كودكان و نوجوانان 3برابر و ميزان ابتلاي آنها به ديابت دوم كه ناشي از اضافه وزن است 2برابرشده است. زندگي بشر امروز آنقدر راحت شده كه او را به سوي تنبلي و كم تحركي محض مي كشاند. در يك برنامه ريزي فرهنگي صحيح بايد افراد را به اين سمت و سو سوق داد كه استفاده از آسانسور، پله برقي، ماشين شخصي، سرگرمي هاي بي تحرك و هر عامل كاهش دهنده فعاليت جسماني را در زندگي خود به حداقل برسانند؛ البته اين كار نيازمند برنامه ريزي جامع و اجراي صحيح آن است .
    ابوالحسني توجه به ورزش در سنين پايه و در مقاطعي مثل مهدكودك و پيش دبستاني را نخستين گام موثر در ايجاد شرايط ايده آل جسماني براي كودكان مي داند. او مي گويد: اگر قرار است كار اساسي انجام دهيم بايد از پايه شروع كنيم. پخش مكرر برنامه هاي نرمش و ورزش صبحگاهي در صدا و سيما، گرچه كار خوب و قشنگي ست، اما بايد بپذيريم كه چندان موثر نبوده است. اين برنامه ها در ساعاتي از روز پخش مي شود كه بسياري از مردم سر كار يا در مدارس هستند و تعداد ديگري نيز هنوز در خوابند. مقوله ورزش چيزي نيست كه تنها با نشان دادنش به مردم، بتوانيم آنها را ورزشكار و علاقه مند به ورزش كنيم. براي نهادينه كردن فرهنگ ورزش بايد افراد را در شرايط انجام دادن آن قرار داد؛ يعني امكان ورزش كردن را برايشان به وجود آورد كه بهترين و راحت ترين راهش ، گسترش ورزش مدارس است .
    به اعتقاد او نظام آموزشي ما بايد تعريف جديدي از آموزش ورزش در مدارس ارائه دهد. تدريس مباحث تئوريك در كنار تمرين و كار عملياتي، استفاده از مربيان و معلمان تحصيلكرده و مشتاق و فراهم كردن شرايط براي روي آوردن دانش آموزان به ورزش هاي متنوع متناسب با روحيات و علايق شان، مهمترين عوامل براي نهادينه كردن فرهنگ ورزش در جامعه هستند. ابوالحسني مي گويد: چنين برنامه هايي اگر به طور صحيح و دلسوزانه اجرا شود، باعث ايجاد انگيزه و رغبت نسبت به ورزش در كودكان و نوجوانان ما مي شود. برنامه ريزي هاي ما تا به حال غير هدفمند و گاه غير قابل اجرا بوده است، اما اگر به فكر حفظ سلامت افراد جامعه و جلوگيري از گسترش اختلالات و ناهنجاري هاي قامتي در ميان نوجوانان و جوانان هستيم بايد ديگر دست از حرف زدن برداريم و با طرح ها و برنامه هاي اجرايي هدفمند فرهنگ ورزش كردن را وارد زندگي روزمره مردم كنيم .

    قامت ناهنجار
    اصطلاح ناهنجاري هاي قامتي را براي تغيير شكل ساختار اسكلت بدن انسان به كار مي برند. اين تغييرشكل، اگر حاد باشد منجر به عوارض جسماني خطرناكي مي شود و اگر خفيف باشد نيز به عنوان يك ايراد ظاهري جلب توجه مي كند. ناهنجاري هاي قامتي باعث كاهش اعتماد به نفس افراد مي شوند و در دراز مدت فعاليت هاي اجتماعي شان را تحت تاثير مي دهند و حتي گاه به عنوان صفت مشخصه يك فرد براي شناساندن او به كارمي روند كه تمام اينها ممكن است تاثيرات سوئي را در روحيه و بالطبع زندگي افراد به جا بگذارد

    دکتر علی باقری
    عضو تحریریه علمی ایران سلامت

  6. #6
    دکتر نادر آفلاین است مدیر کل انجمن ها
    تاریخ عضویت
    Nov 2004
    موقعیت
    آمریکا
    ارسالها
    38,906

    پیشفرض

    ناهنجاري هاي اسکلتي بلاي جان دانش آموزان ايراني

    سلامتيران: بيش از 80 درصد دانش‌آموزان دختر ايراني به‌علت فقر حرکتي به اختلالات ساختار قامتي مبتلا هستند.
    وحيد هاجري، فيزيوتراپيست در گفتگو با سلامتيران با اعلام اين خبر افزود: به‌طور متوسط هر دانش‌آموز ايراني در مقطع دبيرستان با يک يا 2 معضل مربوط به ساختار قامتي از جمله گودي کمر، افتادگي‌شانه‌ها، پاهاي پرانتزي شکل و انحناي غيرطبيعي ستون فقرات مواجه استوي ادامه داد: متأسفانه در مدارس ما هنوز برنامه ويژه‌اي براي غربالگري اين دانش‌آموزان در نظر گرفته نشده است در حالي که اختلالات قامتي بسيار متنوع هستند.هاجري با بيان اينکه نيمکت‌هاي مدارس ما استاندارد نيستند، تصريح کرد: هنوز مطالعه جامعي در مورد اينکه مدارس چقدر در بروز اختلالات قامتي مؤثرند انجام نشده است ولي به‌طور کلي چيزي حدود 20 تا 25 درصد دانش‌آموزان به‌نحوي در اثر شرايط غيراستاندارد مبتلا به اين اختلالات هستند.وي تاکيد کرد: دردهاي موضعي، اسپاسم و گرفتگي عضلات، اختلالات گردن و حتي اختلال سيستم‌هاي داخلي بدن، افتادگي شانه‌ها، گوژپشتي و گرد بودن ناحيه پشت از جمله اختلالات شايع بين دانش‌آموزان است.اين فيزيوتراپيست با بيان اينکه اختلالات ايجاد شده در دختران تا سن 16‌سالگي و در پسران تا سن 18‌سالگي ديگر قابل اصلاح شدن نيستند، اظهار دشت: اختلالات قامتي، در بيشتر موارد توسط مربيان مدارس و حتي والدين کاملا ناديده گرفته مي‌شود و فرد را در آينده در معرض ناهنجاري‌هاي جدي‌تري قرار مي‌دهد.وي تاکيد کرد: مطالعه زياد در دانش‌آموزان که مجبورند ستون فقرات را مدت زيادي در يک حالت نگه‌دارند از جمله عوامل ايجاد ناهنجاري‌هاي ستون فقرات محسوب مي شو. البته اين حالت در مدرسه نمود بيشتري پيدا مي‌کند چون با توجه به اينکه کودک مجبور است 4 تا 6 ساعت از وقت خود را در مدرسه بگذراند، آن هم بيشتر در شرايط بي‌تحرکي و نشسته در يک کلاس يک ساعت و نيمه، پس فرصتي براي بازسازي ستون فقرات باقي نمي‌ماند.
    عضو تحریریه علمی ایران سلامت

  7. #7
    دکتر نادر آفلاین است مدیر کل انجمن ها
    تاریخ عضویت
    Nov 2004
    موقعیت
    آمریکا
    ارسالها
    38,906

    پیشفرض

    هشدار درباره شیوع عوارض اسكلتی در دانش آموزان كشور

    مسئولان بهداشتی كشورمان درباره شیوع عوارض اسكلتی در دانش آموزان هشدار دادند .
    رییس اداره سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس وزارت بهداشت گفت: بر اساس بررسی‌ شناسنامه سلامت دانش‌آموزان ، عیوب انكساری چشم و اختلالات ستون مهره‌ها ، از شایع ترین مسایل پزشكی در دانش‌آموزان است.

    دكتر اردلان گفت: بررسی‌ها نشان می دهد، حدود چهار درصد كودكان و نوجوانان 6 تا 18 ساله چاقند و 3 تا 4 درصد آنان به اختلال رفتاری دچارند .

    دكتر اردلان با بیان اینكه تحرك بدنی كودكان و نوجوانان روز به روز كمتر می شود، گفت: این گروه سنی به فعالیت‌های فیزیكی به مدت نیم تا یك ساعت در روز و مصرف روزانه سه تا پنج بار میوه و سبزی نیاز دارند.
    عضو تحریریه علمی ایران سلامت

  8. #8
    دکتر نادر آفلاین است مدیر کل انجمن ها
    تاریخ عضویت
    Nov 2004
    موقعیت
    آمریکا
    ارسالها
    38,906

    پیشفرض

    گزارشي از ناهنجاريهاي اندامي در دانش آموزان
    بيش از 13 درصد دختران دبيرستاني ناهنجاريهاي قامتي دارند

    مدير كل دفتر فعاليتهاي ورزشي آموزش و پرورش شانه نامتقارن را با 89/32 درصد بيشترين ناهنجاري مبتلا به دانش آموزان دختر و كمر گود با 17 درصد را بيشترين ناهنجاري مبتلا به دانش آموزان پسر مقطع راهنمائي توصيف و اعلام كرد:به ازاي هر
    100 دانش آموز از بين 8 ناهنجاري بررسي شده.. 12 دانش آموز دختر در كليه مقاطع و 8 دانش آموز پسر در مقطع راهنمائي
    حداقل يك ناهنجاري دارند.
    عضو تحریریه علمی ایران سلامت

  9. #9
    دکتر نادر آفلاین است مدیر کل انجمن ها
    تاریخ عضویت
    Nov 2004
    موقعیت
    آمریکا
    ارسالها
    38,906

    پیشفرض

    تاکید پژوهشگران بر توجه به اختلالات اسكلتی دانش آموزان

    پژوهشگران كشورمان بر لزوم توجه بیشتر به اختلالات اسكلتی در میان دانش آموزان تاكید كردند.

    چند تن از جراحان ارتوپد دانشگاه های علوم پزشكی تهران و لرستان با بررسی 768 دانش آموز دختر 10 ساله مدارس خرم آباد دریافتند ، 9/3 درصد آنان به انحراف جانبی ستون مهره ها یا در اصطلاح اسكولیوزیس مبتلا هستند .

    نتایج این بررسی كه در سی و دومین كنگره علمی سالانه جامعه جراحان ایران مطرح شد ، نشان می دهد شیوع این بیماری در میان دانش آموزان كه ورزش هوازی منظم انجام می دهند كمتر از دیگران است .

    پژوهشگران با توجه به شیوع نسبتا زیاد اسكولیوزیس ، بر اهمیت غربالگری در مدارس ، برای شناسایی دانش آموزان مبتلا به این بیماری تاكید می كنند .

    ورزش هوازی ، به ورزش هایی مانند پیاده روی ، دو ، و دوچرخه سواری اطلاق می شود كه در آنها فرایندهای نیازمند اكسیژن در
    بدن فعال می شود .
    عضو تحریریه علمی ایران سلامت

  10. #10
    دکتر نادر آفلاین است مدیر کل انجمن ها
    تاریخ عضویت
    Nov 2004
    موقعیت
    آمریکا
    ارسالها
    38,906

    پیشفرض

    تمام دانش‌آموزان يک يا دو ناهنجاري قامتي و اسکلتي دارند


    مهر: کارشناس مسوول توسعه تربيت بدني آموزش و پرورش شهر تهران گفت: «تحقيقات در ميان دانش‌آموزان تهراني نشان داده است که همه دانش‌آموزان يک يا دو ناهنجاري قامتي و اسکلتي دارند.»


    حسين قاسمي با بيان اينکه ناهنجاري قامتي و اسکلتي در ميان دانش‌آموزان دختر بيش از پسران است، افزود: «علت اصلي اين معضل در بين کل دانش‌آموزان کمبود فعاليت بدني و فقرحرکتي است.» وي استفاده نامناسب از وسايل شخصي مانند کيف و کفش، وضعيت نادرست نشستن، ايستادن، راه رفتن و خوابيدن را از علل مهم بروز ناهنجاري‌هاي اسکلتي دانست و تاکيد کرد: «ميز و نيمکت‌هاي غير‌استاندارد مدارس و حتي اتوبوس و پارک موجب تشديد اين ناهنجاري مي‌شود.» کارشناس مسوول توسعه تربيت بدني آموزش و پرورش شهر تهران ادامه داد: «ديواره‌هاي پشت و کف نيمکت‌هاي مدارس استاندارد نيستند و در نتيجه به عضله و عروق خوني دانش‌آموزان فشار وارد شده و اين امر موجب تغييرساختار بدني دانش‌آموزان و عادات غلط در طرز نشستن آنها مي‌شود.» قاسمي تصريح کرد: «اين ميز و نيمکت‌ها از ورق و چوب و آهن است که براي نشستن دانش‌آموزان راحت نيست و مسوولان نوسازي و تجهيز مدارس بايد به آن رسيدگي کنند.» وي در خصوص کانون‌هاي حرکات اصلاحي و شناسايي ناهنجاري‌هاي اسکلتي، گفت: «اين مراکز از سال گذشته و با تاکيد به رفع مشکلات اسکلتي و قامتي دانش‌آموزان در آموزش و پرورش شهر تهران راه‌اندازي شده است که در مناطق 2، 5، 10،14و 19 فعاليت مي‌کنند.»
    عضو تحریریه علمی ایران سلامت

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

علاقه مندي ها (Bookmarks)

علاقه مندي ها (Bookmarks)

قوانین ارسال

  • نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
  • نمی توانید به موضوعات پاسخ دهید
  • نمی توانید فایل پیوست ضمیمه کنید
  • نمی توانید نوشته خود را ویرایش کنید
  •  
تبلیغات متنی
گیفت کارت
تبلیغات در ایران سلامت