در بازي‌هاي انفرادي كودكان به بسياري چيزها دست مي‌يابند، اما آنها بدون بازي با ديگران افراد خودخواه، خودبين و خودرايي در آينده خواهند شد.



دكتر شكوفه رادفرد فوق تخصص روانپزشكي اطفال و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي بقيه‌الله در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس بهداشت و درمان ايسنا، اظهارداشت: بازي فعاليتي است، كه فقط به دليل لذت انجام مي‌شود و هيچ لجبازي و انگيزه‌ي بهره‌جويانه‌اي در آن يافت نمي‌شود و با حركت اندام‌هاي گوناگون باعث پرورش عضلات كوچك و بزرگ و تسريع رشد هوش از طريق تفكر درباره‌ي تكرار پديده‌ها در بازي‌ها مي‌شود.



وي ادامه داد: بازي به نيروي خلاقه‌ي كودكان كمك و از نظر اجتماعي باعث ايجاد برقراري رابطه با غريزه‌ها و ايجاد بهتر دوستي مي‌شود؛ در بازي‌ها، كودكان شكل، رنگ، ‌اندازه، جنس اشيا و اهميت آنها را پيدا مي‌كنند و از نظر اخلاقي خوب و بد را از هم تميز مي‌دهند؛ نظم و ترتيب را ياد مي‌گيرند و قادر خواهند شد كه رفتار خود و ديگران را ارزيابي كنند.



اين فوق تخصص روانپزشكي اطفال تصريح كرد: بازي مجموعه‌اي از آموزش‌ها و روش‌هايي است، كه بر هر پنج بعد رشد جسماني، ذهني، عاطفي، اجتماعي و اخلاقي اثر مثبت دارد. انرژي مازاد و اضافه كودكان خودبخود به بازي گرايش پيدا مي‌كند و منجر به آرامش آنها مي‌شود. در طي بازي كودك خودش را در رابطه با محيط و پديده‌هاي محيطي بازسازي مي‌كند. بازسازي يعني اينكه كودك آن چيزهايي كه تجربه كرده دوباره سازي مي‌كند و از آن لذت مي‌برد.



وي يادآور شد: سن خاصي براي شروع بازي‌ها وجود ندارد، اولين بازي‌هاي كودكان بازي‌هاي آزاد و اختياري است، كه در بازي‌هاي انفرادي كودكان به كشف محيط و عوامل آن مي‌پردازد.



وي تاكيد كرد: در بازي‌هاي دسته جمعي و گروهي كودكان روش برقراري رابطه با غريزه‌ها، گشودن راه براي دوستي بين همسالان، متحد شدن با همبازي‌ها براي رسيدن به يك هدف واحد را ياد مي‌گيرند، كودك خودش را عضوي از يك جمع احساس مي‌كند و به ارزيابي منصفانه رفتار و كردار خود و همبازي‌ها مي‌نشيند، او ياد مي‌گيرد، كه چگونه احساسات ديگران را درك كند؛ سرمشقي براي تقليد پيدا مي‌كند و ياد مي‌گيرد كه هنگام شكست بردبار و هنگام پيروزي خشنود و فروتن باشد.



دكتر رادفرد با اشاره به يادگيري برخي مفاهيم در حين بازي گفت: كودك در حين بازي زمان، فضا، سيكل را مي‌آموزد؛ و اسباب‌بازي‌ها بايد چوبي يا پلاستيكي باشد و از نوع برقي، اتوماتيك، مكانيكي و الكترونيكي استفاده نشود تا كودك بتواند قدرت خلاقه‌ي خود را بكار گيرد؛ بازي‌ها مي‌تواند از انواع مختلف مجسمه‌ي حيوانات، مدل‌هاي اتومبيل، قطار، مداد رنگي، خميربازي، پازل، لوازم منزل و لوازم پزشكي باشد.



دكتر رادفرد در خاتمه خاطرنشان كرد: والدين و مربيان مي‌توانند بدون خريد اسباب‌بازي كودكان را تشويق به بازي كنند، در اين دسته از بازي‌ها، اعتماد به نفس كودكان افزايش مي‌يابد، لذت مي‌برند و قدرت خلاقه‌ي آنها نيز تحريك مي‌شود، بايد به خاطر داشته باشيم بجاي آنكه جلوي كودكان را براي بازي بگيريم، اجازه دهيم كودكان بازي كنند، چرا كه پنج بعد رشد كودكان در بازي پرورش مي‌يابد.