"آكادمي آمريكايي طب اطفال" اعلام مي‌كند آنچه كودكان براي رشد سالم واقعا به آن نياز دارند، بازي بهتر و بيشتر به سبك قديم است.

به گزارش پايگاه اينترنتي آسوشيتدپرس، بسياري از والدين در تلاش براي كمك به برتري كودكان خود برنامه زماني آنها را با فيلم‌هاي ويديويي تقويت هوش، فعاليت‌هاي فكري و كلاس‌هاي بسيار پر مي‌كنند. اين تلاش‌ها اغلب در دوران كودكي آغاز مي‌شوند.

در گزارش جديد اين آكادمي آمده است، بازي‌هاي خودانگيخته آزاد مانند دويدن به دنبال پروانه، بازي با "اسباب بازي‌هاي حقيقي" مانند قالب و عروسك و يا حتي ورجه و ورجه معمولي همراه با پدر و مادر اغلب در اين روزها قرباني تلاشهاي بزرگترها براي تقويت توانايي‌هاي فرزندانشان مي‌شود.

مطالعات بي‌شماري نشان داده‌اند كه بازي‌هايي سازمان نيافته و معمولي كودكانه فوايد زيادي دارند.

اين بازي‌ها مي‌توانند به خلاقيت كودكان، كشف علايق آنها، رشد مهارت‌هاي براي حل مشكلات، ارتباط با ديگران و سازگاري آنان با محيط مدرسه كمك كند.

اين گزارش كه دو كميته دانشگاهي آن را براي ارائه در نشست سالانه اين گروه در "آتلانتا" فراهم كردند، افزود: "مهمترين نكته آنست كه بازي، خوشي ساده‌اي است كه يك بخش بيادماندني از دوران كودكي را تشكيل مي‌دهد." در اين گزارش آمده است: نبود بازي‌هاي خودانگيخته مي‌تواند باعث ايجاد تنش براي كودكان و والدين شود.

فقدان بازي‌هاي خود انگيخته مي‌تواند به افزايش چاقي در ميان كودكان منجر شود زيرا كودكان كوچكتر همواره براي تماشاي بازي‌هاي ويديويي براي تقويت هوش در مقابل تلويزيون بدون تحرك نشسته‌اند و كودكان بزرگتر زنگ تفريح خود را در مدرسه از دست مي‌دهند.

اين موضوع حتي مي‌تواند در بروز افسردگي در بسياري از كودكان نقش داشته باشد.

در اين گزارش آمده است فشارهاي اجتماعي و تبليغات براي پرورش "ابر كودكان"، عامل مهمي در نبود زمان بازي براي بسياري از كودكان محسوب مي‌شود.

زندگي در مناطق كم درآمد و خشونت زده كه مكان‌هاي امني براي بازي هستند نيز در اين مساله نقش دارند.

بر اساس اين گزارش، لوازم تقويت فكر و فعاليت‌هاي سازمان‌دهي شده مي‌توانند مفيد باشند اما نبايد به عنوان يك شرط لازم براي پرورش كودكان موفق تلقي شوند.

دكتر "كنث گينسبورگ" نويسنده ارشد اين مطالعه و متخصص اطفال در بيمارستان كودكان "فيلادلفيا" گفت: "در محيط حاضر كه بسياري از "والدين" براي "ابر والدين" شدن تحت فشار قرار دارند، معتقدم اين تحقيق مي‌تواند پيام مهمي براي آنان باشد.

دكتر "تي. بري برازلتون" متخصص اطفال و نويسنده اين گزارش مي‌گويد "كودكاني كه برنامه زماني آنها با فعاليت‌هاي سازمان دهي شده بيش از حد پر شده است فرصتي را كه بايد فكر كنند، به خيال پردازي بپردازند و جهان خود را به همان گونه‌اي كه مي‌خواهند بسازند، از دست مي‌دهند براي من اينها يكي از ارزشمندترين و مهمترين دوران كودكي است