پيشنهاد رئيس بنياد خيريه كودكان اوتيسم به آموزش و پرورش

یک کلاس در هر منطقه را به کودکان اوتیسمی اختصاص دهید

همشهری آنلاین:
ریئس بنیاد خیریه کودکان اوتیسم با اعلام مکاتبات این بنیاد با کمیسیون اجتماعی مجلس و سازمان بهزیستی برای ایجاد مدارس خاص کودکان اوتیسمی گفت تا زمان شکل‌گیری این مدارس بهتر است آموزش و پرورش در هر منطقه یک کلاس را به آموزش کودکان اوتیسمی اختصاص دهد.

مهندس ناصر زجاجی، رئیس بنیاد خیریه کودکان اوتیسمی ضمن اعلام این خبر به همشهری آنلاین گفت: برابر برآورد‌هایی که مرکز ما از تعداد کودکان اوتیسمی در فقط تهران دارد،از هر 150 کودک تهرانی یک فرد به در طیف اوتیسمی‌ها قرار دارد که رقم قابل توجهی است و بنا بر این می توان پیش بینی کرد که حداقل در هر منطقه آموزش و پرورش تهران و حتی شهرستان‌ها 20 تا 25 نفر کودکان اوتیسمی که نیاز به آموزش دارند وجود دارد و لذا آ‌موزش و پرورش می‌تواند با اختصاص یک کلاس درس در مدارس هر منطقه باری را از روی دوش خانواده‌های دارای کودکان اوتیسمی بردارد.

به گفته رئیس بنیاد خیریه کودکان اوتیسم، با توجه به گستردگی شهر تهران اگر حتی یک مدرسه با قابلیت‌های بالا به کودکان اوتیسمی اختصاص یابد،پاسخگوی آنها نخواهد بود،چرا که امکان تردد از شرق به غرب یا جنوب به شمال و حتی مرکز برای خانواده‌ها سخت و گاه غیر ممکن است و تنها راه حل این است که آموزش و پرورش در شروع کار یک مدرسه معین را در مناطق 22 گانه تهران تعیین کرده و به هر منطقه یک کلاس ویژه این کار اختصاص دهد.

زجاجی با اشاره به آموزش‌پذیر بودن کودکان اوتیسمی گفت: برابر تجربه‌های جهانی و نیز تجاربی که ما در بنیاد خیریه کودکان اوتیسم داشتیم و ماهانه بیش از 1300 نوبت کودکان و خانواده‌های آنها را معاینه کرده و یا خدماتی چون کاردرمانی،گفتاردرمانی، و مشاوره و ... در اختیارشان قرار می‌دهیم،تعداد کودکان مبتلا به طیف اوتیسم زیاد است و بخش عمده این افراد می‌توانند با آموزش‌های خاصی که برای این طیف وجود دارد، به سمت بهبود نسبی سوق داده شوند که این امر برای پدران و مادران و خانواده‌های دارای کودکان طیف اوتیسم بسیار گره‌گشا خواهد بود.

زجاجی درباره پی‌گیری‌های بنیاد خیریه کودکان اوتیسم در این زمینه گفت: اوایل پاییز امسال ما ضمن مکاتبه و ملاقات با کمیسیون اجتماعی مجلس این مشکل را با آنها مطرح کردیم که بسیار خوب استقبال کردند و در کنار آن با نامه‌نگاری و مکاتباتی که با رئیس سازمان بهزیستی کشور و معاونانش داشتیم،‌آنها نیز در این زمینه همکاری‌های مشفقانه‌ای داشتند، اما مشکل اینجاست که برای رفع این مشکل تنها کمک بهزیستی گره‌گشا نخواهد بود و آموزش و پرورش هم باید وارد میدان شود و در این زمینه همکاری کند تا بتوان نگرانی‌های خانواده‌های دارای کودکان اوتیسم را بر طرف ساخت.

پیش از این ثبت‌نامه کودکان اوتیسمی در آموزش و پرورش با دشواری‌هایی روبرو بود که با پی‌گیری‌های رئیس بنیاد خیریه کودکان اوتیسم ، کمیسیون اجتماعی مجلس در نامه‌ای به سازمان بهزیستی کشور ،خواستار توضیحات این نهاد درباره ممانعت از ثبت‌نام کودکان اوتیسمی در مدارس آموزش و پرورش شد.

more

مجلس ممانعت از ثبت نام کودکان اوتیسمی را پیگیری می‌کند

ناصر زجاجی رئیس بنیاد خیریه کودکان اوتیسم در یازدهم مهرماه سال جاری در نامه‌ای به کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به نبود مدارس تخصصی و ضرورت توجه آموزش و پرورش و بهزیستی نسبت به ایجاد و گسترش مدارس ویژه و اختصاصی برای کودکان طیف اوتیسم، از آنها خواست نسبت به این مسئله حساسیت نشان داده و ترتیبی اتخاذ کنند تا برخی از کودکان طیف اوتیسم بتوانند در مدارس |آموزش و پرورش ادامه تحصیل دهند.

برابر این گزارش پیش از این جمعی از نمایندگان در تذکر جمعی به سازمان بهزیستی خواستار توجه این نهاد به مسئله آموزش کودکان طیف اوتیسم شده بودند و در پی آن دکتر عبدالرضا عزیزی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در نامه‌ای به رئیس سازمان بهزیستی کشور بر این نکته تاکید کرد و خواستار مساعدت سازمان بهزیستی کشور در این زمینه شد.