ترجمه: سميه مقصودعلي - آنها هم شبانه‌روزشان 24 ساعت است ولي عادت‌هايي دارند که اوقات مرده‌شان را هم احيا مي‌کند
7 عادت آدم‌هاي موفق

آدم‌هاي موفق هم مثل ساير مردم در طول روز 24 ساعت وقت دارند. اين يعني دليل ناموفق بودن، کمي وقت نيست! موفق‌ها مي‌دانند از 1440 دقيقه عمرشان در يک روز چه‌طور بايد استفاده کنند. اما مشکل ناموفق‌ها کار داشتن و وقت نداشتن نيست بلکه تنبلي است! براي موفق شدن بايد ياد بگيريم چه‌طور برنامه‌ريزي کنيم تا بتوانيم ساعاتي از روز را به تغذيه، ورزش و سلامت بدن‌مان اختصاص دهيم. در اينجا قصد داريم 7 تکنيک را به شما آموزش دهيم تا با اجرا و به کارگيري آنها وقت بيشتري در طول روز پيدا کرده و کمي به خودتان برسيد اما قبل از آنکه فهرست را با هم مرور کنيم، يادآوري مي‌کنم که شما به بيش از 4 ساعت ورزش در هفته نياز نداريد. کافي است تنها 3/2 درصد از زمان‌تان را هر هفته به ورزش اختصاص دهيد...

کمتر تلويزيون تماشا کنيد

مي‌دانستيد تلويزيون مي‌تواند شما را هيپنوتيزم کند؟ وقتي روي کاناپه جلوي تلويزيون مي‌نشينيد، به چه چيزي نگاه مي‌کنيد؟ به چه فکر مي‌‌کنيد؟ جواب سوال اين است که به صفحه تلويزيون و برنامه‌اي که پخش مي‌شود نگاه مي‌کنيد و نمي‌توانيد به موضوعي غير از موضوع آن برنامه فکر کنيد! اگر تماشاي تلويزيون را قطع کنيد يا کاهش دهيد، وقت زيادي پيدا مي‌کنيد که مي‌توانيد آن را به ديگر خوشگذراني‌هاي مفيد اختصاص دهيد. هر بار که تلويزيون را روشن مي‌کنيد، اين سوال را از خودتان بپرسيد: آيا مي‌توانيد اين وقت را به کار مفيد ديگري اختصاص دهيد؟ در اکثر موارد جواب آري است!


آينده‌نگر باشيد

يکي از مسايلي که مي‌تواند در مديريت زمان به شما کمک کند، برنامه‌ريزي کارها يک روز جلوتر است. کافي است شما هر شب قبل از خوابيدن در يک برگه کارهايي که بايد فردا انجام دهيد را يادداشت کنيد و آنها را برحسب اولويت طبقه‌بندي کنيد. مي‌توانيد اين ليست را در طول روز همراه خود داشته باشيد. اگر هيچ ايده‌اي در مورد کارهايي که فردا مي‌خواهيد انجام دهيد نداريد، مطمئنا وقت زيادي از دست خواهيد داد. وقتي نمي‌دانيد چه کاري داريد يا کِي مي‌خواهيد آن را انجام دهيد، مشکلات بيهوده بسياري جلوي پايتان سبز مي‌شوند و همه چيز به کندي پيش خواهد رفت. مطمئنا برنامه‌ريزي در مورد تمام کارهاي روزانه امکان‌پذير نيست اما به هر حال يک برنامه‌ريزي مقدماتي که تنها چند دقيقه زمان مي‌برد مي‌تواند از هدر رفتن حداقل يک ساعت از وقت شما در روز جلوگيري کند!


مرتب ورزش کنيد

تحقيقات نشان داده کساني که به طور مرتب ورزش مي‌کنند، انرژي بيشتري دارند! فرمول ساده‌اي در اين ميان حکم‌فرماست. انرژي بيشتر يعني به دست آوردن سريع‌تر بيشتر آن چيزهايي که مي‌خواهيد.


رژيم غذايي‌تان را اصلاح کنيد

شايد فراموش کرده‌ايد که وقتي يک غذاي سالم حاوي پروتئين، مواد معدني و ويتامين با چربي و نمک کم مي‌خوريد، بدن هر چه مي‌خواهد جذب مي‌کند و سالم و قوي مي‌شود، در نتيجه شما انرژي کافي براي انجام کارها در طول روز را داريد اما وقتي به بدن مواد مورد نيازش نرسد، شما دچار خستگي زودهنگام مي‌شويد. اکثر آدم‌هاي موفق زماني را در طول روز به پختن و خوردن 5 تا 6 وعده غذايي سالم و غني از مواد مورد نياز بدن اختصاص مي‌دهند و دور رستوران‌ها را که غذاهاي پرکالري و فقير از موادمعدني، ويتامين و... ارايه مي‌دهند، خط کشيده‌اند.


وقت کمتري را به تلفن و چت اختصاص بدهيد

مکالمه‌هاي تلفني شخصي بدترين نوع مکالمات هستند و دليل اصلي کمبود وقت در روز به شمار مي‌روند. اگر شما دوست داريد که مقداري از زمان‌تان را صرف صحبت با دوستان‌تان پاي تلفن کنيد اين زمان را به اوقاتي موکول کنيد که کارهاي مهم روزانه‌تان به اتمام رسيده است، در ضمن بهتر است براي تلفن محدوديت زماني تعيين کنيد، به‌طوري که تنها 5 دقيقه مهلت حرف زدن داشته باشيد و پس از اتمام آن تلفن قطع شود. اگر جزو آن دسته از افرادي هستيد که فکر مي‌کنيد بايد حتما هر روز به خانواده يا دوستان‌شان تلفن بزنند و احوال‌شان را جويا شوند، توصيه مي‌کنيم اين عادت را يک روز در ميان کنند يا تا حد ممکن دقايق مکالمه‌شان را کاهش دهند!


سريع‌تر باشيد

برخي از افراد کارها را آرام و کند انجام مي‌دهند، در حالي که اگر تنها کمي حس کنند کاري که انجام مي‌دهند اورژانسي است و سرعت خود را بالا ببرند، حداقل يک ساعت در روز وقت اضافه خواهند آورد.


مريض نشويد

يک قانون کلي وجود دارد: اگر زماني را براي خوب بودن اختصاص ندهيد، بيمار خواهيد شد! ورزش کنيد، غذاي سالم بخوريد و به سلامت خود اهميت دهيد! اگر از گوشه کنار وقت‌هايي که به خود اختصاص مي‌دهيد بزنيد تا بيشتر کار کنيد، به جاي آنکه پيشرفت کنيد، در طول زمان به تدريج پسرفت خواهيد کرد. اگر مراقب خود نباشيد، ممکن است مريض شده و روي تخت بيمارستان بيفتيد. پس مراقب خود باشيد!

منبع: Succes magazine
هفته نامه سلامت