مجله (‪ (Clinical Nutrition‬:زنانيكه مي‌خواهند استحكام استخوان‌هاي خود را حفظ كنند بايد مصرف كوكاكولا را كنار بگذارند .

طبق يك مطالعه جديد، زنانيكه مي‌خواهند استحكام استخوان‌هاي خود را حفظ كنند بايد مصرف كوكاكولا را كنار بگذارند و يا آن را به حداقل برسانند.

دكتر “كاترين ال. توكر” از دانشگاه “تافتس” در بوستون و همكارانش دريافتند كه تراكم مواد معدني استخواني (‪ (BMD‬در مفصل ران زنانيكه هر روز كوكاكولا مصرف مي‌كنند كمتر از زناني است كه در ماه كمتر از يك وعده از اين نوشابه مي‌نوشند.

نويسندگان اين مطالعه در گزارش خود كه در مجله آمريكايي “تغذيه باليني” چاپ شده است، نوشتند: “از آنجاييكه ميزان تراكم استخوان با خطر شكستگي به شدت ارتباط دارد و از آنجا كه كوكاكولا يك نوشيدني رايج در آمريكاست، اهميت اين موضوع در بهداشت عمومي قابل توجه است.”
محققان متذكر شدند، چند مطالعه بر روي دختران نوجوان نشان داده‌اند كه نوشيدن زياد نوشابه‌هاي غيرالكلي با شكستگي و كمتر بودن تراكم استخوان ارتباط داشته است اما مشخص نيست كه اين موضوع به دليل كمتر نوشيدن شير است يا به علت اثرات مضر خود سودا است.

محققان براي بررسي اين مساله در بزرگسالان، ‪ BMD‬را در ستون فقرات و سه نقطه از مفصل ران يك هزار و ‪ ۴۱۳‬زن و يك هزار و ‪ ۱۲۵‬مرد اندازه‌گيري كردند.

درحاليكه در كل هيچ ارتباطي ميان نوشيدن نوشابه‌هاي غيرالكي و ‪BMD‬ پيدا نشد اما محققان دريافتند كه تراكم استخوان‌ها در مفصل ران زنانيكه به ميزان زيادي كوكاكولا مي‌نوشيدند، بطور چشمگيري كمتر بود.

آنها پي بردند كه هر چقدر جذب كوكاكولا بيشتر بود، استخوان‌ها پوكتر بودند و اين اين ارتباط در كوكاكولاهاي رژيمي، عادي و غيركافئينه نيز مشاهده شد.

اين در حالي است كه مصرف كوكاكولا هيچ تاثيري در ‪ BMD‬مردان نداشت.

محققان در اين مطالعه پي‌بردند، زنانيكه كوكاكولاي بيشتري مي‌نوشيدند شير كمتري مصرف نمي‌كردند اما كلسيم كمتري مصرف مي‌كردند و جذب فروسولفات مرتبط با كلسيم در آنها پايين‌تر بود.

محققان متذكر شدند، كوكاكولا حاوي اسيد فسفريك است كه به جذب كلسيم آسيب مي‌رساند و دفع مواد معدني را افزايش مي‌دهد.

آنها افزودند، كافئين با پوكي استخوان نيز ارتباط داشته است.

اين مطالعه در شماره اكتبر ‪ ،۲۰۰۶‬مجله آمريكايي “تغذيه باليني” (‪ (Clinical Nutrition‬چاپ شده است.