يك روانپزشك با بيان اين كه كم كردن خواب براي درس خواندن روش درستي نيست، گفت: خواب بايستي در حد نياز باشد چون وقتي مغز تلاش بيشتري دارد بالطبع نيازمند خواب بيشتر است بنابراين بهترست كه از ساعت خواب در موقع درس خواندن كم نكنيم.

دكتر شگرف نخعي در گفت‌وگو با خبرنگار «بهداشت و درمان» خبرگزاري دانشجويان ايران، در خصوص اضطراب گفت: اضطراب يك احساس ذهني دلواپسي است كه ممكن است علائم مختلفي داشته و افراد از روي اين علائم اضطراب را شناسايي كنند.

وي ادامه داد: يكي از علائم اضطراب علامت جسماني است؛ مثلا وقتي فرد ترس و وحشت مي‌كند دچار علائمي همچون تپش قلب، گرفتگي تنفس، تعريق، لرزش، رنگ پريدگي و ... مي‌شود ولي اين بدان معنا نيست كه همه افراد اين علائم را تجربه مي‌كنند.

اين روانپزشك افزود: يكي ديگر از علائم اضطراب بي قراري است كه فرد دائم در حال حركت و جنب و جوش است ولي عكس اين مورد نيز اتفاق مي‌افتد و در اين حالت احساس مي‌شود فرد بي خيال بوده و هيچگونه دلواپسي ندارد.

وي خاطرنشان كرد: گاهي اوقات اضطراب به صورت پرخوابي بروز مي‌كند و خواب را به عنوان يك مكانيسم براي فرار از نگراني است ولي بايستي توجه داشت كه افراد بايستي كمي اضطراب داشته باشند تا بتوانند فعاليت روزمره خود را انجام دهند.

دكتر نخعي تصريح كرد: اضطراب بر روي توانايي‌هاي ذهني فرد تاثير منفي گذاشته و تمركز، قدرت يادگيري و قدرت حافظه را كم مي‌كند. مثلا دانش‌آموز علي‌رغم درس خواندن درس را ياد نمي‌گيرد.

وي به مواردي كه باعث تشديد اضطراب مي‌شود اشاره كرد و گفت: يكي از مواردي كه باعث افزايش اضطراب در افراد مي‌شود جنبه شناختي و فكري است كه باعث مي‌شود در موقع كنكور نگرش فرد و خانواده نسبت به كنكور تغيير كرده و متاسفانه تصور كنند كه اگر در كنكور قبول شوند به همه چيز دست يافته‌اند و بر عكس كه اين يك خطاي شناختي رايج در كشور ماست.

وي ادامه داد: بايستي يك تفكر جانشين در داوطلبان كنكوري باشد و آن اين كه امتحان احتمال شكست و پيروزي دارد و تصور كند چنانچه قبول نشد راه حل‌هاي جايگزين ديگري داشته باشد و فكر نكند چنانچه قبول نشد همه چيز را از دست داده است.

اين روانپزشك افزود: چنانچه در خانواده پدر و مادر اضطراب داشته باشند حتما آن را به فرزندان خود منتقل مي‌كنند بنابراين مهم است كه پدر و مادر واقعا آرام باشند و اضطراب خود را كنترل كنند.

دكتر نخعي خاطرنشان كرد: گاهي اوقات توقعات زياد از دانش‌آموزان، اضطراب آنها را دو چندان مي‌كند مثلا خانواده‌ها تصور مي‌كنند چون ضريب هوشي فرزندشان معمولي است حتما در يك رشته بالا و يك دانشگاه عالي قبول مي‌شوند ولي بايستي توجه داشته باشند كه اين از توانايي دانش‌آموز خارج است و نه امر باعث مي‌شود دانش آموز حتي از حد توانايي خود هم نتواند نتيجه بگيرد.

وي داوطلبان كنكور را به انجام فعاليت‌هاي ورزشي تشويق كرد و به ايسنا گفت: 10 تا 20 دقيقه ورزش در طول روز كمك مي‌كند اضطراب كمتر و آرامش بيشتر شود چون در موقع ورزش ماده‌اي در بدن ترشح مي‌شود كه باعث كم شدن اضطراب و افزايش نشاط مي‌شود.

اين روانپزشك افزود: پرهيز از مصرف مواد محرك‌زا و استفاده از غذاهاي سبك، ميوه، سبزيجات و غذاهاي تازه كمك مؤثري به كاهش اضطراب مي‌كند.

وي به ايسنا گفت: چرت كوتاه در طول روز كه معمولا 20 دقيقه تا نيم ساعت است باعث مي‌شود مغز استراحت كند ولي بايستي توجه داشت كه مدت خواب در طول روز زياد نشود چون باعث كسالت و كم شدن توانايي ذهني مي‌شود.