ايام برگزاري امتحانات و حتي مدتي قبل از آن شور و هيجان خاصي نزد نوجوانان و جوانان پيدا مي شود همين موضوع گاهي موجب تغييراتي در تغذيه ،‌خواب و بهداشت آنها ميشود . در اينجا ، چند نکته ساده و کاربردي متناسب با موضوع را ذکر مي کنيم .

* چه چيزهائي باعث تقويت يا تضعيف حافظه مي شود ؟

بي خوابي ، بدخوابي ،‌ نگراني و اضطراب ، سوء هضم ، يبوست ، پرخوري ، تداخل در غذا ( بجاي نظم در غذا ، خوردن مواد مختلف به فاصله هاي کم ) زيادخوردن ماست ترش و دوغ ، خوردن مقدار زياد پنير ،‌سيب ترش ، مقداري زيادي گشنيز هر کدام به طريقي فعاليت هاي فکري را دشوار يا حافظه و سرعت انتقال را موقتاً کند مي کند . بعکس خواب مناسب ، استراحت ،‌ اعتماد به نفس ، تغذيه مناسب و منظم ، مزاج مرتب ، مطالعه در زمان مناسب ( نه بلافاصله بعد از صرف غذا ) ، خوردن مقدار متعادلي از خرما يا کشمش ، عسل ، گردو بهمراه پنير ، آجيل به مقدار کم ، تنفس عميق در هواي سالم و ورزش صبحگاهي ، استفاده از شير يا شيرکاکائو ، استراحت نيم ساعت در نزديکي ظهر ، بيدارماندن بعد از نماز صبح تا بعد از طلوع آفتاب ، خودداري از خواب نزديک غروب آفتاب موجب نشاط و فعاليت مغز و افزايش حافظه و آمادگي براي کارهاي فکري مي شود .

خوردن صبحانه در ساعات اوليه بامداد ( صبح نسبتاً زود ) به اين مقصود کمک مي کند استفاده از مقدار کمي زنجبيل در غذاها ( بجاي ادويه ديگر يا همراه آنها ) نيز مفيد است .

درس خواندن در جاي آرام ، بدون صداهاي راديو ، تلويزيون و صداهاي متفرقه نيز در تمرکز حواس و يادگيري و بخاطرسپردن اثر جدي دارد .

* توصيه هاي عمومي

در ايام امتحان بيشتر مواظب سلامت خود باشيد تا در معرض سرماخوردگي ، گرمازدگي و مسموميت هاي غذايي و اختلالات هضم قرار نگيريد و از خوردن غذا در بيرون خانه جداً خودداري کنيد . غذاي خود را خوب بجويد و آرام ميل کنيد .

هميشه بخصوص در ايام امتحانات مزاج خود را مرتب نگاهداريد ، اگر دچار يبوست هستيد شب ها قبل از خواب حدود ۱۰ عدد انجير خيسانده ۱۰ عدد آلوي خيسانده ميل کنيد .

در طول روز ( اما نه همراه غذا ) آب کافي بياشاميد ( پيش از نيم ساعت قبل از غذا و يکي دو ساعت بعد از غذا اشکالي ندارد ) آشاميدن آب و نوشيدن ها در وسط غذا سبب اختلال هضم و ايجاد نفخ مي شود .

از خوردن قهوه و چاي خيلي پررنگ خودداري کنيد چاي کم رنگ مفيد است .

اگر احساس خستگي مي کنيد کمي استراحت کنيد انسان در موقع خستگي احتياج به استراحت دارد نه محرک لذا مصرف قهوه را به منظور بيدار ماندن توصيه نمي کنيم .

ماست و دوغ ترش خواب آور است ماست شيرين اشکالي ندارد .

نرمش و ورزش سبک را در برنامه روزهاي هفته بخصوص ايام امتحانات قرار دهيد .

اگر در صبحانه پنير مي خوريد آن را همراه گردو ميل کنيد . اما پنير در شب باعث خواب آرام مي شود .

مصرف سبزيجات تازه ( البته بعد از ضدعفوني کردن ) و ميوه جات تازه توصيه مي شود .

شب امتحان حتماً بمقدار کافي بخوابيد .

سعي کنيد شب ها زودتر بخوابيد ( حدود ۲ ساعت بعد از غروب آفتاب )

شام را زود ميل کنيد ( تقريباً همزمان با غروب ) صبحانه را صبح زود ميل کنيد .

در موقع مطالعه از خوردن تنقلات و چيزهاي ديگر خودداري کنيد .