به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از دويچه‌وله، تنها تفاوت موجود دراين است كه دانش آموزها و دانشجويان به خاطر برخورد بيشتر با امتحانات، با اين اضطراب درگير هستند و بايد بيشتر براي حل اين مشكل تلاش كنند.
درعين حال كساني هستند كه چنين ترسي را به طور كل نمي‌شناسند و آن را مساله‌اي پيش پا افتاده مي‌دانند.
يكي از علل اضطراب مي‌تواند خواسته‌هاي نابه‌جاي پدر و مادرها باشد كه ممكن است به جاي كيفيت، بيشتر كميت برايشان اهميت داشته باشد، يعني بعضي پدر و مادرها فقط مثلا نمره ‪ ۲۰‬را از بچه‌ها مي‌خواهند و در صورت پايين ترشدن هيچ تشويقي كه صورت نمي‌گيرد، بلكه در بعضي مواقع تنبيه هم مي‌شوند.

يكي از علت‌هاي ديگر، فضا و جو امتحان است، يعني معمولا فضاي سنگين محل امتحان، رقابت با همسطح ها، برخورد خشن مراقبين و بسياري عوامل ديگر دست به دست هم مي‌دهند تا اضطراب دانش‌آموز بيشتر بشود.
البته ترس هميشه باعث بروز مشكل نمي‌شود. يكي از مواردي كه وجود ترس، كمكي به پيشرفت نيز مي‌كند، مربوط به يادگيري زبان خارجي است.
محققان در رشته آموزش زبان، چند سال است كه بر روي اين پروژه كار كرده‌اند و به اين نتيجه رسيده‌اند كه در ميان انواع ترس، دو نوع ترس نيز وجود دارد كه در يادگيري زبان خارجي تاثير مستقيمي دارند.
ژوهشگران اين رشته معتقدند، اگر ميزان ترس از حد مشخصي بيشتر نشود، ارتباط مناسبي با فاكتور انگيزه ايجاد مي‌كند و به همين خاطر به روند يادگيري سرعت بيشتري مي‌بخشد.
درمقابل، ميزان ترس اگر از اين حد بيشتر شود، نه تنها باعث كاهش انگيزه مي‌شود، بلكه امكان را نيز بوجود مي‌آورد كه در مواردي شخص به كلي از هدفي كه داشته منصرف شود.
با تجديد نظر دربعضي عادت‌هاي بي‌مورد كه كم و بيش با نوع تربيت والدين نيز درارتباط است، مي‌شود ميزان اين مشكل عصبي را تا حد زيادي كاهش داد.

از عوامل موثر براي از بين رفتن اضطراب شايد خود والدين، معلمان و خود دانش‌آموز باشند، چون اگر والدين و معلمان فقط گرفتن نمره برايشان مهم نباشد، بلكه يادگيري و پيشرفت و ميزان فعاليت پويايي در طول مرحله آموزش مورد سنجش قرار بگيرد، شايد از اضطراب دانشجو خيلي كم مي‌شود.

به هرحال طبيعي است دانش آموزي هم كه به خودش مطمئمن باشد و مطالعه كرده باشد، بدون شك با اطمينان كامل به جلسه مي‌رود و هيچگونه اضطرابي هم ندارد