جستجو در سایت توسط گوگل

نمایش نتایج 1 تا 3 از 3 مجموع

موضوع: مشکلات خواب بیماران افسرده و چگونگی درمان آن

  1. #1
    kiani2005 آفلاین است تازه وارد
    تاریخ عضویت
    Aug 2005
    ارسالها
    21

    پیشفرض مشکلات خواب بیماران افسرده و چگونگی درمان آن

    سلام

    من دچار افسردگی با شدت متوسط هستم. تحت درمان و کنترل هستم ولی چیزی که منو خیلی آزار میده نداشتن خواب راحت هست.ممکنه در این مورد توضیح بدید؟ من در این مورد با پزشکم صحبت کردم ولی هنوز نتیجه نگرفتم.

  2. #2
    دکتر سید حمید سجاد آفلاین است مدیر کل سایت
    تاریخ عضویت
    May 2004
    موقعیت
    تهران
    ارسالها
    11,981
    Blog Entries
    3

    پیشفرض

    مشکلات خواب بیماران افسرده و چگونگی درمان آن

    اطمینان پیدا کنید که تختخوابتون راحته و تلویزیون و رادیو توی اتاقتون نیست.

    اختلالات خواب معمولا به این دلائل هستند:

    استرس - وجود یک بیماری و اختلال جسمی - وجود سروصدای همسایه ها - شریک جنسی که خروپف می کند - بچه داشتن - تختخواب نامناسب و ناراحت - شیفتهای کاری -اختلاف زمانی ناشی از مسافرت

    بعضی داروها ,غذاهای سنگین و طعم دار , مواد الکلی , مواد حاوی کافئین مثل چای و قهوه ,
    به خواب رفتن را با مشکل مواجه می کنند و مراحل طبیعی خواب را با مشکل مواجه می سازند. ولی به غیر از مسائلی که اشاره کردم اختلالات افسردگی هم باعث اختلال خواب می شوند.

    افسرده ها چه نوع اختلال خوابی دارند؟

    انواع اختلالات خواب در اینها دیده میشه.عمده مشکل اینها کمتر خوابیدن هست.

    1- در به خواب رفتن مشکل دارند و عمدتا هم به خاطر افکار ناراحت کننده ای هست که در سر دارن.
    2- معمولا به کرات در حین خواب بیدار میشن

    3-در اغلب مواقع صبح های زود بیدار میشن و دوباره نمی تونن بخوابن

    حتی اگر به ظاهر ساعت خواب زیادی هم داشته باشن ولی باز هم بعد از بیدارشدن احساس ناراحتی و عدم رفع خستگی می کنن.

    اغلب افسرده ها بیشتر اوقاتشون در رختخواب هست... ولی علی رغم اینهمه استراحت ولی باز هم احساس خستگی دارن.

    اختلالات خواب چقدر در افسرده ها شایع هست؟

    تا 80% و عمدتا از کمبود خواب شاکی هستند

    آیا به اندازه کافی نخوابیدن مشکل تلقی می شود؟

    همه ما میدونیم اگه شب خواب خوبی نداشته باشیم روز خوبی نخواهیم داشت.خواب مثل باطری که باید شارژ بشه باعث شارژ شدن بدن ما برای روز بعد میشه و اگر این اتفاق نیفته ما در معرض حوادث و خطراتی خواهیم بود و مشکلاتی پیدا می کنیم.

    کسانی که افسرده هستند و ساعات طولانی در رختختخواب بسر می برند بدون اینکه خواب کافی داشته باشند علاوه بر مشکلات ذکر شده مشکلات دیگری هم برایشان عارض می شود.معمولا غرق مشکلاتشان می شوند ,زمین و زمان برایشان تیره و تار شده و سیکل منفی از افکار منفی برایشان ایجاد می شود.

    اگر اختلال خواب خیلی شدید باشد خطر خودکشی وجود دارد.از طرف دیگه اگر دیده بشه بیمار خواب خوبی پیدا کرده نشانه این هست که از نظر خلقی وضع بهتری پیدا کرده است

    چه میزان خواب طبیعی هست؟

    نیاز خواب افراد مختلف متفاوت هست.بطور طبیعی افراد بین 3 تا 10 ساعت بخوابند سر حال میشوند ولی معمولا کمتر از5 یا 6 ساعت خواب غیر عادی هست و کمتر از آن مشکلاتی در کار کردن , رانندگی و مسائل دیگر ایجاد می کند.اغلب مردم نیاز به 7 یا 8 ساعت خواب دارن.هر چه سن بالاتر میره نیاز به خواب کمتر میشه.

    در افسرده ها چه مشکلاتی در خواب وجود دارد؟

    - طول میکشه به خواب برن
    - کل زمان خواب آنها از بقیه کمتر هست
    - خواب عمیق یا وجود نداره یا خیلی کمه
    - مرحله خواب REM در اونها زودتر از بقیه رخ می دهد
    - زیاد در طی خواب بیدار میشن ... اونقدر که بیمار خودش احساس می کند.صبح های زود از خواب بیدار میشن.


    افسرده ها چه کار می توانند انجام دهند تا خواب بهتری داشته باشند؟

    اینکه نمیشه خوب خوابید و هر شب هم تکرار بشه... مسئله خیلی ناراحت کننده ای هست.خوشبختانه روشهائی وجود داره که تا حدی به این مشکل فائق آئید.نمیشه اینطور برداشت کرد که این روشها معجزه می کنند ولی به هر حال به تلاش فرد هم بستگی دارد.

    - سعی کنید ساعت خاصی به رختخواب برید.ساعت خاصی هم سعی کنید بیدار بشید حتی اگر احساس رفع خستگی ندارید.در طی روز نخوابید. زود هم به رختخواب نرید.اگر زود به رختخواب می روید فقط به مشکلات فکر کنید و قصد خواب نداشته باشید.اگر در عصر احساس خستگی می کنید به رختخواب بروید تا فقط استراحت کنید.

    - در طی روز ورزش و فعالیت و تحرک داشته باشید.باعث میشه بدن شما بیشتر خسته بشه و در زمانی که قصد خوابیدن دارید زودتر و بهتر بخوابید.تحقیقات نشون داده که خود فعالیت فیزیکی به تنهائی اثر ضد افسردگی دارد.

    - تا 2 ساعت قبل از خواب ورزش نکنید...چون به خواب رفتن شما را با مشکل مواجه می کند.

    - قبل از خواب فیلم های ناراحت کنده و خشن نبینید.

    - بعد از ساعت 6 عصر از مواد حاوی کافئین مثل چای و قهوه استفاده نکنید.کافئین تحریک کننده هست وباعث اختلال خواب می شود.

    - هنگام عصر از چای های گیاهی و نوشیدنی های حاوی شیر استفاده کنید. چای های گیاهی حاوی کافئین نیستند و شیر هم ثابت شده که مثل داروهای خواب آور اثر می کنند.توجه داشته باشید که شکلات و شیر کاکائو ممکن است حاوی کافئین باشند.

    - تا دو ساعت قبل از خواب غذای سنگین نخورید.خیلی سخته که با معده سنگین بشه خوابید.



    فیزیولوژی خواب
    فیزیولوژی خواب

    چند توصيه براي دكوراسيون اتاق خواب
    چند توصيه براي دكوراسيون اتاق خواب
    چطور اتاق‌خواب دخترها را تزيين كنيم؟
    چطور اتاق‌خواب دخترها را تزيين كنيم؟
    اتاق‌ خوا‌ب‌هاي كاملا پسرانه
    اتاق‌ خوا‌ب‌هاي كاملا پسرانه
    عناصر یک اتاق خواب رمانتیک
    عناصر یک اتاق خواب رمانتیک

  3. #3
    دکتر سید حمید سجاد آفلاین است مدیر کل سایت
    تاریخ عضویت
    May 2004
    موقعیت
    تهران
    ارسالها
    11,981
    Blog Entries
    3

    پیشفرض

    - از مصرف نوشیدنی های الکی در عصر خودداری کنید. الکل ممکنه خواب آور باشه ولی ایده مناسبی برای حل این مشکل نیست چون باعث خواب آرام لذت بخش نمیشه.از طرف دیگه الکل باعث افزایش ادرار شما و بیدار شدن بیشتر شما میشه. متاسفانه عده ای از افسرده ها به همین دلیل دچار اختلالات اعتیاد به الکل شده اند.

    - اتاقتان را برای خواب مهیا کنید...تلویزیون و رادیو و وسائل رسانه ای دیگر در اتاقتان نباشد
    - دکوراسیون اتاقتان را برای همین منظور آماده کنید تا احساس راحتی و آرامش بیشتری کنید
    - از عطر های آرامش دهنده مثل عطر اسطوخودوس استفاده کنید چه در حمام و چه در اتاق و روی بالش.
    - مطالعه و شنیدن موسیقی آرام کمک به خواب بهتر شما می کند.مطالعه در رختخواب برای بعضی باعث خواب می شود برای بعضی اینطور نیست.سعی کنید مطالبی بخوانید که هیجان زیادی نداشته باشد

    اگر طی خواب بیدار شدم چه کنم؟

    - دو ساعت قبل از خواب مشکلاتی که باعث بیدار شدن شما می شود را یادداشت کنید.و همینطور یاد داشت کنید قدم بعدی برای حل این مشکل چه باید باشد.
    - اگه وسط خواب بیدار شدید و هر کاری کردید خوابتان نبرد بهتره از رختخواب خارج بشید . مطالعه کنید به موسیقی ملایمی گوش کنید حمام برید شیر بخورید.بعد به رختخواب برید و سعی کنید بخوابید.

    بعضی ها بیش ازحد ذهنشان را درگیر مشکل خواب می کنند

    - به خودتان فشار نیارید که به خواب برید
    - به خودتان بگوئید خواب خودش میاد و استراحت کردن در رختخواب به این مسئله کمک می کنه.
    - سعی کنید چشماتونو باز نگه دارید.به خودتان بگوئید خواب خودش داره میاد و من باید برای چند ثانیه دیگه مقاومت کنم.این مسئله باعث میشه راحتتر به خواب برید.
    - اگه افکار ناراحت کننده ای در ذهن شما وجود داره سعی کنید به چیز های آرامش دهنده ای فکر کنید.


    آیا داروها کمک کننده هستند؟

    بهتره تا حد ممکن به دکتر و دارو پناه نبرید و از توصیه های گفته شده پیروی کنید با اینحال گاهی لازم است از دارو استفاده کرد.

    داروهای خانواده بنزودیازپین ها( مثل دیازپام)

    این داروها باعث به خواب رفتن شما می شوند.موثر هستند و عارضه کمی دارند.ولی خوب بدی آنها این هست که بدن شما ظرف 2 تا 3 هفته به آنها عادت می کند و نتیجه آن اثر نکردن دارو هست و باعث میشه که نیاز به دوز بیشتری داشته باشید و همین چرخه منفی مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد. به علاوه آنها اعتیاد آور هستند و ممکنه زمانی برسه که اگر آنها را قطع کنید دچار مشکلاتی بشوید که یکی از آنها به خواب نرفتن است.معمولا اینها برای دوره های کوتاه استفاده می شوند مثل اختلال خواب به دلیل اختلاف ساعت بین کشور ها.برای کسانی که بطور طولانی دچار اختلال خواب هستند و بخوان هر روز از این داروها استفاده کنند اصلا مناسب نیستند.

    در بیماری که افسردگی دارد معمولا زمان زیادی (شاید دوماه) نیاز باشد تا داروها اثر کنند می توان در طی این زمان از این داروها برای حل مشکل خواب استفاده کرد.

    داروهای جدیدی از این خانواده وارد بازار داروئی شده بنام zolpidem و zopiclone که وابستگی کمتری ایجاد می کنند ولی شروع اثر داروئی کمی بیشتر است.

    داروهای ضد افسردگی

    بعضی از داروهای ضد افسردگی خاصیت خواب آوری هم دارند مثل آمی تریپتیلین و dosulepin .
    استفاده اینها برای بیماران افسرده ای که مشکل خواب داشتند مفید بوده از هر دو جهت.ولی خوب
    مشکل این هست که خواب نرمالی ندارند و نمی تونند باعث خواب عمیق در بیمار بشوندو وقتی این اتفاق نیفته باز هم بیمار وقتی صبح از خواب بیدار میشه احساس خستگی داره.

    بیشترداروهای جدید ضد افسردگی خاصیت خواب آوری ندارند.. ولی خوب به هر حال چون می تونند مشکل افسردگی را حل کنند این قابلیت را نهایتا دارند که خواب بیمار را هم بهتر کنند.از طرف دیگه برطرف شدن مشکل خواب اولین علامتی هست که به داروهای ضد افسردگی جواب می دهد.

    بعضی از داروهای جدید ضد افسردگی خاصیت خواب آوری دارند.مثل mirtazapine و trazodone. میرتازاپین یک داروی ضد افسردگی موثری هست و خیلی بهتر از داروی آمیتریپتیلین مشکل خواب را برطرف می کند.ترازودون هم یک داروی ضد افسردگی هست ولی خیلی از روانپزشکان اعتقاد چندانی به این دارو ندارند و اونو بخوبی بقیه داروها به اصطلاح احترام براش قائل نیستند.ولی خوب عوارض کمی داره و مخصوصا می تونه خواب را بهتر کند.
    وخوبیش این هست که مثلا مثل داروهای خانواده دیازپام ایجاد وابستگی نمی کنه.معمولا از دوز کم ترازودون برای حل مشکلات خواب به جای خانواده دیازپام ها استفاده می شود.

    داروهای دیگر

    ممکنه از داروهای دیگر به همراه داروهای ضد افسردگی برای حل مشکل خواب استفاده شود.
    داروهای ضد جنون یکی از آنها هستند.استفاده از این داروها لزوما به این معنی نیست که پزشکتان فکر می کند شما دچار اسکیزوفرنی یا جنون شده اید.این داروها خاصیت ضد اضطراب ,رفع کنندگی حالت هیجانی و تحریک پذیری ,برطرف کننده مشکلات خواب را هم دارند. و تحت شرایط خاصی می توانند نقش ضد افسردگی هم داشته باشند وقتی که نتوان از داروهای معمول ضد افسردگی استفاده کرد.این داروها شامل تیوریدازین ,سولپراید ,اولانزپین هستند.

    اخیرا چون گزارشاتی از عارضه قلبی تیوریدازین منتشر شده از این دارو کمتر برای رفع مشکل خواب استفاده می شود.اگر به هر دلیل شما در حال استفاده از تیوریدارین هستید نباید دارو را قطع کنید و ارجح این هست که با پزشکتان مشورت کنید تا داروهای جایگزین مناسبی به شما پیشنهاد دهد.

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

علاقه مندي ها (Bookmarks)

علاقه مندي ها (Bookmarks)

قوانین ارسال

  • نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
  • نمی توانید به موضوعات پاسخ دهید
  • نمی توانید فایل پیوست ضمیمه کنید
  • نمی توانید نوشته خود را ویرایش کنید
  •  
تبلیغات متنی
گیفت کارت
تبلیغات در ایران سلامت