افسردگي‌ عبارت‌ است‌ از احساس‌ غم‌، دلسردي‌، يا نااميدي‌ به‌مدت‌ حداقل‌ 2 هفته‌ در اغلب‌ روزها و اغلب‌ ساعات‌ روز.

افسردگي هنگامي رخ مي‌دهد كه همه نشانه‌ها با هم ظاهر شده و باعث ايجاد اختلال در فعاليت‌هاي روزانه افراد مي‌شود. سالانه بيش از ميليون‌‌ها نفر در سراسر جهان دچار افسردگي مي‌شوند. معلولان بخشي از اين افراد هستند.

بايد توجه داشت همه معلولان افسرده نمي‌شوند و افرادي كه افسرده مي‌شوند ممكن است بر اثر معلوليت افسرده نشده باشند. به هر حال معلولان با چالش و استرس‌هاي منحصر به فردي روبه‌رو مي‌شوند كه آنها را در خطر افسردگي قرار مي‌دهد. مطالعات نشان مي‌دهد كه علائم افسردگي ممكن است ۲ تا ۱۰ بار بيشتر در معلولان و افراد داراي بيماري‌هاي مزمن وجود داشته باشد. اما خبر مسرت‌بخش اين است كه درمان‌هاي مؤثري براي افسردگي وجود دارد.

علائم افسردگي

احساس ناراحتي‌، اضطراب، نااميدي، پوچي و فقدان علاقه در فعاليت‌هايي‌ كه قبلا لذت‌بخش و مورد توجه بوده‌اند، مشكلات مربوط به خواب، احساس بيقراري، افزايش زودرنجي و نااميدي، ‌مشكلات مربوط به حافظه، تمركز و تصميم‌گيري، احساس گناه مفرط، بي‌ارزش بودن و درماندگي، كم شدن علاقه به تعامل با ديگران، گريه كردن بيش از حد معمول‌ و افكار مربوط به‌خودكشي‌ يا اقدام به آنها.

درمان افسردگي

راه‌هاي درمان مفيد و مناسب بسياري وجود دارد. اكثر افراد افسرده مي‌‌توانند با درمان مناسب طي چند هفته به‌خوبي بهبود يابند. مشاوره يا تجويز دارو يا تركيبي‌ از هر دو درمان، راهي رايج، معمول و در عين حال مؤثري است.

در صورتي‌ كه فكر مي‌كنيد شما يا اطرافيانتان ممكن است دچار افسردگي شده باشيد، حتما از نيروهاي مؤثر و متخصص همانند مشاوران كمك بگيريد.

هر فردي در زندگي خود دوراني دارد كه ترجيح مي‌‌دهد خانه نشين باشد تا اينكه با جهان بيرون‌ روبه‌رو شود. يافتن برخي‌ تدابير مي‌‌تواند مؤثر باشد. كارهاي تاييد شده و درستي‌ وجود دارد كه مي‌‌توانيد براي رهايي از احساس تنهايي‌، دلسردي و افسردگي انجام دهيد.
نكات زير، مواردي است كه نه تنها به شما در روزهاي ابري كمك مي‌كند تا احساس خوبي‌ داشته باشيد بلكه از خطر افزايش افسردگي جلوگيري مي‌كند.

با دوستان نزديك و اعضاي خانواده خود در مورد احساسات‌تان صحبت كنيد: احساس غمگيني يا نااميدي چيزي نيست كه از آن خجالت بكشيد و در مواردي آگاهي‌ افراد از احساس ناخشنودي مي‌‌تواند به بهبودي شما كمك كند. اگر نمي‌توانيد براي ديدار دوستان و آشنايان خود از خانه خارج شويد نامه‌اي بنويسيد يا با تلفن با آنها صحبت كنيد.

با معلولان تماس داشته باشيد: افراد غيرمعلول به‌رغم تلاش خود هميشه قادر به درك معضلات و نحوه زندگي‌ معلولان نيستند. اگر احساس تنهايي‌ مي‌كنيد يا احساس مي‌كنيد به شما توجه نمي‌شود صحبت‌كردن با افرادي كه معلوليت مشابهي دارند مي‌تواند مؤثر واقع شود و همه چيز را تغيير دهد.

پرستار و پزشك خانوادگي مي‌تواند اطلاعاتي درباره گروه‌هاي حمايتي محلي يا اسامي ديگر افرادي كه داراي تجارب مشابهي هستند ارائه دهد. استفاده از اينترنت و سايت‌هاي مربوط به معلولان گزينه‌هاي ديگري هستند كه مي‌توانند براي اين منظور مورد استفاده قرار گيرند چرا كه معمولا حاوي مطالبي الهام‌بخش و مفيد هستند.

حامي خود و ديگران شويد: در صورتي‌ كه فكر مي‌كنيد عوامل محيطي‌ و اجتماعي در احساس دلسردي، غمگيني، عصبانيت يا ايجاد احساس ناخشنودي شما تاثير دارند براي انجام تغييرات مثبت و ايجاد علائم بهبودي، بايستي آنها را شناسايي كنيد. در فعاليت‌هاي انجمن‌هاي مربوط به معلولان شركت كنيد. با مديران فروشگاه‌ها كه فاصله كافي براي عبور ويلچر در بين قفسه‌ها در نظر نمي‌گيرند، صحبت كنيد. با نمايندگان مجلس و شوراها در خصوص مشكلات خدماتي و درماني و بيمه كه اغلب افراد معلول با آن روبه‌رو مي‌شوند، مكاتبه كنيد.

داوطلب شويد: داوطلب شدن مي‌‌تواند راهي‌ مفيد و فوق‌العاده براي گذراندن وقت‌تان باشد و مي‌تواند شما را به خارج از خانه ببرد و موقعيت تعامل و ارتباط با ديگران را فراهم كند. درصورتي‌ كه نمي‌‌توانيد از خانه خارج شويد از تماس‌هاي تلفني استفاده كنيد، نامه‌اي بنويسيد يا فعاليت داوطلبانه ديگري در منزل انجام دهيد.

ورزش كنيد: فعاليت‌هاي جسماني مي‌‌تواند يكي‌ از مؤثر‌ترين راه‌ها براي مبارزه با افسردگي باشد. حتي درصورتي‌ كه داراي محدوديت قابل توجه فيزيكي‌ هستيد، افزايش فعاليت‌هاي بدني، حتي به ميزان كم، به بهبودي روحيه شما كمك خواهد كرد.

مديريت استرس: اگرچه استرس هميشه باعث افسردگي نمي‌شود ولي مي‌تواند نشانه‌هاي افسردگي را شديدتر كند. يافتن روش‌هاي مديريت استرس مي‌‌تواند پاسخگو باشد.

استراحت كردن، عبادت كردن، نماز خواندن، تماشاي فيلم‌هاي كمدي، انجام كارهاي دستي‌، مطالعه مجله يا هر فعاليت ديگري كه باعث شود احساس كنيد كمتر استرس داريد، مي‌تواند آسيب پذيري شما را از افسردگي كمتر كند.