جستجو در سایت توسط گوگل

نمایش نتایج 1 تا 2 از 2 مجموع

موضوع: تشخیص دادن اضطراب اجتماعی

  1. #1
    tsn
    tsn آفلاین است تازه وارد
    تاریخ عضویت
    Sep 2009
    ارسالها
    1

    پیشفرض تشخیص دادن اضطراب اجتماعی

    با سلام
    من از نوجوانی دچار اضطراب شدم و روز به روز اضطرابم شدیدتر میشد و الان که دانشجو هستم مشکلم بیشتر شده وعلاوه بر نشانه های اضطرابی مثل تعرق (حتی تو هوای سرد)لرزش و.... تمرکز حواسم هم خیلی کم شده و اصلا نمیتونم درس بخونم و خیلی زود همه چیزرو فراموش میکنم.بعلاوه تقریبا تو همه موقعیتهای اجتماعی باید نشانه های اضطراب رو تحمل کنم حتی راه رفتن تو خیابان هم برام عذاب آوره چه برسه به بقیه کارها..در ضمن مادر من هم این مشکل رو داشته البته نه به شدت من
    با توجه به این شرایط چندتا سوال از پزشکهای سایت دارم
    1.آیا با استفاده از خود هیپنوتیزم و برنامه ریزی مجدد ضمیر ناخودآگاه میشه مشکل اضطراب اجتماعی رو برطرف کرد و آیا خودهیپنوتیز موثرتره یا هیپنوتیزم توسط یک هینوتراست؟
    2.آیا درمان شناختی رفتاری رو خود فرد بدون استفاده از روانشناس میتونه انجام بده؟
    3.طبق چیزی که من فهمیدم یکی از مهمترین روشهای درمان این بیماری گروه درمانی درکنار کساییکه این مشکل رو دارند و گروه درمانی باعث میشه که افراد از لحاظ روحی و اعتماد بنفس خیلی به هم کمک کنند.آیا در ایران جایی برای درمان گروهی اضطراب اجتماعی وجود داره؟

  2. #2
    دکتر سید حمید سجاد آفلاین است مدیر کل سایت
    تاریخ عضویت
    May 2004
    موقعیت
    تهران
    ارسالها
    11,982
    Blog Entries
    3

    پیشفرض

    مطلب شما ابهاماتی داره به این ترتیب که اول باید مشخص بشه شما اضطراب اجتماعی دارید یا نه و این تعریف شامل شما می شود یا نه...چون چندان متناسب نیست... اینکه حتی در خیابان هم حالم بد می شود...! متناسب
    با اضطراب اجتماعی نیست. درمانهائی هم که سراغش رفته اید چیز غیر معمولی هست. پیشنهاد من این هست
    که اگر احساس ناراحتی می کنید که حد اقل این مطلب در نامه شما وجود دارد به روانشناس مراجعه کنید تا با مصاحبه ای که انجام می دهد تشخیص بدهد که دقیقا مشکل شما چه هست ؟ چون من با این اطلاعات مبهم
    نمی توانم اظهار نظر کنم.سوال شما مثل این هست که کسی بپرسد سر من گاهی درد می کند حالا آیا آب درمانی باعث حل مشکل سرطان مغز من می شود یا نه...
    ارزیابی سالم بودن ذهن و روان افراد(مقالات)
    ویژگیهای آدم های نرمال

    .من اطلاعات دقیقی را در باره علائم این مشکل برایتان می نویسم تا اطلاعات عمومی تان کاملتر شود و همینطور کلیاتی از درمان این مسئله

    اضطراب اجتماعی نتیجه ای است از احتمال یا وقوع نوعی ارزیابی شخصی در موقعیت های مختلف اجتماعی - فردی كه دچار اضطراب اجتماعی است هیچ گونه تمایلی به آغاز ارتباط با دیگران ندارد و با احساسی از ترس و پایداری غیرمعقول، از هر موقعیتی كه ممكن است در معرض داوری دیگران قرار گیرد، اجتناب می ورزد. برداشت یا تصور شخص از موقعیت های اجتماعی كه احتمال دارد شخصیت او مورد سنجش و ارزشیابی قرار گیرد، می تواند واقعی یا خیالی باشد.

    در واقع شخصی كه به شدت دچار اضطراب اجتماعی است، تصور می كند در هر موقعیت یا شرایط اجتماعی فرد یا افرادی به محض مواجه شدن با او رفتار و شخصیتش را مورد نقادی و ارزیابی قرار خواهند داد و یا ممكن است طوری رفتار كند كه مورد تحقیر دیگران واقع شود و در فشار و مخمصه قرار گیرد.

    هنگامی كه چنین اضطرابی بر وجود فرد مستولی شود، اعتماد به نفس كاهش می یابد، قدرت نگرش واقع بینانه و برقراری ارتباط متقابل با دیگران به حداقل می رسد و احساس تنش یا ناتوانی در تنش زدایی، افسردگی، ناآرامی و بیقراری، گریز از ارتباطات معمول اجتماعی و دل مشغولی های مفرط، شخصیت فرد را فرا می گیرد.

    همه انسان ها از كوچك تا بزرگ اساساً تشویق پذیر و تنبیه گریز هستند و دوست ندارند كه بخشی از رفتار یا جنبه های مختلف شخصیتشان توسط دیگران مورد ارزیابی و نقادی قرار گیرد، اما آن دسته از كودكان، نوجوانان و بزرگسالانی كه به طورغیرعادی دچار ترس یا اضطراب اجتماعی هستند، كمترین تمایلی برای حضور در موقعیت های اجتماعی و ارتباط با دیگران ندارند، چرا كه همه موقعیت های اجتماعی و تعامل بین فردی را صحنه های ارزیابی و انتقاد تلقی می كنند.

    برای مثال حضور در جلسات مصاحبه و گزینش تحصیلی و شغلی، دیدار با فردی مسئول یا مقتدر برای اولین بار، صحبت، سخنرانی و ارائه گزارش در حضور مخاطبان برجسته، مصاحبه در برنامه پخش مستقیم تلویزیون یا رادیو، ورود به اطاقی مملو از آدم های غریبه و موقعیت هایی از این قبیل تقریباً همه افراد را تا حدودی مضطراب می كند،اما بعضی از كودكان، جوانان و بزرگسالان غالباً در هر موقعیت اجتماعی كه ممكن است رفتار ایشان مورد ارزیابی قرار گیرد، دچار اضطراب شدید می شوند. برای این قبیل افراد، اضطراب یك وضعیت گذرا نبوده و نوعی ویژگی شخصیتی محسوب می شود.

    اضطراب اجتماعی در شرایط زیر بیشتر مشاهده می شود

    ۱- ترس از عدم تأیید یا انتقاد توسط دیگران.

    ۲- ترس از قرار گرفتن در موقعیتی كه می بایست مصمم و قاطع جواب داد یا اظهار نظر كرد.

    ۳- ترس از مقابله كردن با شرایط خاص اجتماعی، عصبانیت ها و پرخاشگری ها.

    ۴- ترس از مواجه شدن و همكلامی با جنس مخالف.

    ۵- ترس از ناتوانی در برقراری و حفظ روابط بسیار صمیمی بین فردی.

    ۶- ترس از بروز جدی تعارض و دوگانگی احساس در خانواده و طرد شدن توسط والدین.

    ۷- ترس از طرد شدن و از دست دادن روابط بین فردی


    در صـورتی اضطراب فرد جنبه هـراس اجتماعی پیدا می‌كند كه:

    ۱) باعث شود فرد از موقعیت هراس‌آور اجتناب كند.

    ۲) هرگاه نتواند از آن بگریزد آن موقعیت را با استرس و پریشانی شدید تحمل می‌كند.

    ۳) در زندگی روزمره فرد تداخل قابل ملاحظه‌ای پدید می‌آورد: كار، تحصیل، خـانــواده و زندگی اجتماعی.

    ▪ افراد مبتلا به هراس اجتماعی از داشتن افكار نامعقول رنج می‌برند این‌گونه افراد معمولا از موقعیت‌های زیر وحشت دارند:

    ۱) ترس از صحبت در جمع (متداول‌ترین).

    ۲) كانون توجه دیگران قرار گرفتن.

    ۳) خوردن و آشامیدن در مقابل دیگران.

    ۴) نوشتن و یا كار كردن در حضور دیگران.

    ۵) پرسش‌كردن در یك جمع و یا گزارش دادن.

    ۶) استفاده از توالت عمومی و وسایل نقلیه عمومی.

    ۷) مورد انتقاد و اذیت دیگران قرار گرفتن.

    ۸) ملاقات با افراد مهم مانند كارفرما، مدیر، رئیس.

    ۹) ارتـبـاط بـا دیـگران: قـرار ملاقات گذاشتن، به مهمانی رفتن، شلوغـی، آغاز گفت‌وگو، خرید رفتن.

    ۱۰) طرز تفكر افراد نسبت به وی.

    ۱۱) در حضور دیگران دچار اشتباه شود.

    ● علائم هراس اجتماعی

    هنگامی كه فرد در معرض موقعیت هراس‌آور قرار می‌گیرد، این علایم بروز می‌کند:

    ۱) چهره افروخته، لرزش بدن، خشكی دهان و گلو، تیك عصبی، افزایش ضربان قـلـــب، تعریق كف دست‌ها، احساس سرگیجه و حالت تهوع، درد شكم، سردرد، تنفس سریع و كم‌عمق.

    ۲) فرد احساس می‌كند حرفی برای گفتن ندارد.

    ۳) احساس بلاتكلیفی و عدم اعتمادبه‌نفس.

    ۴) افكار منفی، جـز بـه افـكار مـنفی و بـازخوردها و واكنش‌های منفی دیگران و خوداضطرابی نمی‌تواند تمركز كند.

    ۵) درك این موضوع كه این افكار نامعقول است.

    ۶) میل شدید به گریختن از محل.

    روش‌های درمان

    ۱) تكنیك‌های غلبه بر اضطراب، شـامـل ریـلـكس كـردن عـضـلات، تـنـفس عـمیق و آهستـه، مدیتیشن و تصویرسازی ذهنی

    ۲) آموزش مهارت‌های اجتماعی: الگوسازی رفتار‌های مناسب، پس از آن تمرین آنها در فعالیت‌های واقعی زندگی.

    ۳) در معرض عامل هراس‌آور قرار دادن: فرد را به مرور با عامل وحشت‌زا روبه‌رو كرده و ترس وی را این‌گونه كاهش می‌دهند.

    ۴) دارو: آرامبخش‌ها، داروهای ضدافسردگی و سركوب‌كننده سرتونین.

    ۵) مشاركت در فعالیت‌هایی كه اعتمادبه‌نفس و حـس امـنـیـت فـرد را افـزایش می‌دهد.

    ۶) به چالش طلبیدن افكار نامعقول و مثبت‌اندیشی.


    هراس اجتماعی و نحوه درمان آن
    http://www.iransalamat.com/index.php...bsectionId=711
    هزینه اضطراب اجتماعی زنان
    http://www.iransalamat.com/index.php...bsectionId=711
    اضطراب صحبت كردن در برابر جمع
    http://www.iransalamat.com/index.php...bsectionId=711
    اضطراب اجتماعی
    http://www.iransalamat.com/index.php...bsectionId=711

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

قوانین ارسال

  • نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
  • نمی توانید به موضوعات پاسخ دهید
  • نمی توانید فایل پیوست ضمیمه کنید
  • نمی توانید نوشته خود را ویرایش کنید
  •  
تبلیغات متنی
گیفت کارت
تبلیغات در ایران سلامت