۴ توصيه به زنان شاغل

خانم خسته و كوفته روي كاناپه مي‌نشيند و براي لحظه‌اي چشم‌هايش را مي‌بندد. آنقدر خسته است كه هميشه در اين شرايط خوابش مي‌برد اما امشب به جاي خواب باران اشك سرازير مي‌شود. كار بيرون از منزل، بچه داري، شوهرداري و كارهاي خانه امانش را بريده، زندگي شغلي و شخصي او از تعادل خارج شده و ديگر هيچ وقتي براي خودش ندارد.آيا بايد ادامه دهد يا از خير سال‌ها كار، تحصيل و تجربه بگذرد؟


به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از سلامت ، معمولا در اين شرايط استرس زيا د مي‌شود و اگر رسيدگي به والدين سالمند ومشكلات مالي هم اضافه شود زندگي شخصي خانم به شدت مختل مي‌شود. كنترل اوضاع و ايجاد تعادل تنها راه برگرداندن شادي به زندگي است كه البته كار راحتي هم نيست اما شدني است.
مشاغل شيفتي، كارهايي كه ساعت كار ثابتي ندارند(مثل گروه پزشكي ويا پليس)، مشاغل بين‌المللي كه افراد بايد دايم آن‌لاين باشند،ساعات كاري طولاني و اضافه كار اجباري و تغيير در نقش خانوادگي (مثل نگهداري از بچه‌ها در بعضي ساعات شبانه‌روز توسط پدر) همگي باعث مي‌شوند زنان براي رسيدگي به خود و ارتباط با فاميل و دوستان با كمبود وقت روبه‌رو شوند و همين كاهش ارتباطات خانوادگي و تضعيف سيستم حمايتي روحيه زنان را كسل كرده و آنها را خسته مي‌كند. خستگي جسمي‌و روحي، از دست دادن لحظات زيبا و برگشت‌ناپذير زندگي مثل تولد‌ها، شب يلدا، سالگرد ازدواج و…، كم شدن دوستان به تدريج فرد را تك‌بعدي كرده و بعد از مدتي سردي بر زندگي حاكم مي‌شود كه عواقب خوبي به همراه ندارد. براي ايجاد تعادل زودتر دست به كار شويد.
اولويت‌هاي زندگي‌تان
را مشخص کنيدمشخص كردن اولويت‌ها به‌طور واضح و روشن، اولين و ضروري‌ترين مرحله در حفظ تعادل در زندگي است. نكته مهم در اين زمينه آن است كه مشخص كنيد مي‌خواهيد اولويت‌هاي واقعي شما چه باشند نه اين كه فكر و تخيل خود را از اولويت مطرح كنيد. براي تمرين مشخص كنيد. اگر قرار باشد زندگي‌تان فقط و فقط بر روي يك چيز متمركز شود، آن چيست؟ و دومين، سومين، چهارمين و پنجمين؟ اگر صادقانه و با فكر پاسخ دهيد پنج اولويت اصلي شما مشخص مي‌شود كه ممكن است اين موارد را شامل شود: فرزندان، شوهر، شغل، ارتباطات، مسا يل مذهبي، سلامت، ورزش، هنر، سرگرمي‌و سفر. حالا ياد بگيريد در حين كار روي هر اولويت تمام تمركزتان را فقط روي همان داشته باشيد مثلا وقتي با بچه‌ها هستيد به كار فكر نكنيد و تمام فكرتان با آنها باشد.
کارهاي غيرضروري
را حذف کنيدوقتي اولويت مشخص كرديد، متوجه مي‌شويد روي بعضي كارهايي كه اولويت ندارند زياد وقت صرف مي‌كنيد. مثلا بعد از بچه‌دار شدن بهتر است تماشاي تلويزيون را كمتر كنيد.
زمان شخصي داشته باشيد
اگر كار، انجمن اوليا و مربيان و يا وقت دكتر برايتان مهم است بايد به همان اندازه براي زمان شخصي خودتان هم ارزش قايل شويد. براي روابط با ديگران حتما وقت خاصي در نظر بگيريد و نگذاريد كار مانع شود. اگر دايما كار، ساعات شخصي شما را بهم مي‌زند در كارتان تغيير ايجاد كنيد: ساعت يا حجم آن را كم كرده، مسووليت‌تان را كمتر كرده و هر تغييري كه به نفع ساعات شخصي است انجام دهيد چون حفظ زمان شخصي باعث رضايت بيشتر در كار و زندگي شخصي شده، خلاقيت و توليد را بالا مي‌برد.
تفريح و آرامش به برنامه‌ريزي احتياج دارد. اين دو جزو اصول ضروري يك زندگي متعادل هستند. اين موضوع براي هر كس اختصاصي تعريف مي‌شود: كلاس موسيقي، كارهاي هنري، يوگا، صرف عصرانه با همسر يا دوست قديمي ‌بيرون از منزل. ورزش را فراموش نكنيد چون تاثير آن عالي است. اگر باور داشته باشيد كه مهمترين موضوع در زندگي شادي است براي اين كارها وقت در نظر مي‌گيريد.
مديريت زمان را فراموش نكنيد
كارهاي خانه را سازماندهي كرده و با برنامه انجام دهيد. براي پخت غذا و خريد، فهرست تهيه كنيد تا اتلاف وقت نشود و از رفت و آمدهاي بي‌مورد جلوگيري شود. يك تقويم هفتگي خانوادگي تهيه كنيد و كارهاي مهم و مناسبت‌هاي خانوادگي را در آن مشخص كنيد تا دستپاچه نشويد. در مورد استانداردهاي نظافت خود تجديد نظر كنيد. تخت‌خواب مرتب نشده و يا سبد پر از لباس كثيف اگر يك روز بمانند هيچ تاثيري در كيفيت زندگي شما نمي‌گذارند! كارهاي ضروري را در اولويت قرار دهيد و اگر استطاعت مالي داريد براي نظافت منزل كمك بگيريد.