جستجو در سایت توسط گوگل

نمایش نتایج 1 تا 7 از 7 مجموع

موضوع: کلیات درمان اختلال بیش فعالی

  1. #1
    دکتر نادر آفلاین است مدیر کل انجمن ها
    تاریخ عضویت
    Nov 2004
    موقعیت
    آمریکا
    ارسالها
    38,900

    پیشفرض کلیات درمان اختلال بیش فعالی

    درمان هايي که براي کودکان adhd به کار ميرود مي تواند به چهار گروه تقسيم گردد :

    آموزش والدين

    آموزش آموزگاران

    استفاده از کلاسهاي مخصوص

    درمان دارويي و درمان هاي روان شناختي

    آموزش والدين و معلمين بخش مهمي از درمان را تشکيل مي دهد و شامل دو بخش است ؛

    آموزش براي شناخت بيماري

    آموزش براي بکارگيري روش هاي درماني

    والدين بايد اين بيماري را به عنوان يک نقص خفيف در مراحل اوليه رشد مغز دانسته و به کودک خود به ديد کودکي تنبل ، نافرمان ، شرور و فضول که اگر بخواهد مي تواند رفتاري طبيعي داشته باشد نگاه نکنند ، بلکه او را کودکي بدانند که تلاش مي کند با ناتواني خود که خارج از کنترلش است ، کنار بيايد .

    والدين بايد راههاي ديگري براي تشويق ، تقويت اعتماد به نفس و ايجاد احساس موفقيت در کودکشان بيابند . فعاليت ورزشي ، هنري ، فني ، اجتماعي مي تواند فرصت هايي براي نمايان کردن توانائي هاي اين کودکان ايجاد نمايد . اين فعاليت ها بالطبع تشويق بيشتري به دنبال داشته و مي تواند آثار منفي حاصل از تجربه هاي بد قبلي ( شکست ها ، طرد شدگي ، تنبيه ها و ... ) را بکاهد و جايگزين آن گردد . البته والدين نبايد تصور کنند که کودکانشان به دليل اين ناراحتي مسئول اعمال نامطلوب و خلاف خود نيستند ، بلکه کودک مي بايد اينگونه رفتارها را جبران کند .

    براي اينکه کودکان قوانين را بياموزند و از آن پيروي نمايند لازم است قوانين را براي آنها واضح تر ، در فواصل کمتر و دفعات بيشتر بيان کنيم و سيستم تشويق و تنبيه قوي تري را با آن همراه نماييم .

    برخورد مناسب با کودکان دچار adhd به زمان ، پشتکار ،‌ کوشش ، مداومت و همکاري و هماهنگي زيادي نياز دارد و به همين دليل مربيان و والدين بايد همواره روحيه اي با نشاط ، شاداب ، طنزپرداز و شوخ طبع را در خود حفظ نمايند .
    عضو تحریریه علمی ایران سلامت

  2. #2
    دکتر نادر آفلاین است مدیر کل انجمن ها
    تاریخ عضویت
    Nov 2004
    موقعیت
    آمریکا
    ارسالها
    38,900

    پیشفرض

    درمانهاي غيردارويي
    از جمله درمانهاي غيردارويي اين اختلال آموزش روشهاي برخورد والدين با كودك بيش فعال است كه اصطلاحاً "pmt" ناميده مي شود. در اين روش جلسات گروهي براي والدين كودكان adhd گذاشته مي شود كه والدين با ويژگيهاي اين اختلال و شيوه هاي مقابله اي درست با لجبازي و علايم ديگر اختلال آشنا شوند. كما اينكه تحقيقات نشان مي دهد "جلسات pmt" بدون درمان دارويي كودك تأثير چنداني ندارد، چون والدين هر چقدر هم روشهاي برخورد با "كودك adhd" را بدانند بدون كمك دارو كودك مبتلا به بيش فعالي تمركز لازم را كسب نمي كند.
    بنابراين "pmt" كمك مي كند والدين بتوانند با بچه دچار بيش فعالي كه تحت درمان دارويي است، برخورد صحيح داشته باشند.

    راه‌حل‌های پیشنهادی مسئله
    ▪ مراجعه به روانپزشک کودک و نوجوان و دارو درمانی در صورت لزوم، با تجویز و نسخه روانپزشک مربوطه پس از بررسی‌های موردنیاز
    ▪ در مراجعه به مشاور - روانشناس - روان درمانگر جهت استفاده از خدمات روانی یاورانه به‌عنوان درمان کمکی و مکمل.
    ▪ انجام ورزش‌های مانند دومیدانی. شنا، کاراته، تکواندو، فوتبال، والیبال و باله به‌عنوان ورزش‌درمانی، گزینش‌های خوبی برای کودکان و نوجوانان دارای مسئله فزون‌جنسیتی - کم‌توجهی می‌باشد.
    ▪ تحقیقات نشان داده است که در گروهی از کودکان که رژیم غذائی کمکی تقویت شده با اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶، دریافت کرده‌اند، پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای در خواندن، هجی کردن و رفتار مشاهده شده است. به‌علاوه، مطالعه نوزادی که با ترکیبات غذائی غنی شده با اسیدهای چرب تغذیه شده بودند، بهبود شناختی در سال دوم زندگی را مطرح کرده است. تحفیقات در مورد اثربخشی و بی‌خطر بودن اسیدهای چرب تغذیه شده بودند، بهبود شناختی در سال دوم زندگی را مطرح کرده است. تحقیقات در مورد اثربخشی و بی‌خطر بودن اسیدهای چرب امگا در مورد بقیه کودکان مبتلا به اختلالات سلامت مغزی در حال انجام است. به‌طور کلی پیشنهاد می‌شود مراجعه به متخصص تغذیه جهت تغذیه درمانی فراموش نشود.
    ▪ جهت افزایش حس مسئولیت‌پذیری کودک و نوجوان مبتلا به اختلال فزون جنبشی - کم‌دقتی، به او اجازه ندهید به‌طور آشکار یا غیرمستقیم بگوید:
    ”من اختلال دارم پس مسئول آنچه انجام می‌دهم، نیستم“. بلکه به او بگوئید: ”شما مسائلی داری که گاه کنترل کردن خودت برایت سخت می‌شود. مثلاً برای ساماندهی به‌کارهای روزانه‌ات و جلوگیری از بی‌نظمی و فراموشکاری بهتر است از یک دفترچه یادداشت برای ثبت کارهایت استفاده کنی، آنها را فهرست و اولویت‌بندی کنی و در پایان روز جلوی کارهای انجام شده علامت بگذاری، و برای کارهای انجام نشده مجدداً برنامه‌ریزی کنیم، ما می‌توانیم با کمک همدیگر برنامه‌ای بریزیم تا راحت‌تر بتوانی آنها را انجام بدهی...“.
    ▪ آموزش مهارت‌های زندگی به کودک و نوجوان مبتلا به اختلال فزون‌جنبشی کم‌دقتی از جمله، مهارت‌های حل مسئله و تصمیم‌گیری، ارتباطات بین‌فردی، کنترل خشم، به‌عنوان مثال در آموزش مهارت کنترل خشم به او بگوئید از حالات هیجانی‌اش در موقعیت تنش‌زا آگاه شود. وقایع تنش‌زا را پیش‌بینی و موقعیت‌های استرس‌زا را شناسائی کند. انجام تنفس عمیق و تکنیک‌های انحراف فکر از موضوع تنش‌زا نظیر شمردن اعداد را به او آموزش دهید.
    ▪ به‌جای تنبیه کلامی و فیزیکی (جسمی)، از اجراء محدودیت استفاده کنید. از قوانین قابت، روشن و از قبل تعیین شده استفاده کنید. مقررات حتماً باید پیش از تخلف وضع شده باشند و اعمال محدودیت، بلافاصله پس از تخلف اجراء شود، هرگز قانونی که از قبل در موردش توافق نشده به اجراء درنیاید، همیشه به یک شیوه ثابت با فرزندتان برخورد کنید.
    ▪ رفتارهای پسندیده و مثبت فرزندتان را با تشویق دادن امتیاز و تحسین تقویت کنید، یادتان باشد تقویت مثبت رفتار فرزندتان بلافاصله پس از رفتار پسندیده‌اش اجراء شود تا سبب تکرار عمل موردنظر شود.
    ▪ جهت ”خودکنترلی“ فرزندتان از ”تکیه کلام“ در برابر رفتارهای آزاردهنده‌اش استفاده کنید و همیشه همان جمله را به‌کار ببرید، مثلاً، ”دارای خیلی هیجانی می‌شوی“.
    ▪ هنگام قشغرق‌های کلامی فرزندتان با او بحث نکنید و مسابقه فریادکشی راه نیندازید، به او بگوئید: ”وقتی آرام شوی درباره موضوع موردنظر صحبت می‌کنیم“، اگر آرام نشد او را در اطاق دیگری نگهدارید، نام اطاق را ”اطاق آرامش (وقفه یا مکث یا تفکر)“، بگذارید.
    ▪ فهرست کارهای روزانه‌ای که فرزندتان باید انجام دهد براساس اولویت مرتب کنید و آن را در مکانی که قابل دید است بگذارید، این برگه یادداشت را می‌توانید روی یخچال قرار دهید. روی آئینه و یا تابلوی اعلانات خانه و به‌ازاء هر کار انجام شده او را مورد تشویق، تحسین و حمایت قرار دهید.
    ▪ بهتر است حتماً معلم فرزندتان را در جریان مسائل ناشی از اختلال او قرار دهید و با هم همکاری داشته باشید.
    ▪ برای اینکه تمرکز فرزندتان حین مطالعه بیشتر شود به او بگوئید به ترتیب زیر عمل کند.
    تیترخوانی و کلی‌خوانی کند، قسمت خلاصه فصول را بخواند، جداول و عکس‌ها و زیرنویس آنها را مطالعه کند. پاراگراف، پاراگراف (بند، بند) مطالب را بخوانید. زیر نکات مهم خط بکشد، یا اطراف آنها کادر بکشد، یا علامت بگذارد، حاشیه‌نویسی و یادداشت‌برداری و خلاصه‌نویسی کند. شرایط فیزیکی محیط مطالعه نیز رعایت شود نظیر، تهویه و نور و حرارت مناسب، کنترل سر و صداهای اضافه، تغذیه مناسب کافی و مقوی قبل از مطالعه نیز فراموش نشود، همچنین، شما و فرزندتان با مشارکت یکدیگر می‌توانید کارت‌های کوچکی تهیه کنید و نکات مهم درسی را به‌صورت پرسش و پاسخ کوتاه روی کارت‌ها بنویسید و از این فلش‌کارت‌ها جهت یادآوری و افزایش تمرکز و حافظه استفاده کنید.
    ▪ جهت کنترل تکانه (عمل بدون تفکر، پیش‌بینی و بارداری)، الگوی رفتاری ”اول اندیشه، سپس عمل“ را به او آموزش دهید. به فرزندتان بگوئید قبل از انجام کارها و گرفتن تصمیم جوانب، عواقب، نتایج و پیامدهای انتخابش را در نظر بگیرد. هنگام تصمیم‌گیری‌ها و پاسخ دادن به سؤالات، ول فکر کند. مکث کنند؛ سپس؛ انتخاب کند، پاسخ دهد و عمل نماید.
    عضو تحریریه علمی ایران سلامت

  3. #3
    دکتر نادر آفلاین است مدیر کل انجمن ها
    تاریخ عضویت
    Nov 2004
    موقعیت
    آمریکا
    ارسالها
    38,900

    پیشفرض

    درمان : سه روش درمانی عمده برای adhd وجود دارد که عبارتند از :
    ۱) روش درمان داروئی .
    ۲) روش رفتاری شناختی .
    ۳) رژیم غذائی .
    ▪ استفاده از دارو :
    معمولترین داروها ، داروهای محرک سلسله اعصاب مرکزی هستند که توانائی کودک برای تمرکز و حفظ توجه را بالا می برند . مطالعات بیانگر آن است که این داروها بدون تخریب توانائیهای شناختی کودک را بهبود می بخشند و کارکرد تحصیلی او را افزایش می دهند . توجه به عوارض جانبی به ویژه درآموزش والدین و معلمان لازم است مورد توجه قرارگیرد .

    چه باید كرد؟
    كودكان بیش فعال با افزایش سن بهتر می شوند. البته‌ ‌بهبود قبل از ۱۲ سالگی بعید است ولی بین سنین ۱۲ تا ۲۰ سالگی بهبودی خود به‌خودی پیش می‌آید. در۱۵ تا ۲۰ درصد موارد هم علائم تا بزرگسالی باقی می‌ماند. البته مبتلایان به این اختلال در بزرگسالی علائم مربوط به پر تحركی را ندارند بلكه بیشتر بی‌قرارند و تكانه ای عمل می كنند و اختلال توجه و تمركز نشان می‌دهند.
    باتوجه به‌ ‌علائم اختلال و عوارض زیاد ناشی از آن مانند انواع بدرفتاری و بی توجهی‌ ‌والدین به كودك كه منجر به كاهش حس احترام به خود و اعتماد به نفس در وی می‌شود، ضروری است كه این گونه كودكان و نوجوانان تحت درمان قرار گیرند.
    بهترین‌ ‌درمان این اختلال استفاده از داروهای محرك است. یكی از بهترین انواع این‌ ‌داروها به نام ریتالین در ایران مورد استفاده‌قرار می‌گیرد‌.
    حدود ۷۵ درصد كودكان به این دارو جواب می‌دهند و اولین‌ ‌علامتی كه از بین می‌رود پر تحركی و آخرین آن كمبود توجه و تمركز است كه‌ ‌بهبود می‌یابد. پس از ۲ هفته در صورت پاسخ مثبت كه از طریق دریافت گزارش از طریق خود كودك، والدین و معلمان تایید می‌شود، دارو به مدت طولانی تجویز می‌شود. با توجه به اینكه عمر دارو كوتاه است در ۲ یا ۳ نوبت در روز تجویز می‌شود. مصرف این دارو به دلیل كاهش پر تحركی و افزایش توجه، موجب افزایش یادگیری‌ ‌و افزایش اعتماد به نفس می‌شود اما عوارض شایع دارو مثل بی‌اشتهایی، درد معده ، سردرد و بی‌خوابی ممكن است در تعداد كمی از كودكان و نوجوانان دیده شود. از روش‌های دیگر درمان می‌توان از رفتار درمانی، آموزش و مشاوره با والدین و گروه درمانی نام برد.
    به عنوان آخرین نكته، یادآوری این نكته ضروری است كه خانواده‌ها به دلیل نزدیكی به كودكان اولین جایی هستند كه می‌توان به كمك آنها كودكان مبتلا‌ را پیدا كرد. پس از تشخیص هم، تشویق و پرهیز از تنبیه، پیشنهاد راه‌هایی برای كنترل احساسات و مشغول كردن كودكان به سرگرمی‌هایی مثل حل جدول و سرگرمی و ورزش از نكاتی است كه خانواده‌ها باید به آن توجه داشته باشند. البته مثلا فوتبال ورزشی است كه به دلیل زمینه پرخاشگری این كودكان توصیه نمی شود، اما‌ ‌شطرنج، شنا ، یوگا، دو و بسكتبال بسیار در بهبود اختلال موثرند. بازی‌های‌ ‌كامپیوتری نیز از جمله سرگرمی‌های نامناسب برای این كودكان هستند.
    عضو تحریریه علمی ایران سلامت

  4. #4
    دکتر نادر آفلاین است مدیر کل انجمن ها
    تاریخ عضویت
    Nov 2004
    موقعیت
    آمریکا
    ارسالها
    38,900

    پیشفرض

    توصیه‌هایی به بیش‌فعالان
    ▪ سعی کنید‌ مرتب ورزش کنید‌
    ▪ به اند‌ازه کافی بخوابید‌
    ▪ با تمرین‌های آرام‌سازی، آرامش را به خود‌ برگرد‌انید‌
    ▪ د‌ر صورت مصرف د‌ارو د‌ستورات پزشک را به د‌قت اجرا کنید‌
    د‌ر صورت بروز عوارض د‌ارویی به پزشک خود‌ اطلاع د‌هید‌ و با او مشورت کنید‌.


    درمانهای مکمل :
    در حال حاضر درمانهای متداول بیش فعالی که در مطالعات مختلف تاثیر آنها اثبات شده است شامل درمان دارویی و رفتاردرمانی هستند. اما ممکن است پزشک کودک شما درمانهای اضافی و مداخلات دیگری بر اساس نیاز کودک تجویز کند.
    هر کودک نیازهای متفاوتی دارد. برای مثال ممکن است به معلم خصوصی و یا کاردرمانی نیاز باشد. برخی درمانهای مکمل توسط والدین استفاده می شوند. مانند استفاده از ویتامینها، رژیم غذایی خاص، درمان آلرژی، آموزش تمرکز، آموزشهای بصری، روان درمانی سنتی، سخن گفتن رو در رو و....
    تحقیقات نشان می دهند که این روشها موثر نیستند. بسیاری از این روشها به دقت بررسی نشده و حتی برخی از آنها هرگز بررسی نشده اند. والدین باید در مورد روشهای درمانی که ادعا می کنند درمان قطعی بیش فعالی هستندآگاه باشند. اگر والدین می خواهند روشهای جدیدی به کار ببرند قبل از استفاده از آنها باید با پزشک مشورت کنند.


    درمان‌
    ▪ اصول‌ کلی‌
    ـ درمان‌ و مشاوره‌ به‌ والدین‌ و کودک‌ توسط‌ پزشک‌
    ـ رفتار درمانی‌ و شناخت‌ درمانی‌. کودک‌ خود در این‌ نوع‌ درمان‌ها نقش‌ مهمی‌ را به‌ عهده‌ دارد. او باید مواظب‌ رفتار خود باشد، نقش‌ محوله‌ را به‌ خوبی‌ ایفا کند، و رفتار خود را ثبت‌ کند. در یک‌ طرح‌ کلی‌، اساس‌ این‌ روش‌های‌ درمانی‌ بر راهبردهای‌ تغییر رفتار نامطلوب‌ استوار است‌. به‌ نظر می‌رسد که‌ ترکیب‌ این‌ روش‌های‌ درمانی‌ با داروها بهترین‌ نتایج‌ را در کنترل‌ علایم‌ به‌ همراه‌ داشته‌ باشد.
    ـ در خانه‌ یک‌ محیط‌ متناسب‌ و محدودیت‌های‌ کاملاً مشخص‌ برای‌ رفتار کودک‌ را در نظر بگیرید. ضمناً باید از روش‌های‌ تربیتی‌ نیز به‌ طور مداوم‌ بهره‌ گرفت‌. اگر احساس‌ می‌کنید که‌ نیاز به‌ کمک‌ از طرف‌ افراد متخصص‌ امر دارید مراجعه‌ کنید.
    ـ با معلم‌ کودک‌ تماس‌ مستمر داشته‌ باشید. اگر کودک‌ در درس‌ خود نیاز به‌ کمک‌ بیشتری‌ دارد، امکان‌ آن‌ را فراهم‌ کنید.
    ▪ داروها
    پزشک‌ شما شاید تصمیم‌ بگیرد داروهایی‌ مثل‌ متیل‌ فنیدات‌ (ریتالین‌)، که‌ ظاهراً اثر آرامش‌بخش‌ در کودکان‌ دچار این‌ اختلال‌ دارند، تجویز کند. این‌ داروها اثرات‌ جانبی‌ ناخوشایندی‌ دارند، از جمله‌:
    ـ اختلال‌ در خواب
    ـ افسردگی‌
    ـ سردرد
    ـ معده‌ درد
    ـ بی‌اشتهایی‌
    ـ کاهش‌ رشد.
    عضو تحریریه علمی ایران سلامت

  5. #5
    دکتر نادر آفلاین است مدیر کل انجمن ها
    تاریخ عضویت
    Nov 2004
    موقعیت
    آمریکا
    ارسالها
    38,900

    پیشفرض

    فعالیت‌
    فعالیت‌ کودک‌ خود را حتی‌المقدور در چارچوب‌ مشخصی‌ در آورید.
    ● رژیم‌ غذایی‌
    رژیم‌ غذایی‌ مخصوصی‌ پیشنهاد شده‌اند: حذف‌ کلیه‌ افزودنی‌های‌ غذایی‌ (ادویه‌ جات‌ و غیره‌)، حذف‌ مواد به‌ خصوصی‌ از رژیم‌ غذایی‌، یا ویتامین‌ درمانی‌ شدید. اغلب‌ تحقیقات‌ پزشکی‌ اشاره‌ به‌ این‌ دارند که‌ این‌ رژیم‌ها برای‌ تعداد بسیار کمی‌ از کودکان‌ مفید هستند. اما بسیاری‌ از والدین‌ تغییرات‌ قابل‌ توجهی‌ را در رفتار کودکان‌ خود پس‌ از استفاده‌ از این‌ رژیم‌ها گزارش‌ کرده‌اند. شاید دلیل‌ آن‌ این‌ باشد که‌ با تهیه‌ غذاهای‌ مخصوص‌ برای‌ کودک‌، وی‌ احساس‌ می‌کند که‌ توجه‌ بیشتری‌ به‌ او می‌شود. در مورد هرگونه‌ رژیم‌ غذایی‌ مخصوصی‌ که‌ برای‌ کودک‌ خود در نظر دارید با پزشک‌ خود مشورت‌ کنید.
    ● در این‌ شرایط‌ به‌ پزشک‌ خود مراجعه‌ نمایید:
    ▪ اگر احساس‌ می‌کنید کودکتان‌ علایم‌ اختلال‌ کم‌ توجهی‌ ـ بیش‌ فعالی‌ را دارد.
    ▪ اگر پس‌ از شروع‌ درمان‌ علایم‌ بدتر شوند.
    ▪ اگر دچار علایم‌ جدید وغیرقابل کنترل شده اید. داروهای‌ مورد استفاده‌ در درمان‌ ممکن‌ است‌ عوارض‌ جانبی‌ به‌ همراه‌ داشته‌ باشند.
    عضو تحریریه علمی ایران سلامت

  6. #6
    دکتر نادر آفلاین است مدیر کل انجمن ها
    تاریخ عضویت
    Nov 2004
    موقعیت
    آمریکا
    ارسالها
    38,900

    پیشفرض

    مداخلات ترکیبی رفتاری - دارویی
    بسیاری از مطالعات به مقایسه درمان داروهای محرک با درمانهای رفتاری و یا مداخلات ترکیبی رفتاری - داروشناختی برای کودکان adhd پرداخته اند.
    بزرگترین نمونه، یک مطالعه mta چهارده ماهه بود که ۵۷۹ کودک adhd نوع مرکب در سنین ۷و۹سال را در بر می گرفت.کودکان به صورت تصادفی در یکی از چهار گروه درمانی:
    ۱) درمان رفتاری نظیر درمان گسترده با ۳۵ جلسه اموزش به والدین،آموزش مدیریت رفتاری در کلاس برای معلمان و جلسات مشاوره ای دو ماه یک بار به مدت یک هفته و stp
    ۲) مدیریت دارویی نظیر داروهای محرک (ایمی پیرامین برای غیر پاسخ دهندگان) در نظر گرفتن سه دوره زمانی در روز برای مطالعه
    ۳ ) درمانهای رفتاری مرکب و مدیریت دارویی
    ۴) کنترل مقایسه اجتماعی که در آن والدین جهت جستجوی درمان به وسیله یک فراهم کننده آزاد بودند(تقریباً دارو را دریافت کرده بودند)
    نتایج این بررسی نشان داد که مدیریت دارویی دقیق در توجه به نشانگان adhdبه اندازه درمانهای مرکب اثر بخش بوده است.
    با توجه به بسیاری از اهداف درمانی معتبر اجتماعی(نظیر حیطه های آسیب عملکردی )،مهارت های اجتماعی بهبود یافته، روابط والد - کودک مانند کاهش یافتن شیوه های سخت و نامؤثر برخورد والدین ،مشخص شد که درمانهای مرکب بهتر از درمانهای دارویی به تنهایی هستند.تحلیلهای دوم نیز از برتری این درمانها در به هنجار سازی رفتار حمایت می کنند.
    همچنین درمانهای مذکور ممکن است این شرایط را فراهم آورند که برای مدیریت رفتار در محیط های خانه و مدرسه ،مقادیر پایین تر دارو به کار گرفته شوند.این امر می تواند سبب افزایش رضایت از درمان گردد.
    عضو تحریریه علمی ایران سلامت

  7. #7
    دکتر نادر آفلاین است مدیر کل انجمن ها
    تاریخ عضویت
    Nov 2004
    موقعیت
    آمریکا
    ارسالها
    38,900

    پیشفرض

    يك روانپزشك : بهترين زمان براي درمان بيش‌فعالي كودكان، زير 5 سالگي است


    يك روانپزشك كودك و نوجوان و عضو علمي دانشگاه علوم پزشكي يزد گفت:‌ بهترين سن براي درمان بيماري بيش فعالي كودكان زير سن 5 سالگي است.

    دكتر سيد مجتبي ياسيني اردكاني در گفت‌وگو با خبرنگار «بهداشت و درمان» خبرگزاري دانشجويان ايران - منطقه يزد - با بيان اين كه بيماري بيش فعالي بيشتر در سنين مدرسه به ويژه مقطع ابتدايي رخ مي‌دهد، تصريح كرد: اين عارضه در پسر‌ان به نسبت 4 تا 8 برابر شايع‌تر از دختران است و مهمترين علائم و نشانه‌هاي آن در كودكان،‌ فعاليت بيش از اندازه حركتي، عدم تمركز حواس و بروز حركات تكانه‌اي در فرد به معني دست زدن به كاري بدون هيچ فكر و انديشه قبلي، است.

    وي از ديگر علائم اين بيماري به اختلالات يادگيري، مشكلات نورولوژيك، عدم تشخيص دست راست و چپ از يكديگر،‌ اضطراب، افسردگي و مشكلات اختلالات سلوكي و رفتاري اشاره كرد و افزود: مهمترين علت اين بيماري به حوادث دوران بارداري و يا حوادث حين زايمان باز مي‌گردد، كه بر مغز نوزاد تاثيرات سوء مي‌گذارد و معمولاً در فرزندان اول نيز بيشتر مشاهده مي‌شود.

    دكتر ياسيني وجود ويروس‌هاي حين تولد فرد در فصول خاص سال مثل فصل زمستان، اختلافات شيميايي و فيزيولوژيك مغز و محروميت عاطفي كودك از طرف والدين را از ديگر علل بوجود آمدن اين بيماري ذكر كرد و به ايسنا گفت: كودك بيش فعال در مدرسه به طور مكرر تقاضاي اجازه براي بيرون رفتن از كلاس درس دارد و هنگام نشستن روي نيمكت كلاس مرتب تكان مي‌خورد و بي‌قراري مي‌كند. همچنين در هنگام تماشاي تلويزيون و حتي لحظات بيداري در طول روز آرام و قرار ندارد.

    وي با بيان اين كه بيماري بيش‌فعالي باعث تغييرات شيميايي و فيزيولوژيك در مغز كودك مي‌شود، بهترين راه درمان را درمان دارويي ذكر كرد و افزود: بيماري بيش‌فعالي از طريق دارودرماني به سرعت افول خواهد كرد و حدود دو سوم از افراد بيش‌فعال در سنين بلوغ نيز به طور خود به خودي درمان مي‌شوند و حدود يك سوم آنها نيز در طول زندگي فرد ادامه يافته و در بزرگسالي نيز وجود دارد.

    عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي يزد راجع به درمان اين بيماري تاكيد كرد: حمايت روحي - رواني ‌خانواده از كودك بيش فعال از شدت بيماري كاسته و باعث مي‌شود كودك بتواند بر مشكلات خود فائق آيد.

    وي خاطرنشان كرد: برخورد غيرمعمول و رفتار متفاوت خانواده با كودك بيش‌فعال، در شخصيت كودك تاثير سوء گذاشته و در بزرگسالي به رفتارهاي ضد اجتماعي تبديل خواهد شد و نهايتاً منجر به انحراف فرد از مسير صحيح زندگي مي‌شود.

    دكتر ياسيني به خانواده‌ها هشدار داد:‌ در صورت تشخيص اين بيماري قبل از سن دبستان اين مشكل جدي گرفته شود و با مصرف دارو شاهد كاهش اين بيماري در كودك خود باشيد.

    اين روانپزشك كودك و نوجوان در پايان يادآور شد:‌ از بدو تولد نيز نشانه‌هايي از بيش فعالي در كودكان قابل مشاهده است، به طوري كه كودك مبتلا به بيش‌فعالي در بدو تولد به تغييرات محيط اطراف حساس هستند و واكنش زيادي از خود نشان داده و زياد گريه مي‌كند. ساعات خواب اين كودكان كم است و رشد حركتي آنها نيز سريع اتفاق مي‌افتد.
    عضو تحریریه علمی ایران سلامت

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

علاقه مندي ها (Bookmarks)

علاقه مندي ها (Bookmarks)

قوانین ارسال

  • نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
  • نمی توانید به موضوعات پاسخ دهید
  • نمی توانید فایل پیوست ضمیمه کنید
  • نمی توانید نوشته خود را ویرایش کنید
  •  
بیمارستان تخصصی بیکن مالزی