جستجو در سایت توسط گوگل

صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین
نمایش نتایج 1 تا 10 از 13 مجموع

موضوع: علت اختلال بیش فعالی

  1. #1
    دکتر نادر آفلاین است مدیر کل انجمن ها
    تاریخ عضویت
    Nov 2004
    موقعیت
    آمریکا
    ارسالها
    38,906

    پیشفرض علت اختلال بیش فعالی

    اين بيماري سالهاست که شناخته شده و وعوامل متعددي در ايجاد آن نقش دارند . به نظر مي رسد علت آن بيشتر قص در تکامل سيستم اعصاب باشد . کودکان مبتلا احتمالاً در قسمت هايي از مغز که مسئول توجه ، تمرکز و تنظيم فعاليت هاي حرکتي مي باشد دچار نقص جزئي هستند . توارث و ژنتيک در اين اختلال نقش دارد . همچنين در بعضي موارد در جريان حاملگي يا زايمان يا پس از آن صدمات جزئي به ساختمان مغز وارد مي شود که مي تواند باعث اين مشکل گردد

    سبب شناسي adhd
    علت اصلي اين اختلال كاملاً مشخص نشده است. اما بررسي ها نشان مي دهد عوامل ژنتيكي در بروز اين اختلال نقش دارد، چون در دوقلوهاي تك تخمكي ميزان ابتلاي همزمان هر دو قل به اختلال فوق بيشتر از دوقلوهاي دوتخمكي است.
    اين اختلال خانوادگي يا "فمليال" است يعني اگر بچه اي مبتلا باشد، به طور حتم يكي از والدين او هم چنين اختلالي داشته است كه با تشخيص اختلال بچه او هم متوجه اختلال خود مي شود، چون به ياد مي آورد در دوران كودكيش او نيز با چنين مسايلي مواجه بوده است.
    همچنين بررسيهاي انجام شده بر روي عملكرد مغز نشان مي دهد، قسمتهايي از مغز اين كودكان كه مهار محركهاي محيطي را به عهده دارند، كمتر از حد معمول كار مي كنند، (قسمتهاي پروفرونتال و هسته هاي قاعده اي مغز).
    فرضياتي هم مطرح شده است كه مواد مكمل خوراكي يا رنگهاي افزودني و قند به عنوان عوامل تشديد كننده اين اختلال مطرح شده است. اما شواهد علمي اينكه اين مواد در واقع علت تشديد اختلال "بيش فعالي " باشند را تأييد نكرده است.
    عضو تحریریه علمی ایران سلامت

  2. #2
    دکتر نادر آفلاین است مدیر کل انجمن ها
    تاریخ عضویت
    Nov 2004
    موقعیت
    آمریکا
    ارسالها
    38,906

    پیشفرض

    آنها مقصر نيستند
    كودكان مبتلا به اختلال بيش فعالي را نبايد در اين زمينه مقصر دانست و اين والدين واقع نگر و دلسوز هستند كه بايد پيگير درمان آنها باشند. چون مشكلاتي كه اين اختلال براي كودك مبتلا به وجود مي آورد به مراتب دشوارتر از شرايط ذكر شده است.

    ٭ اين قبيل بچه ها با توجه به داشتن هوش خوب به دليل بي دقتي و نقص در توجه دچار افت تحصيلي مي شود تا جايي كه ممكن است تا پايان كلاس سوم دبستان با معدل خوب پيش بروند، ولي بعد از آن به طور حتم دچار افت تحصيلي مي شوند.

    ٭ به خاطر شيطنت و گرفتاريهايي كه براي خود و ديگران ايجاد مي كنند از اعتماد به نفس پاييني برخوردارند و تصوير ذهني خوبي از خود ندارند.

    ٭ روابط اجتماعي اين بچه ها نمي تواند در حد مطلوب باشد، به اين دليل كه از تحريك پذيري بالايي برخوردارند و در بازيها پرخاشگري مي كنند. از همين رو بچه هاي درس خوان سر به راه با آنها دوست نمي شوند. از همين رو احتمال بزهكاري و مشكلات رفتاري اين بچه ها افزايش پيدا مي كند. چون بررسي ها نشان مي دهد بين 60 تا 70 درصد مبتلايان به اختلال adhd دچار لجبازي و پرخاشگري هم مي شوند.
    بنابراين اگر اختلال بيش فعالي كودكان درمان نشود، لجبازي و پرخاشگري كودك روزبه روز شديدتر مي شود تا به حدي مي رسد كه در دوران نوجواني به شخصي بي توجه به قوانين اجتماعي و در نهايت بزهكار تبديل شود.
    عضو تحریریه علمی ایران سلامت

  3. #3
    دکتر نادر آفلاین است مدیر کل انجمن ها
    تاریخ عضویت
    Nov 2004
    موقعیت
    آمریکا
    ارسالها
    38,906

    پیشفرض

    فزون جنبشی - کم‌دقتی اختلالی وراثتی است و پایه ژنتیکی دارد. اما در برخی موارد می‌تواند اکتسابی نیز باشد. و در بعضی افراد، ترکیبی از عوامل ژنتیکی و اکتسابی.
    عوامل متعددی پیش و حین تولد می‌تواند منجر به این اختلال شود، سیگار کشیدن و مصرف الکل توسط مادر در زمان حاملگی، با این اختلال ارتباط دارد. کمبود اکسیژن جنین، فقر آهن، یرقان و هرگونه صدمه به مغز از عوامل محیطی و اکتسابی و غیرژنتیکی‌اند که در ایجاد این اختلال نقش دارند.
    محرومیت‌های عاطفی اولیه نیز می‌توانند منجر به علائم فزون‌جنبشی - کم‌دقتی در کودکان و نوجوانان شود. بچه‌هائی که در مؤسسات نگهداری یا در محیط‌های خانوادگی آشفته رشد می‌کنند، اغلب در تنظیم دقت و توجه، تکانش و هیجان مشکل دارند.
    خطر این اختلال یا تعداد عوامل مصیبت‌بار، مثل فقر، آسیب‌شناسی روانی مادر و پدر متناسب است. مسمومیت ناشی از سرب (سرب نقاشی روی دیوار، چارچوب پنجره یا تختخواب و در شهرهای بزرگ، سرب حاصل از دود اتومبیل)، رژیم‌های ذائی محتوی مواد افزودنی مثل شیرین‌کننده‌های مصنوعی و یا رنگ‌دهنده‌های خوراکی، مواد جلوگیری کننده از فاسد شدن غذا که در بعضی از غذاهای آماده وجود دارد، نیز در ایجاد این اختلال سهیم هستند.

    به‌نظر شما چه عواملی در ایجاد این رفتارها در کودک شما مؤثر بوده است؟
    شاید یکی از علت‌هایش این بوده باشد که به‌علت شاغل بودنم فرصت زیادی برای همراهی کردن با کودکم را نداشته‌ام دیگر اینکه هر وقت که چیزی را از ما طلب کرده است در اختیارش قرار گرفته بدون آن‌که برای به‌دست آوردن آن تلاشی کرده باشد همیشه همه امکانات برایش فراهم بوده است و هرگز طعم سختی را نچشیده است.
    در برابر انجام هر کاری، حتی کارهای ساده، مثل غذا خوردن، نیز به او وعده پاداش داده می‌شود طوری‌که حالت باج برای او پیدا کرده است و فقط در صورت گرفتن وعده خود حاضر به انجام آن‌کار می‌شود.
    افراط و تفریط در تنبیه و توبیخ او نیز مزید بر علت می‌باشد مثلاً گاهی اوقات در برابر کارهای زشت او از قبیل شکستن گلدان و... توبیخ نشده و با لبخند زدن و توجیه رفتارش از سوی ما، سبب تکرار کارهایش گردیده است و یا در برابر مسائلی که چندان ارزشی هم نداشته مورد تنبیه بدنی قرار گرفته است. موضوع مورد توجه در اینجا این است که او از تنبیه و توبیخ شدن نمی‌ترسد و از هیچ‌کس حساب نمی‌برد و به‌همین علت تا به‌حال تنبیه کردن او بی‌فایده بوده است.

    علل‌
    ناشناخته‌ است‌. فرضیات‌ زیادی‌ مطرح‌ شده‌اند، اما هیچ‌ یك‌ تأیید یا رد نشده‌اند. تصور بر این‌ است‌ كه‌ منشای‌ آن‌ بیولوژیك‌ باشد.
    ● عوامل‌ افزایش‌دهنده‌ خطر
    ▪ سابقه‌ خانوادگی‌ این‌ اختلال‌
    ● پیشگیری‌
    ▪ هیچ‌ روش‌ خاصی‌ برای‌ پیشگیری‌ وجود ندارد


    عوامل محيطي: مصرف سيگار و الكل در دوران بارداري ممكن است رابطه‌اي با ايجاد بيماري داشته باشد. مسموميت با سرب نيز مي‌تواند از علل اين بيماري باشد. امروزه در بيشتر رنگ‌ها سرب وجود ندارد، به همين دليل منبع مسموميت با سرب غالبا ساختمان‌هاي قديمي هستند كه ديوارهايشان با رنگ‌هاي قديمي رنگ‌ شده‌اند.
    به‌نظر مي‌رسد كم‌بودن تحرك بدني و تماشاي زياد تلويزيون و بازي‌هاي كامپيوتري نيز در پيدايش آن دخيل باشند.

    صدمات و اختلالات مغزي و تفاوت‌هاي ساختاري: يكي از تئوري‌هاي اوليه ايجاد بيماري، صدمات مغزي بود. كوكاني كه در اثر تصادف دچار صدمات مغزي مي‌شوند، گاهي علايمي مشابه اختلال <بيش‌فعالي- كم‌توجهي> بروز مي‌دهند. البته درصد كمي از بچه‌هاي مبتلا به اين اختلال سابقه ضربه به سر و صدمه مغزي ناشي از آن را مي‌دهند.
    قسمت جلويي مغز مسئول كنترل تفكر، رفتار و احساسات است و در استدلال كردن و حل مساله ياريمان مي‌كند. قسمتي از قدام مغز كه دقيقا پشت پيشاني قرار دارد، بيش از ساير بخش‌ها در قضاوت، رفتار و حافظه نقش دارد. اين قسمت قدامي مغز در درصد كمي از كودكان مبتلا به <اختلال بيش‌ فعالي- كم‌توجهي> ده درصد كوچك‌تر از بچه‌هاي طبيعي است.


    ژنتيك: <اختلال بيش‌فعالي ـ كم‌توجهي> اغلب در افراد يك فاميل ديده مي‌شود كه اين مسئله به نفع نقش ژنتيك در ايجاد آن است. 25 درصد بستگان نزديك كودك، مبتلا هستند، در حالي كه شيوع اين بيماري در كل جامعه 5 درصد است. مطالعه روي دوقلوهاي همسان به‌شدت نقش ژنتيك را تاييد مي‌كند. امروزه حتي مي‌توان با بررسي ژن‌ها خطر ابتلاي نوزاد را در آينده مشخص نمود

    بهم‌خوردن توازن شيميايي و عصبي: سلول‌هاي عصبي از خود موادي ترشح مي‌كنند كه در انديشيدن، ذخيره و پردازش اطلاعات مهمند. يكي از اين مواد، ماده‌اي است به نام دوپامين. دوپامين در كودكان بيش‌فعال ـ كم‌توجه به‌طور غيرطبيعي پايين است. محققين فكر مي‌كنند كه كم‌توجهي و مشكلات حافظه اين بيماران به‌علت كم بودن مقدار اين ماده در مغز است. در 60 درصد اين بيماران ژن‌هاي كنترل‌كننده توليد دوپامين غيرطبيعي‌اند.
    ماده ديگري كه از سلول‌هاي عصبي ترشح مي‌شود و در اين بيماري اهميت دارد ،استيل ‌كولين نام دارد، كه در حافظه، توجه، هوشياري، ادراك، استدلال و قضاوت نقش دارد. در اين بيماران مقدار اين ماده نيز غيرطبيعي است.
    به‌خاطر داشته باشيد كه والدين و معلمين عامل به‌وجود آمدن اين بيماري نيستند،بلكه آنها قسمتي از درمانند.

    علت بيش‌فعالي کودکان
    در بروز اين عارضه عوامل ژنتيک دخالت دارد. آنچه که در اين باره کاملا مشخص شده اختلالات بيولوژيکي است که در ميانجي‌هاي شيميايي مغز اين افراد وجود دارد.
    به صورت اخص نقص دو ميانجي شيميايي دوپامين و نوراپي نفرين در سيستم اعصاب مرکزي کودک مي‌تواند باعث بروز (adhd) يا «اختلال بيش فعالي توام با نقص توجه» شود.
    عضو تحریریه علمی ایران سلامت

  4. #4
    دکتر نادر آفلاین است مدیر کل انجمن ها
    تاریخ عضویت
    Nov 2004
    موقعیت
    آمریکا
    ارسالها
    38,906

    پیشفرض

    علل اختلال بیش فعالی باکمبود توجه :
    هیچ علت قطعی شناخته نشده است . با این وجود مطالعه جدید ( ۱۹۹۰ ) گرین هیل نشان داد که مبتلایان نسبت به افارد بهنجار ۱۲ درصد کمتر گلوکز مصرف می کنند .چیزی که منبع انرژی برای مغز است ناحیه ای از مغز که بیشتر محرومیت از گلوکز بود نواحی وابسته به توجه و فعالیت حرکتی بود ( همان مسئله اساسی کودکان adhd ) در حال حاضر قرائن یک استعداد ژنتیکی همراه با استرس محیطی ممکن است به adhd منجر شود .

    علل احتمالی بروز عارضه کم توجهی کودکان یکی از سه موارد زیر می‎تواند باشد:
    ۱) عوامل ژنتیکی
    ۲) شرایط قبل از تولد (دوران بارداری)
    ۳) شرایط خاص زیستی (بندی) - فردی
    حال مهمترین واساسی ترین مسئله اینست که بدانیم با این دسته از کودکان چه باید کرد وکدام شیوه برخورد در روند بهبودی آنان موثر واقع می‎شود.

    علت ایجاد بیش فعالی چیست؟
    علت ایجاد بیش فعالی این نیست که شما والدین خوبی نبوده‌اید. همچنین رابطه‌ی قطعی با مصرف زیاد مواد قندی ندارد. واکسنها نیز موجب ایجاد آن نمی‌شوند. علل ایجاد آن منشاء زیست شناختی دارد که هنوز به درستی شناخته نشده‌است. محققان بیان می‌کنند که احتمالا ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی عامل به وجود آمدن این اختلال است.

    عوامل مستعد کننده برای ابتلا کدامند؟
    مطالعاتی بر روی کودکان مبتلا انجام گرفته‌اند نشان می‌دهند که در بسیاری از موارد این اختلال در خویشاوندان نزدیک آنان نیز وجود داشته‌است. محققان بیان می‌کنند که نواحی خاصی از مغز در این کودکان در حدود ۱۰-۵ درصد کوچکتر و کم فعالیت‌‌‌تر از حد نرمال است. اگرچه آنان مطمئن نیستند که این مسئله علت ایجاد اختلال باشد. همچنین نشان داده شده که تغییرات شیمیایی در مغز این کودکان وجود دارد.
    مطالعات اخیر نشان دهنده‌ی این است که مصرف سیگار در دوران بارداری با ایجاد بیش فعالی در کودک مرتبط است. سایر عوامل خطر برای ایجاد این اختلال شامل تولد پیش از موعد، نوزاد با وزن بسیار کم، و آسیبهای مغزی حین تولد هستند. ممکن است تماشای بیش از حد تلویزیون در سنین کم موجب کم توجهی کودک شود. به گفته‌ی پزشکان کودکان زیر دو سال نباید تلویزیون نگاه کنند و یا به بازیهای ویدئویی و کامپیوتری بپردازند.
    در کودکان دو ساله و بالاتر نیز باید زمان این فعالیتها به ۲-۱ ساعت و به برنامه‌های مناسب سن آنان محدود باشد.
    در مورد مشکلات همراه بیش فعالی، درمانهای موجود، چگونگی برخورد با کودک در خانه و مدرسه و... در ادامه سخن خواهیم گفت.

    سبب شناسی
    ▪ کاهش برخی مواد‌ شیمیایی خاص د‌ر مغز (مثل گلوکز و قند‌)
    ▪ آسیب‌های مغزی نظیر مسمومیت ناشی از سرب
    ▪ آسیب‌های د‌وران جنینی و عوامل عصب‌شناختی
    ● وراثت
    ▪ عوامل روانی اجتماعی نظیر محرومیت از ماد‌ر (کود‌کان پرورشگاهی)، محیط‌های اضطراب‌زا د‌ر خانه و مد‌رسه، کود‌کان طبقات پایین اجتماع و خانواد‌ه‌های ازهم‌ پاشید‌ه
    ▪ متغیرهای محیطی
    ▪ مصرف بیش از حد‌ بعضی از مواد‌ د‌ر رژیم‌های خاص غذایی (مثل مصرف بیش از حد‌ رنگ‌های خوراکی و شکر)
    ▪ حساسیت غذایی

    علل پیدایش اختلالات روانی متنوع است. عوامل ارثی، فرهنگی، اجتماعی، ضایعات مغزی، محرومیت‌های عاطفی و استرس ها هریک به تنهایی با یکدیگر ارتباط داشته و می توانند موجب بروز رفتارهای غیرعادی شوند، البته بیشترین اختلالات به آسانی قابل شناسایی‌اند
    عضو تحریریه علمی ایران سلامت

  5. #5
    دکتر نادر آفلاین است مدیر کل انجمن ها
    تاریخ عضویت
    Nov 2004
    موقعیت
    آمریکا
    ارسالها
    38,906

    پیشفرض

    علت های عمده ایجاد اختلال بیش فعالی و نقص توجه
    علت های ایجاد اختلال بیش فعالی و کم توجهی هنوز به طور قطعی مشخص نیست اما عوامل ژنتیک، عوامل عصب شناختی و عصبی ـ شیمیایی، سم های محیطی، عوامل مربوط به تغذیه، عوامل روانشناختی (تعامل طبیعت ـ تربیت) و نوع رفتار والدین از جمله علل احتمالی این اختلال است.

    سبب شناسی اختلال بیش فعالی
    دانشمندان نمی توانند به طور قطعی مشخص کنند که علت اصلی اختلال نارسایی بیش فعالی چیست؟ تا کنون هیچ مدرکی که نشان دهد عوامل اجتماعی و روش های تربیتی عامل بوجود آمدن بیماری هستند ارائه نشده است و اکثر محققین علت بیماری را عوامل بیولوژیک دانسته اند. بنابراین می توان با اطمینان به والدین این کودکان گفت که بی جهت خود را مقصر ندانند و خود را سرزنش نکنند. با این وجود ممکن است عوامل زیر در ایجاد یا تشدید بیماری دخالت داشته باشند:
    ۱- عوامل طبیعی
    مصرف سیگار و الکل در دوران بارداری ممکن است رابطه ای با ایجاد بیماری داشته باشد. مسمومیت با سرب نیز می تواند از علل این بیماری باشد. به نظر می رسد تماشای زیاد تلویزیون و بازی های کامپیوتری نیز در پیدایش آن دخیل باشند.
    ۲- صدمات و اختلالات مغزی
    کودکانی که در اثر تصادف دچار صدمات مغزی می شوند گاهی علائمی مشابه اختلال بیش فعالی و کم توجهی بروز می دهند. قسمت جلویی مغز مسئول کنترل تفکر، رفتار و احساسات است و در استدلال کردن و حل مسئله نقش مؤثری دارد.
    ۳- تغذیه
    شکر و چاشنی های غذا علائم بیماری را تشدید می کنند. برخی محققین معتقدند که حساسیت های غذایی، مسمومیت با فلزات سنگین، رژیم غذایی کم پروتئین، کمبود مواد معدنی، اسیدهای چرب ضروری، اختلالات تیروئیدی و کمبود ویتامین ها خصوصاً ویتامین های گروه b از عوامل خطر ایجاد اختلال بیش فعالی هستند. کمبود منیزیوم هم می تواند علائم روانی زیادی از قبیل افسردگی، اضطراب، بی قراری و تحریک پذیری ایجاد نماید به نظر می رسد که کودکان مبتلا به این بیماری دچار کمبود مواد معدنی مثل منیزیوم، روی و آهن باشند.
    ۴- ژنتیک
    اختلال بیش فعالی کم توجهی اغلب در افراد یک فامیل دیده می شود ۲۵درصد بستگان نزدیک کودک، مبتلا به این بیماری هستند در حالی که شیوع این بیماری در کل جامعه ۵درصد است. مطالعه روی دوقلوهای همسان به شدت نقش ژنتیک را تأیید می کند. امروزه حتی می توان با بررسی ژن ها خطر ابتلای نوزاد را درآینده مشخص نمود.
    ۵- به هم خوردن توازن شیمیایی و عصبی
    سلول های عصبی از خود موادی ترشح می کنند که در اندیشیدن، ذخیره و پردازی اطلاعات نقش مؤثری دارند یکی از این مواد ماده ای به نام دوپامین است. دوپامین در کودکان بیش فعال کم توجه به طور غیرطبیعی پایین است. محققین فکر می کنند که کم توجهی و مشکلات حافظه این بیماران به علت کم بودن مقدار این ماده در مغز است در ۶۰درصد این بیماران ژن های کنترل کننده دوپامین غیرطبیعی هستند. ماده دیگری که از سلول های عصبی ترشح می شود و در این بیماری اهمیت دارد استیل کولین نام دارد که در حافظه، توجه، هشیاری، ادراک، استدلال و قضاوت نقش دارد در این بیماران مقدار این ماده نیز غیرطبیعی است.
    عضو تحریریه علمی ایران سلامت

  6. #6
    دکتر نادر آفلاین است مدیر کل انجمن ها
    تاریخ عضویت
    Nov 2004
    موقعیت
    آمریکا
    ارسالها
    38,906

    پیشفرض

    علل بیش فعالی

    به‌نظر مي‌رسد بیش فعالی نشان‌ دهنده نقايص پيچيده ولي مبهم سیستم اعصاب مرکزی است.
    يکي از اولين سؤالاتي که والدين ممکن است مطرح کنند اين است که چرا کودک دچار اين بيماري شده است که گاه با پيش داوري يا قضاوت نادرست به اين سؤال پاسخ داده مي‌شود. براي مثال؛ تربيت نادرست يا محبت و آزادي بي‌رويه و باصطلاح لوس بار آوردن آنها يا به جاي آنها فکر و عمل کردن به دليل ترس از آسيب رساندن به خودشان را علت بيش فعالي عنوان کرده‌اند، ولي تاکنون هيچ مدرکي که نشان دهد عوامل اجتماعي و روش‌هاي تربيتي عامل به وجود آمدن اين بيماري هستند، ارائه نشده است.

    عوامل محيطي همچون مصرف سيگار و الکل در دوران بارداري ممکن است رابطه‌اي با ايجاد بيماري داشته باشد، ( براساس نتايج تحقيقات دانشمندان دانشگاه بروان ) استرس زياد مادر در دوران بارداري نيز مي‌تواند سبب بروز اين اختلال در کودک گردد.

    مسموميت با سرب نيز مي‌تواند از عوامل ابتلا به اين بيماري باشد. صدمات و اختلال مغزي و تفاوت‌‌‌هاي ساختاري ، يکي از تئوري‌هاي اوليه ايجاد اين بيماري است. کودکاني که دچار تصادفات و صدمات مغزي مي‌شوند ، گاه علائمي مشابه اختلال بيش فعالي را نشان مي‌دهند. البته درصد کمي از بچه‌هاي مبتلا به اين اختلال ، سابقه ضربه سر و صدمه مغزي ناشي از آن را دارند.

    اختلال بيش فعالي و کم توجهي، اغلب در افراد يک فاميل ديده مي‌شود که اکثر محققان علت آن را عوامل بيولوژيک دانسته‌اند. مطالعه روي دو قلوهاي همسان نيز نقش ژنتيک را تأييد مي‌کند. امروزه حتي مي‌توان با مطالعه روي ژن‌ها، خطر ابتلاي نوزاد را در آينده مشخص کرد.
    به هم خوردن توازن شيميايي ـ عصبي سلول‌هاي عصبي که از خود موادي ترشح مي‌کنند، در انديشيدن، ذخيره و پردازش اطلاعات ، بسيار مهم هستند.

    بیش فعالی با حوادث حوالي تولد و سوءتغذيه زودرس مرتبط است. بروز آن در والدين و خواهر و برادران بيماران افزايش يافته است و ميزان همگامي آن در دوقلوهاي تک‌تخمکي بيش از دوتخمکي است به عبارت دیگر نقش ژنتیک در بروز این بیماری بسیار زیاد است. کودکان مبتلا به بیش فعالی از نظر خلق و خو ( مزاج ) دردسرساز هستند. روشن‌ترين شواهدي که در دستگاه نوروترانسميتري ( مواد شیمیائی بین سلولهای عصبی که انتقال اطلاعات از سلولی به سلول دیگر را بر عهده دارند) ديده مي‌شود.

    اختلال عملکرد نورآدرنرژيک و دوپامينرژيک است. علايم عصبی غيرموضعي ( نرم ) مثل تیک وحرکات غیر طبیعی دیگر و.... شايع‌ هستند. کاهش مهار لوب‌ فرونتال توسط مطالعات تصويري تأييد مي‌شود، در اين مطالعات کاهش پرفوزيون ( خونرسانی ) لوب‌فرونتال( پیشانی ) و کاهش سرعت سوخت وساز آن ديده شده است. بیش فعالی احتمالاً ارتباطي به خوردن قند ندارد، تعداد کمي از بيماران ( شايد 10% ) تحت‌تأثير افزودني‌هاي غذائي( از جمله مواد رنگی و افزودنی های موجود در کنسروها وکمپوتها و سوسیس وکالباس ) قرار مي‌گيرند. 15- 25% بيماران بیش فعالی در طي نوجواني هم علايم را نشان مي‌دهند و در برخي علايم تا زمان بلوغ هم ادامه دارد شایعترین این علامتها بی توجهی میباشد. برخي، به‌ويژه افرادي که اختلال سلوک همزمان دارند، بزهکار يا در آينده دچار اختلال شخصيت ضداجتماعي مي‌شوند.
    عضو تحریریه علمی ایران سلامت

  7. #7
    دکتر نادر آفلاین است مدیر کل انجمن ها
    تاریخ عضویت
    Nov 2004
    موقعیت
    آمریکا
    ارسالها
    38,906

    پیشفرض

    اعتياد والدين سبب افزايش اختلال بيش فعالي در كودكان مي‌شود

    رييس موسسه پژوهشگران طب و توسعه بهداشت در تهران گفت: مصرف سيگار و اعتياد والدين، افزايش اختلال بيش فعالي و كم توجهي كودكان را درپي دارد.

    دكتر شروين آثاري افزود: مطالعات پژوهشگران اين موسسه بر روي يك هزار خانواده كودكان دبستاني نشان مي‌دهد مصرف سيگار و اعتياد به مواد مخدر، سابقه مراجعه به روانپزشك و غيبت طولاني والدين از خانه سبب بروز علايم اختلال بيش فعالي و كم توجهي در كودكان دبستاني مي‌شود.

    وي روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا بااشاره به‌اينكه اين مطالعات اخيرا باهمكاري دانشگاه علوم پزشكي شهركرد انجام گرفت، گفت: دراين مطالعه از پرسش نامه‌هاي استاندارد اختلال بيش فعالي و كم توجهي استفاده شده است.

    رييس موسسه پژوهشگران طب وتوسعه بهداشت در تهران ادامه داد: اختلال بيش فعالي و كم توجهي شايع‌ترين اختلال روانپزشكي در كودكان دبستاني بوده كه ميزان شيوع آن در كشور پنج تا ‪ ۱۰‬درصد گزارش شده است.

    آثاري يادآور شد: ميزان شيوع اين اختلال در برخي جوامع تا حدود ‪ ۲۰‬درصد نيز گزارش شده است.

    وي گفت: براساس اين مطالعه رفتارهاي والدين به صورت كاهش مصرف سيگار، عدم اعتياد به مواد مخدر و افزايش ثبات شغلي در كاهش شيوع اين اختلال در كودكان موثر است.

    آثاري خاطرنشان كرد: طبق اين مطالعه، حداكثر توجه پزشكان براي تشخيص اختلال بيش فعالي و كم توجهي در كودكان بايد به خانواده‌هاي دچار مشكلات مذكور معطوف شود. ك/‪۳‬
    عضو تحریریه علمی ایران سلامت

  8. #8
    دکتر نادر آفلاین است مدیر کل انجمن ها
    تاریخ عضویت
    Nov 2004
    موقعیت
    آمریکا
    ارسالها
    38,906

    پیشفرض

    تماشاي تلويزيون با اختلال توجه در كودكان ارتباط دارد

    پژوهشگران مي‌گويند تماشاي تلويزيون به مدت بيش از دو ساعت در روز در اوان كودكي با مشكلات توجه در نوجواني ارتباط دارد.

    به گزارش خبرگزاري رويترز از شيكاگو، در اين مطالعه افزايش ‪ ۴۰‬درصدي در مشكلات توجه در دختران و پسراني كه مدت زيادي تلويزيون تماشا مي‌كردند مشاهده شد اما اختلال بيش فعالي و كمبود توجه قبل از نوجواني با اين افزايش مرتبط نبود.

    محققان با بررسي درازمدت عادات و رفتارهاي بيش از هزار كودك كه طي سالهاي ‪ ۱۹۷۲‬تا ‪ ۱۹۷۳‬در "ديوندين" نيوزيلند به دنيا آمده بودند اين ارتباط را كشف كردند.

    در اين مطالعه محققان مشاهده كردند كودكان ‪ ۵‬تا ‪ ۱۱‬ساله بطور متوسط ‪ ۲/۰۵‬ساعت در روز تلويزيون تماشا مي‌كنند. از سن ‪ ۱۳‬تا ‪ ۱۵‬سالگي ميانگين تماشاي روزانه تلويزيون به ‪ ۳/۱‬ساعت افزايش يافت.

    كارل لاندويس از دانشگاه اوتاگو در ديوندين مي‌گويد در افرادي كه در كودكي بيش از دو ساعت و به ويژه بيش از سه ساعت تلويزيون در روز تماشا مي‌كردند علايم مشكلات توجه در نوجواني بالاتر از حد ميانگين بود.

    نتايج اين تحقيق در مجله "‪ "Pediatrics‬منتشر شده است.

    كودكان كم سن و سال كه مدت زيادي جلوي تلويزيون مي‌نشينند احتمال بيشتري دارد اين عادت خود را تا سنين بالاتر ادامه دهند اما حتي اگر اين عادت ادامه هم پيدا نكند آسيب ايجاد مي‌شود.

    اين كشف نشانگر تاثير ماندگار تماشاي تلويزيون بر توجه كودكان است.

    لاندويس چندين توضيح براي اين ارتباط ارايه داده است.

    تغييرات سريع صحنه كه در بسياري از برنامه‌هاي تلويزيوني رايج است بر مغز در حال رشد و نمو كودكان را تاثير مي‌گذارد و مي‌تواند رويدادهاي واقعي را براي آنها كسل‌كننده كند.

    به همين خاطر كودكاني كه مدت زيادي تلويزيون تماشا مي‌كنند براي انجام كارهاي معمولي تر و كندتر نظير انجام تكاليف مدرسه تحمل كمتري از خود نشان مي‌دهند.

    اين احتمال نيز وجود دارد كه تماشاي تلويزيون جايگزين فعاليتهايي شود كه تمركز حواس را تقويت مي‌كند نظير خواندن، مسابقات ورزشي، ورزش و بازي. عدم مشاركت كه ذات برنامه‌هاي تلويزيوني است همين عادت را در كودك هنگام انجام ساير فعاليتهاي ايجاد مي‌كند.

    اين مطالعه اثبات نمي‌كند تماشاي تلويزيون باعث مشكلات توجه مي‌شود چرا كه ممكن است كودكي كه خود مستعد ابتلا به اين مشكلات است، به سوي تلويزيون جذب شود.

    اين نتايج تاثير مضر تلويزيون را به تنهايي نشان مي‌دهد.

    مطالعات قبلي فعاليت بي‌تحرك تماشاي تلويزيون را در كودكان با چاقي و ديابت مرتبط شناخته است. مطالعه ديگري نشان داده است بيشتر محصولات غذايي كه در برنامه‌هاي تلويزيوني كودكان تبليغ مي‌شود خواص غذايي كمي دارند.

    لايزا پاول از دانشگاه ايلي‌نويز در شيكاگو مي‌گويد ‪ ۹۸‬درصد آگهي‌هاي تلويزيوني كه محصولات غذايي را براي كودكان ‪ ۲‬تا ‪ ۱۱‬ساله تبليغ مي‌كنند سرشار از چربي، قند يا سديم هستند.
    عضو تحریریه علمی ایران سلامت

  9. #9
    دکتر نادر آفلاین است مدیر کل انجمن ها
    تاریخ عضویت
    Nov 2004
    موقعیت
    آمریکا
    ارسالها
    38,906

    پیشفرض

    تاثير سيگار والدين بر بيش فعالي كودكان
    پژوهشگران دريافتند كه حدود يك سوم موارد ابتلا به عارضه بيش فعالي در كودكان به مصرف سيگار، بيش از تولد و بعد از آن ارتباط دارد.
    به گزارش سلامت نیوزبه نقل از پايگاه اينترنتي ميك نيوز؛ اين نتايج، تحقيقات قبلي محققان درباره نقش عوامل محيطي بر بروز اين اختلال در كودكان را تحت تاثير قرار داده است.
    بنابراين گزارش؛ محققان با توجه به نتايج اين پژوهش، توصيه مي‌كنند كه والدين بايد پيش و پس از تولد كودك از استعمال دخانيات خودداري كنند، زيرا حتي استنشاق تحميلي دود سيگار توسط مادر باردار، باعث اختلال در رفتار كودك مي‌شود.
    اين گزارش مي‌افزايد؛ كودكان بيش فعال از نداشتن تمركز رنج مي‌برند و بيش از حد فعاليت مي‌كنند.
    عضو تحریریه علمی ایران سلامت

  10. #10
    دکتر نادر آفلاین است مدیر کل انجمن ها
    تاریخ عضویت
    Nov 2004
    موقعیت
    آمریکا
    ارسالها
    38,906

    پیشفرض

    بنابر نتايج پايان نامه:

    مواجهه با سموم در دوره قبل از تولد در اختلالات بيش فعالي موثر است




    مواجهه با سموم، زودرسي و صدمه مكانيكي در دوره‌ قبل از تولد، همچنين افزودني‌هاي خوراكي، رنگ‌ها، مواد نگهدارنده و قند در عوامل احتمالي رفتار بيش فعالي - كم توجهي موثر هستند.



    به گزارش سرويس بهداشت و درمان ايسنا، دكتر عهديه فاني با راهنمايي دكتر پديده فائلي و دكتر محمدرضا محمدي از دانشكده‌ي داروسازي دانشگاه علوم پزشكي تهران در پايان‌نامه‌اي به بررسي تاثير آموزش دارويي به كودكان و نوجوانان دچار اختلالات خلقي، بيش فعالي - كم توجهي و خانواده‌ي آنها پرداخت، و اثر آموزش را بر همكاري بيمار در مصرف صحيح دارو، روند بهبودي، ميزان سازگاري و كاهش عوارض جانبي مورد ارزيابي قرار داده است.



    اين پايان‌نامه نشان مي‌دهد: اختلال نقص توجه - بيش فعالي، الگوي پايدار عدم توجه و يا بيش فعالي است، كه شديدتر و شايع‌تر از آن است كه معمولا در كودكان با سطح رشد مشابه ديده مي‌شود.



    علل اختلال نقص توجه - بيش فعالي معلوم نيست. اكثر كودكان مبتلا به adhd شواهدي از آسيب آشكار ساختماني در (cns) را نشان نمي‌دهد. بر عكس، اكثر كودكان مبتلا به اختلالات عصبي شناخته شده ناشي از صدمات مغزي دچار نقص توجه و بيش فعالي نمي‌شوند.



    شواهد علمي، دخالت اين عوامل را در پيدايش adhd نشان نداده است.



    در اين بررسي 60 كودك در رده‌ي سني 11 تا 17 ساله دچار اختلالات خلقي، بيش فعالي و كم توجهي پس از پذيرش در درمانگاه‌ بيمارستان روزبه مورد مطالعه قرار گرفتند؛ از اين ميان، 30 نفر در هفته‌هاي 3 ، 6، 9 آموزش لازم را دريافت كرده‌اند و گروه ديگر اين آموزش را نگرفتند، به منظور ارزيابي ميزان مصرف صحيح دارو، ميزان سازگاري و ميزان عوارض جانبي پرسشنامه‌اي در هفته‌هاي مورد نظر به بيماران هر دو گروه ارائه شد، و به منظور سنجش روند بهبودي از تست‌هاي تشخيص مربوط به هر بيماري استفاده شد، كه در مورد adhd تست conners و در مورد bipolar تست mmrs و در مورد افسردگي تست beek بود.



    يافته‌هاي حاصل نشان داد كه آموزش در مدت 9 هفته به همكاري بيماران adhd و افسرده تاثير چشمگيري داشته است. ولي بر همكاري بيماران bipolar چندان موثر نبوده است.



    همچنين، آموزش موجب افزايش چشمگير سازگاري در بيماران adhd و bipolar شده است، ولي بر سازگاري بيماران افسرده تاثير آشكاري نداشته است.



    گفتني است، در رابطه با عوارض جانبي تنها در هفته‌ي سوم در بيماران افسرده كاهش چشمگيري نسبت به گروه شاهد مشاهده شد، ولي در هفته‌هاي ششم و نهم با توجه به كاهش عوارض جانبي، اين كاهش چشمگير نبوده است.



    در بيماران adhd و bipolar كاهش عوارض جانبي در هفته‌هاي سوم، ششم و نهم معني‌دار نبوده است.



    همچنين، اين مطالعه نشان داد كه آموزش بر روند بهبودي بيماران تاثير مثبت داشته، ولي اين تاثير چشمگيري نبوده است.



    در پايان پيشنهاد مي‌شود، با توجه به مشكلات ناشي از روانپزشكي براي يك فرد و اختلالاتي كه متعاقب آن در جامعه به وجود مي‌آيد بايد از طريق برنامه‌ريزي‌هاي آموزشي در بيمارستان‌ها، درمانگاه‌ها و مطب‌ها توسط داروسازان و پرستاران مجرب، آموزش‌هاي لازم در رابطه با مصرف منطقي دارو، اطلاعات دارويي و نيز دانسته‌هاي مربوط به بيماري و درمان، به بيمار و خانواده‌ي او ارائه شود، تا از اين طريق عوارض جانبي ابتداي درمان را كاهش داده و همكاري بيماران را در رابطه با مصرف درست دارويي افزايش دهيم.



    همچنين، با ارائه اطلاعات درست در رابطه‌ با بيماري و سير درمان، ذهنيت غلط در رابطه با اختلال به وجود آمده را در والدين و خود بيمار از بين برده و انگيزه بيمار و خانواده‌ي بيمار را به منظور درمان بيمار، بهبود ببخشيم و به سازگاري بيماران با والدين و افراد جامعه كمك كنيم.
    عضو تحریریه علمی ایران سلامت

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

قوانین ارسال

  • نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
  • نمی توانید به موضوعات پاسخ دهید
  • نمی توانید فایل پیوست ضمیمه کنید
  • نمی توانید نوشته خود را ویرایش کنید
  •  
تبلیغات متنی
گیفت کارت
تبلیغات در ایران سلامت