حدود 10 درصد زنان دچار «اختلال بدخلقي پيش‌ از قاعدگي» (PMDD) مي‌شوند که شکل شديد و گاه ناتوان‌کننده‌‌ نشانگان پيش‌ از قاعدگي (PMS) است...

اختلال بدخلقي پيش‌از قاعدگي با شدت علايم نشانگان پيش از قاعدگي و تاثير آن بر روابط و فعاليت‌هاي روزانه فرد مشخص مي‌شود. علايم اختلال بدخلقي پيش‌قاعدگي- که در هفته آخر چرخه ماهانه زنان رخ مي‌دهد و معمولا چند روز پس از شروع قاعدگي بهبود مي‌يابد- شامل اينهاست:

غم و افسردگي مداوم، اضطراب مشخص، احساس تحريک‌شدگي يا عصباني بودن، نوسان‌هاي خلق که اغلب با دوره‌هاي به گريه ‌افتادن مشخص مي‌شود. کاهش علاقه به فعاليت‌هاي معمول، خستگي يا خواب‌آلودگي، احساس از پاي در آمدن يا از دست دادن کنترل، علايم شبيه آنفلوانزا از جمله دردهاي عضلاني، سردرد و درد مفصل، حساسيت سينه، تغييرات در الگوهاي خواب، مشکلات در به خواب رفتن و تداوم خواب يا خوابيدن بيش از حد، تغيير اشتها، افراط در غذاخوردن، بي‌اشتهايي يا اشتياق به خوردن غذاهاي خاص. علت اختلال بدخلقي پيش‌ از قاعدگي روشن نيست. بيماري افسردگي شديد در ميان مبتلايان به اختلال بدخلقي پيش‌ از قاعدگي بسيار شايع است اما اين اختلال گاهي در زناني رخ مي‌دهد که سابقه‌اي از افسردگي شديد ندارند.


درمان

درمان اختلال بدخلقي پيش از ‌قاعدگي براي به حداقل‌رساندن علايم آن شامل اين موارد مي‌شود: داروهاي ضدالتهابي غيراستروييدي مانند ايبوپروفن يا ناپروکسن (اگر اين داروها پيش از شروع قاعدگي مصرف شوند مي‌توانند علايم چنگه‌‌هاي شکمي و ناراحتي پستان را کاهش دهند.) داروهاي ضدافسردگي (داروهاي ضدافسردگي از دسته مهارکننده‌‌هاي انتخابي سروتونين (SSRIs) مانند فلوکستين علايمي مانند خستگي، ميل به غذا و مشکلات خواب را کاهش مي‌دهند.) داروهاي ضدبارداري خوراکي (قرص‌هاي ضدبارداري، تخمک‌گذاري را متوقف مي‌کنند و باعث پايداري نوسان‌هاي هورموني مي‌شوند، در نتيجه نوسان‌هاي خلقي را کاهش مي‌دهند.) مکمل‌هاي تغذيه‌اي (مصرف روزانه 1000 ميلي‌گرم کلسيم غذايي و مکمل ممکن است علايم عاطفي اين نشانگان را کاهش دهند. گاهي ويتامين 6B و منيزيم نيز مفيد هستند.) داروهاي گياهي (کارآزمايي‌هاي باليني بيانگر آن است که ال‌- تريپتوفان که يک اسيدآمينه است و مصرف زغال?اخته تحريک‌‌پذيري، نوسان خلق و سردرد‌هاي ناشي از اختلال بدخلقي را کاهش مي‌دهند.) تغييرات رژيم غذايي و سبک زندگي (ورزش منظم اغلب علايم پيش‌قاعدگي را کاهش مي‌دهد.) کم کردن مصرف کافئين ممکن است اضطراب و تحريک‌‌پذيري را کاهش دهد. مصرف مواد غذايي کربوهيدراتي (نشاسته‌اي) در هفته پيش از عادت ماهانه ممکن است به بهبود خلق‌وخو و حافظه کمک کند.

مهم است که علايم‌‌تان را با پزشک در ميان بگذاريد. معاينه جسمي کامل مي‌تواند تعيين کند که علايم شما به دليل اختلال بدخلقي پيش‌ از قاعدگي است يا علت ديگري دارد. اگر اين اختلال براي شما تشخيص داده شود، پزشک درمان‌هاي اختصاصي برايتان درنظر مي‌گيرد تا علايم اين بيماري به حداقل برسد.