دکتر فاطمه مافی [ علوم آزمایشگاهی ]
با تقويت سيستم ايمني و رعايت نکات بهداشتي در اين فصل که آنفلوآنزاي فصلي نوع a شايع شده خود را از ابتلا به اين بيماري‌ها درامان نگه‌داريد.
زمستان بدون سرماخوردگي و آنفلوآنزا

- محققان علوم پزشکي در مرکز پزشکي نيويورک دليل اينکه چرا افراد در ماه‌هاي سرد مثل پاييز و زمستان بيشتر مستعد ابتلا به ويروس آنفلوآنزا هستند را کشف کرده‌اند.ارگانيسم‌هاي ميکروسکوپي در فصول سرد و خشک مدت طولاني‌تري زنده مي‌مانند و قادرند که از طريق ذرات بسيار ريز‌ آب در هوا، بيني و عطسه و سرفه به راحتي منتقل شوند. بيش از 200 نوع ويروس مي‌توانند سرماخوردگي ايجاد کنند. اما يکي از کليدي‌ترين راه‌هاي پيشگيري از ابتلا به اين بيماري‌ها تقويت سيستم ايمني است. اين 8 راه را براي افزايش سيستم ايمني بدن خود امتحان کنيد.

1- مثبت‌انديشي : براي تقويت سيستم ايمنيداشتن ديد مثبت به معني اين است که بين سرما خوردن و نخوردن تفاوت بگذاريد. افراد شاد احتمال کمتري دارد تا وقتي با ويروس سرماخوردگي مواجه شوند، سرما بخورند. در تحقيقي که توسط دانشمندان دانشگاه ملون انجام شد افرادي که خودشان را کمتر افراد شادي تلقي مي‌کردند و بسيار آرام و افسرده بودند سه بار بيشتر احتمال داشت تا دچار سرماخوردگي شوند. افراد با عواطف مثبت داراي سطح بالاتري از سيتوکين هستند. اين ماده به تقويت سيستم ايمني کمک کرده و بدن را براي مقابله با عفونت آماده مي‌کند.

2- ورزش کنيد اما به طور منظم : انجام منظم ورزش خطر ابتلا به سرماخوردگي را کاهش مي‌دهد. محققان شيوع سرماخوردگي را در 115 زن که برخي از آنها 5 بار در هفته به مدت 45 دقيقه ورزش مي‌کردند و با گروهي ديگر که تنها يک بار در هفته و 45 دقيقه ورزش کردند، بررسي کردند. نتايج نشان داد که ورزش کردن منظم سلول‌هاي مبارز سيستم ايمني را تقويت و تعداد آنها را افزايش مي‌دهد

3- شستشوي دست‌ها : شستشوي مرتب دست‌ها يک راه ساده اما مهم در پيشگيري از ابتلا به سرماخوردگي است و نظير واکسيناسيون مانع از گسترش عفونت مي‌شود. همچنين ممکن است شما با يک فرد سرماخورده يا کسي که آنفلوآنزا دارد در تماس باشيد و سپس چشم‌ها، بيني يا دهان‌تان را لمس کرده باشيد. به نوشته نشريه انگليسي bmj شستشوي دست‌ها در کاهش خطر ابتلا به سرماخوردگي و آنفلوآنزا موثرتر از داروهاي ضدويروسي است. البته اين شستشوي دست‌ها بايد حداقل به مدت 20 ثانيه و با استفاده از صابون و آب گرم باشد.

4- ماست بخوريد: البته هنوز خيلي زود است که بگوييم براي پيشگيري از سرماخوردگي و آنفلوآنزا ماست بخوريد اما پروبيوتيک‌ها در تقويت سيستم ايمني نقش مهمي دارند. پروبيوتيک‌ها مکمل‌هايي هستند که به غذاهايي نظير ماست اضافه مي‌شوند.

5- کلم بروکلي همراه سالاد بخوريد : تحقيقات نشان مي‌دهد سبزيجات و ميوه‌هاي رنگي براي تقويت سيستم ايمني بسيار موثر هستند بنابراين سعي کنيد که روزانه حداقل 8 وعده ميوه بخوريد.

6- ويتامين d را فراموش نکنيد: تحقيقات دانشمندان فنلاندي نشان مي‌دهد که افرادي که داراي سطح ويتامين d پاييني در بدن خود هستند بيشتر دچار عفونت‌هاي تنفسي مي‌شوند. محققان پس از مطالعه تاثير ويتامين (به صورت روزانه 2 هزار واحد بين‌المللي) روي مغز استخوان دريافتند دريافت کافي اين ويتامين احتمال سرماخوردگي و بروز آنفلوآنزا را تا 3 بار بيشتر کاهش مي‌دهد.

7- ويتامين b12 : حتما تاکنون شنيده‌ايد که تزريق ويتامين b12 سبب تقويت سيستم ايمني بدن مي‌شود اما هنوز هيچ مطالعه‌اي مبني بر اين موضوع وجود ندارد که اين ويتامين بدن ما را از ابتلا به سرماخوردگي و آنفلوآنزا محافظت مي‌کند. خيلي از افرادي که غذاهاي سالم مي‌خورند و ويتامين b کافي دريافت مي‌کنند سالم‌تر از ساير افراد هستند و کمتر بيمار مي‌شوند.

8- واکسن زدن به موقع و به وقت : تزريق ساليانه واکسن در حدود 80 درصد در پيشگيري از اين بيماري موثر است و به نظر مي‌رسد هنوز تزريق واکسن يکي از مهم‌ترين شيوه‌هاي دفاعي عليه ابتلا به آنفلوآنزا است. عده‌اي از تزريق واکسن هراس دارند چرا که واکسن آنفلوآنزا حاوي چند ويروس آنفلوآنزا است. اما نبايد نگران شويد. سيستم ايمني ظرفيت زيادي دارد و سبب بروز بيماري در شما نمي‌شود.