روش‌هاي طبيعي مقابله با آلرژي فصلي


آلرژى فصلى مي‌تواند كابوسي واقعي براي افرادي باشد كه در فصول مختلف مثل بهار، تابستان و يا پاييز دچار واكنش‌هاي آلرژيك مي‌شوند.

به گزارش سرويس «بهداشت و درمان» ايسنا، هر چند طبق آمار در حال حاضر 40 ميليون آمريكايي به علائم آلرژي فصلي مبتلا هستند اما بسياري از آنها نيز حتي پس از درمان، از عوارض جانبي داروهاي آلرژي رنج مي‌برند.

پزشكان تاكيد دارند كه مي‌توان با چند اقدام طبيعي علائم آلرژي فصلي را كاهش و يا حتي بهبود داد و افراد مبتلا به حساسيت را از عوارض جانبي داروها خلاص ‌كرد.

به گزارش سايت اينترنتي كامن هلت، علائم آلرژي فصلي حاصل از واكنش دفاعي ناقص در سيستم ايمني بدن است. يکى از شايع‌ترين حساسيت‌ها، آلرژى فصلي است. آلرژى فصلى يا به عبارت دقيق‌تر التهاب بينى ناشى از آلرژى، معمولا در بهار و تابستان بروز مي‌كند و ناشى از انتشار گرده‌هاى گياهى است. اما در فصل پاييز نيز بسياري از افراد با اين بيماري آزاردهنده مواجه مي‌شوند. اين بيمارى ناشى از استنشاق گرده‌هاى گياهى و نيز وارد شدن آن به داخل چشم است. زمان بروز علائم بيمارى ممکن است از اوايل بهار تا اواخر تابستان بر حسب گرده گياهى که به آن حساسيت داريد و زمان معين گرده افشانى آن گياه، متفاوت باشد.

معمولا يک زمينه وراثتي نيز ممكن است در مبتلايان وجود داشته باشد. افرادي كه به گرده‌هاى گياهى آلرژي دارند، ممکن است همزمان به ميوه‌ها و سبزيجات خاص و نيز بعضى از مغزهاى خوراکى هم حساسيت داشته باشند يا به عبارتي، دچار آلرژي غذايي باشند.

در اين مقاله چند راهكار مهم و بويژه طبيعي براي كاهش علائم آلرژي فصلي توصيه شده است كه عبارتند از:

- همانطور كه عنوان شد، آلرژي حاصل يك واكنش معيوب و ناقص در سيستم ايمني بدن است، بنابراين اولين قدم براي مقابله با اين مشكل، بهبود عملكرد سيستم ايمني است. گنجاندن مقادير زيادي از آنتي اكسيدان‌ها مثل ميوه‌ها، سبزيجات و چربي امگا 3 به رژيم غذايي شما را تا حد زيادي به اين هدف نزديك مي‌كند. به اين ترتيب توصيه مي‌شود كه يك رژيم غذايي مقوي و سالم را دنبال كنيد.

- حتما از مكمل‌هاي طبيعي با طيف كامل و طبق تجويز پزشك براي تقويت سيستم ايمني بدن خود استفاده كنيد.

- با افزايش مصرف موادغذايي ضد التهابي مثل روغن ماهي و ميوه و سبزي از علائم التهابي آلرژي فصلي به ميزان قابل توجهي بكاهيد.

- از مواد غذايي و مكمل‌هاي حاوي فلاوونوئيد بيشتر استفاده كنيد.

- براي كاهش التهاب در بدن از مواد حاوي كاروتنوئيد مثل اسفناج و سيب زميني شيرين بيشتر مصرف كنيد.

- حتما اسيدهاي چرب امگا 3 در فهرست غذايي روزانه خود بگنجانيد.

- مصرف گوشت قرمز را كاهش دهيد.

- از مواد هضم كننده طبيعي استفاده كنيد. مبتلايان به آلرژي اغلب در هضم غذا دچار مشكل مي‌شوند. با مصرف هضم كننده‌هاي طبيعي مثل مواد غذايي پروبيوتيك مي‌توانيد تا حد زيادي به اين مشكل غلبه كنيد.

- خوراكي‌هايي مثل قند و لبنيات را كه به آنها حساسيت داريد، شناسايي كرده و تا حد امكان از مصرف آنها پرهيز كنيد.

- حتما روزانه 30 دقيقه ورزش كنيد.